2017-04-28, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Ocker av skitbostäder när människor är desperata. Iphone kan jag leva utan.
Hm, men om någon bostad är i dyraste laget så tar man bara en annan. I marknadsekonomi finns ett utbud. Till skillnad från vänsterekonomier.

Men hur var det med OKQ8. Ockrade dom. Vi fick aldrig något svar på det.

Citat:
Bostad kan jag inte leva utan och skulle vara extremt pressad om jag får arbete eller blir antagen i en stad där jag inte ens har kontakter.
Då är det väl värre nu när de som gillar hyresregleringen, men inte tar ansvar och bygger, utan däremot sett till att folk inte kan flytta och ta det nya jobbet, genom att dom ordnat årslånga köer.

Citat:
Hade svineriet bara påverkat dig så hade vi haft en annan situation. Nu påverkar det alla 7 miljarder som bor på jorden i olika grad när du gör dåliga val i livet och stöttar skurkföretag. Det är lättare med politisk styrning då politik just borde röra frågor som social planering och vår överlevnad.
Varför skulle folk välja att anlita skurkföretag?

Citat:
Visst kan jag starta ett sådant bolag men det finns redan... Min poäng är att vi bryr oss inte... Vi föredrar att köpa en iphone och käka budget. Andras misär är inte vårt problem i nyliberal anda. Lite som när Sverige utmärkte sig för att ha minst klimatavtryck när vi samtidigt konsumerar varor från riktigt skitiga industrier utomlands. Men det räknades som deras utsläpp...
Men det är var och ens eget val. Om du vill betala till andra kan du göra det.

Citat:
Samtidigt missförstår du, det är svårt att göra medvetna val hela tiden och det är priset som står på hyllan, inte om det är monsanto. Vi bryr oss nästan alla bara om pengar och profit. Vissa av oss för att vi inte har så jäkla mycket utan vi är belånade upp till öronen och måste tänka ekonomiskt.
Är det inte tvärtom.
Folk tänker inte alls på pengar och profit (utom slemhog och några till). Det är bara att se på vad vi konsumerar. Det är enorma summor som går till nöjen och förlustelser. Folk väljer det i stället för pengar.

Citat:
Vi ser hur det går med klimatdiskussionen. Alla pratar om att vi måste ställa om till grönt och det går ju himla snabbt. För det får inte ske genom att rucka på marknadsekonomin och eviga tillväxten i en ändlig värld.
Tvärtom så medger marknadsekonomi att folk väljer att rädda miljön.
(Vänsterpolitik leder tvärtom till ohämmad rovdrift. Jfr Sovjet).

Citat:
Kul att du tar upp religion. Du har väl redan startat Alphas Marknadsekonomiska kyrka AB där ni tillber marknadens osynliga hand som ska frälsa oss alla och absolut inte har några svagheter.
Nej, jag håller mig till fakta. Därav att så många som bär på fantasifulla föreställningar blir irriterad på mig.
Citera
2017-04-28, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Så vad har du för synpunkter på oskyldiga hyresgäster vid en eldsvåda blir av med sitt kontrakt då?
Men vad är problemet. Ni Hyresreglerings-kramare har väl tagit ansvar och byggt hyresrätter, så för denne är det bara att flytta in i en annan ledig HR.

Kom inte och säg att ni bara upprätthåller en hyresreglering för att ni njuter av att människor ska lida i köer.
Citera
2017-04-28, 21:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Renovering till självkostnadspris + ett visst vinst tillägg. Skälighet är något bra för hyresgäster, fin lägenhet och dräglig kostnad.

Kurt-sune är nu arg att folk har det bra och inte blir renovräkta av dr carnegie och akelius med 3000 kr i hyreshöjning. haha. Komik.
Kurt-sunes visioner och teorier om att alla lägenheter ska topprenoveras och bli svindyra grusas

Det krävs tydligen 10 år med hyreshöjningar som betalar av renoveringen på 300000 kr, sen 40 år med ren vinst och 1.2 miljoner kronor vinst per lägenhet till nästa stambyte 45 år efter det, för att hyresrätten inte ska gå under. VIlket jävla ocker och bullshit.

Det är en självklarhet man ska täppa till akeliusmetoden och renovräkningar, inte en dag för tidigt.

Vill du ha självkostnad och kontroll på kostnader får du köpa en bostadsrätt.

Vem tror du vill byggs hyresrätter till självkostnad? Du gör ju uppenbarligen inte det..så varför skulle nån annan göra det?

Om det är brist på hyresrätter så kanske man inte ska motverka nya och förslumma det äldre beståndet.
Citera
2017-04-28, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det får du fråga dem om. Alla har nog sina egna lösningar på sådant där. Men ifall du kollar bondsbörsen så kan du ju säkert låna ut dina pengar till en del av dem ifall du vill.
Det var du som sa att det var annorlunda.

Men nog är det väl så att Fastighetsbolagen har lånat och får större kapitalutgifter när räntorna stiger.
SEda kan det för all del vara så att de sitter med lite olika långa bindningstider på olika delar av lånen. Så att det kan bli lite fördröjning med hyresökningar pga stigande ränta.
Citera
2017-04-28, 21:09
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vill du ha självkostnad och kontroll på kostnader får du köpa en bostadsrätt.

Vem tror du vill byggs hyresrätter till självkostnad? Du gör ju uppenbarligen inte det..så varför skulle nån annan göra det?

Om det är brist på hyresrätter så kanske man inte ska motverka nya och förslumma det äldre beståndet.

Nej uppenbarligen inte då det är på väg förbjudas med renovräkningar och akelius metoden nu hahahha. Det gick alldeles utmärkt för iaf allmänyttan att renovera med en 300-500 kr hyreshöjning vid stambyte bara för 10 år sen och det ska tillbaka nu.

Beståndet är redan förslummat med plastmattor som vardagsrumsgolv, 2-glas fönster, pappytterdörr, elcentral från 1943 och sunkiga ytskikt. Detta gäller hos dina värdelösa privatvärdar som inte vill betala för någon annan.

Ser lite annorlunda ut hos stora delar av allmänyttan trots lägre hyror!

Och inte fan tänker jag betala 30000-35000 kr/år extra för att få det i normal standard. Då byter jag ut det själv för en spottstyver.

Privata fastighetsägare i bostadshus borde förbjudas i stora lägenhetshus, dock ej mindre fastigheter och liknande på landet, låt dom sälja av sitt bestånd om det är så jobbigt att äga, dom kan köpa något annat istället, sen kan allmännyttan ta över eller så blir hyresgäster rika vid ombildningar, sen bygger allmänyttan nytt med subventioner du och andra nyliberaler betalar, och får fräscha sabo kombohus med fri konkurrens inom producentledet, statliga lån, tomträttmark och dra ner på onödigt skit som parkettgolv i hela lgh, vitvaror i varje lägenhet som blir svindyrt och 10 m2 balkonger som inte behövs.

Man kan ju tro det är något skämt när hyresvärdar lägger parkettgolv i köket i varje ny hyresrätt nu, det är som gjort att folk ska drälla vatten på golvet sen blir dom ersättningssskyldiga och får betala nya parkettgolv till hyresvärden. På bara 1 år med parkettgolv i köket hos mig hade det redan börjat lyfta på några plankor närmaste diskhon när det rann ner då och då när man diska eller fyllde en kastrull. Slutade med jag fick sätta genomskinlig tejp på dessa plankor så det inte skulla paja totalt. Ren idioti. I Kök lägger man klinkers eller linoummatta över hela golvet eller iaf närmast diskbänken.

Nu är det långhelg och ledigt från jobbet i 3 dagar, slemhog har laddat upp med hängmörad entrecoté, köpt för halva priset.
Senast redigerad av slemhog 2017-04-28 kl. 21:22.
Citera
2017-04-28, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
varför tror du att det av mig fetade skulle uppstå?
Hur ser det ut på hyllorna i butikerna? Finns det excess? Eller är det tomt?

Citat:
Marknadens aktörer är ju inte i sig intresserade av att konkurrera.
Det är precis konkurrerar dom gör. Gillar man inte det så är man inte på marknaden.

Citat:
Byggföretagen har tex markanvisningar men vill inte bygga därför att priserna går upp.
Vi ser tvärtom att sedan prisuppgången från 2013 så har nyproduktionen närmast exploderat. Det har varit en mycket kraftig uppgång. Vilket falsifierar ditt påstående.

Citat:
Optimalt för en tillverkare är alltid att underproducera mot maximal efterfrågan.
Då blir man inte kvar. Iom att konkurrenterna tar hela marknaden genom att leverera.

Citat:
Problemet är om man får betala ferraripriser men får en Longdong Woomera.
Varför tar du inte och levererar billigare bostäder själv då. Och tar i stort sett hela marknaden.

(Ni som pratar om hur billigt det går att bygga verkar aldrig ha någon som helst avsikt att själv göra just det).

Citat:
Men frågan kvarstår ju. Varför skulle byggbolagen bygga BILLIGA lägenheter då de kan bygga DYRA lägenheter?
Hur ser det ut på bilsidan. Finns det bara bilar för över 1 MSEK?
Citera
2017-04-28, 21:51
Medlem
brutalares avatar
Detta var en bra debattartikel: https://www.dn.se/debatt/staten-maste-ge-mojlighet-for-fler-att-aga-en-bostad/

Ge fler möjlighet att köpa.
Citera
2017-04-28, 22:27
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Detta var en bra debattartikel: https://www.dn.se/debatt/staten-maste-ge-mojlighet-for-fler-att-aga-en-bostad/

Jajjemen, jag är positiv till denna artikel. Mycket sanningar och bra förslag.
Citera
2017-04-28, 22:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare

Kan bara hålla med. Svindyra nya hyresrätter är en fattigdomsfälla utan dess like.

Mycket bättre idé att hjälpa folk in i värmen istället.
Citera
2017-04-28, 22:31
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hur ser det ut på hyllorna i butikerna? Finns det excess? Eller är det tomt?

Det är precis konkurrerar dom gör. Gillar man inte det så är man inte på marknaden.

Vi ser tvärtom att sedan prisuppgången från 2013 så har nyproduktionen närmast exploderat. Det har varit en mycket kraftig uppgång. Vilket falsifierar ditt påstående.

Då blir man inte kvar. Iom att konkurrenterna tar hela marknaden genom att leverera.

Varför tar du inte och levererar billigare bostäder själv då. Och tar i stort sett hela marknaden.

(Ni som pratar om hur billigt det går att bygga verkar aldrig ha någon som helst avsikt att själv göra just det).

Hur ser det ut på bilsidan. Finns det bara bilar för över 1 MSEK?

Jag bedömer Alphas IQ till ungefär 90 en helnykter kväll.
Samma simpla repetiva argument om marknaden från dom flesta nyliberaler ang "tillgång och efterfrågan" som man läste om i samhällskunskap A i spalten som krävdes för betyg G i kursboken. Även en byfåne kan diskutera utbudet av bilar, mjölk och efterfrågan på den produkten och sen dra paraleller till bostadsmarknaden och hävda samma mekanismer gäller där, till exempel.
Några vidare djupare resonemang ser man aldrig om marknadsteorin som man hittar i microekonomi litteraturen som jag har hemma i bokhyllan.
Senast redigerad av slemhog 2017-04-28 kl. 22:39.
Citera
2017-04-29, 02:55
Medlem
Citat:
Nej uppenbarligen inte då det är på väg förbjudas med renovräkningar och akelius metoden nu hahahha. Det gick alldeles utmärkt för iaf allmänyttan att renovera med en 300-500 kr hyreshöjning vid stambyte bara för 10 år sen och det ska tillbaka nu.

Beståndet är redan förslummat med plastmattor som vardagsrumsgolv, 2-glas fönster, pappytterdörr, elcentral från 1943 och sunkiga ytskikt. Detta gäller hos dina värdelösa privatvärdar som inte vill betala för någon annan.

Ser lite annorlunda ut hos stora delar av allmänyttan trots lägre hyror!

Och inte fan tänker jag betala 30000-35000 kr/år extra för att få det i normal standard. Då byter jag ut det själv för en spottstyver.

1. Stambyten är unika. Det finns en del knep&knåp för enkla&rymliga konstruktioner.

2. Jag har lite foton från allmännyttan, vill du se dem? Det finns nog dåliga värdar både inom det privata och det allmänna.

Citat:
Privata fastighetsägare i bostadshus borde förbjudas i stora lägenhetshus, dock ej mindre fastigheter och liknande på landet, låt dom sälja av sitt bestånd om det är så jobbigt att äga, dom kan köpa något annat istället, sen kan allmännyttan ta över eller så blir hyresgäster rika vid ombildningar, sen bygger allmänyttan nytt med subventioner du och andra nyliberaler betalar, och får fräscha sabo kombohus med fri konkurrens inom producentledet, statliga lån, tomträttmark och dra ner på onödigt skit som parkettgolv i hela lgh, vitvaror i varje lägenhet som blir svindyrt och 10 m2 balkonger som inte behövs.

Man kan ju tro det är något skämt när hyresvärdar lägger parkettgolv i köket i varje ny hyresrätt nu, det är som gjort att folk ska drälla vatten på golvet sen blir dom ersättningssskyldiga och får betala nya parkettgolv till hyresvärden. På bara 1 år med parkettgolv i köket hos mig hade det redan börjat lyfta på några plankor närmaste diskhon när det rann ner då och då när man diska eller fyllde en kastrull. Slutade med jag fick sätta genomskinlig tejp på dessa plankor så det inte skulla paja totalt. Ren idioti. I Kök lägger man klinkers eller linoummatta över hela golvet eller iaf närmast diskbänken.

Nu är det långhelg och ledigt från jobbet i 3 dagar, slemhog har laddat upp med hängmörad entrecoté, köpt för halva priset.

1. Är det inte i allmännyttan som sådana är vanligast?

2. Det där var nog modernistisk parkett. Riktig parkett läggs över fuktspärr såvida inte grunden är betong eller jämförligt. Vanligen bottnas med spånskiva eller lämpligt trämaterial. Efter att parketten fästs till materialet ska parketten lackas 3-5 gånger.... Så... jag tror nog att man kan dra slutsatsen att det fifflats alternativt att du fått modernistisk parkett. Linoleum låter riktigt miljonprogram annars.
Citera
2017-04-29, 08:32
Medlem
kurt-sunes avatar
http://uvell.se/2017/04/28/bostadspolitiken-och-vanstern-del-2/

Mycket bra granskning av bopol-vänstern...

Ingen skräll att Barbro Engmans son tillhör den autonoma vänstern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in