Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Jo. Fast det är ganska vanligt att den lilla undersökningen, p7:an, förordar att full RPU ska göras, och betydligt ovanligare att den stora RPU:n kommer fram till att allvarlig psykisk störning verkligen föreligger.
Är det inte runt hälften av de som skickas på stor RPU som blir kryssade?
Att just JM skulle vara galen avfärdar jag, hon lär knappast uppfylla kraven för allvarlig psykisk störning i lagens mening. Det skulle väl i så fall innebära att hon varit antingen psykotisk, förståndshandikappad, autistisk i tillräckligt hög grad eller personlighetsstörd till den grad att hon själv inte kunnat påverka sina handlingar till följd av tvångsmässighet etc.
Att hon lider av grav antisocial personlighetsstörning tvivlar jag inte en sekund på men det lär nog knappast göra att hon hamnar på psyk. Antisocial personlighetsstörning och psykopati är för övrigt bara finare ord för att en människa är jäkligt ond och farlig.
Den här lappen som hon skriver, "Jag är oskyldig men dem hittar på motiv" - torde det inte vara avsett att kriminalvårdarna just skulle hitta den? Det är ett sätt för henne att söka manipulera utredarna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/sa-forsokte-kvinnan-styra-omgivningen
Sen undrar jag också varför en person med akademisk examen skriver "dem hittar på motiv". Är det ens möjligt att gå igenom en hel högskoleutbildning och samtidigt skriva så illa?