Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Implikationerna förändras över tid. Exempelvis så talas nu om samarbete med Finland som ju gillar tvåmotoriga kärror. Om finnarna skaffar 50 dubbelgripar plus en handfull C eller E så kan ju Sverige ha 100 C/D och E samt en handfull dubbelgripar.
Jag har redan varit inne på att den internationella konkurrensen är mycket hårdare i det segmentet. Men om man samordnar så mycket som möjligt, bl a motorerna, med "enkel-gripen" så kan det kanske finnas ekonomi i det ändå.
Bara en sådan sak som att integrera en ny jaktrobot kostar multum. Så tänk om man kunde samordna? Samma elektronik i planen ju. Underhållet kan förenklas och göras billigare. Allting för piloterna, inkl raketstolar kan vara samma.
Nej nej nej. Finland "gillar" inte tvåmotoriga kärror. Nuvarande lösningen är tvåmotorig. Före det fanns både enmotoriga Draken och Mig-21/Mig-21bis.
Dessutom är det uteslutet att ett fantasiplan skulle hinna med i upphandlingen, som redan är i fasen där svaren till RFI (drygt tusen sidor per kandidat) nu analyseras
Nästa steg är att RFP skickas. Fantasiplan behöver inte funderas på. En fråga är om Gripen E hinner med, eftersom planet inte ännu flugit.
Kandidaterna är ju F-35 (sannolikt A), Gripen E, Eurofighter Typhoon, Rafale, Super Hornet.