2017-04-28, 11:49
Medlem
wwrs avatar
Jag tror alltså att regimen har förfalskat videon för att skylla på rebeller. Jag tror inte att någon dör under inspelningen. Så långt känner jag mig "ganska säker".

Men frågan är ju då förstås: Vilka är de två vita skådespelarna? De borde kanske komma från gruppen av vita i Kongo. Kvinnans ansikte ser man ju ganska tydligt.

Nu kommer något ganska konspiratoriskt Jag medger att just denna hypotes är en vild gissning. Jag kan inte så mycket om Kongo. Men jag har förstått att FN och regimen jobbar ganska nära varandra.

Jag gissar inte att FN ligger bakom morden på Z och S. Jag gissar att regimen ligger bakom morden.

Men skulle det kunna vara så illa att FN-anställda hjälper regimen att täcka upp efter morden genom att bidra med skådespelare till filmen?

Jag har inte tid att göra följande. Men det vore inte helt omotiverat anser jag.

Man ser kvinnans ansikte ganska tydligt. Man skulle kunna bildsöka på vita i Kongo, de som har kontakt med regimen, de som jobbar för FN etc och se om man hittar kvinnan.

Om någon skulle kunna hitta henne så förtjänar den "årets guldspade" eller vad de grävande journalisterna kallade sitt pris innan de grävde med sig själva.
Senast redigerad av wwr 2017-04-28 kl. 12:11.
Citera
2017-04-28, 11:52
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Hade hon blivit av med huvud och händer hade det varit lätt att misstänka att det gällde anonymisering. Bara att kasta i valfri sjö som håller krokodiler så kommer någon av dem att sluka alltsammans. Benen och tandemaljen kommer att ta lite mer tid att smälta förstås.

Nu gjorde man inte den varianten. Fingeravtryck har man i en massa sammanhang, som visum, inresetillstånd, pass, utgår även att FN använder sig av dem i deras motsvarighet till pressleg.

Om samma grupp nyligen hade halshuggit 40 poliser är det väl troligare att det handlar om trofésamlande för gud vet vilka ändamål. Yakuza t.ex håller den gamla Samuraitraditionen vid liv, att har någon ett pris på sitt huvud så kan detta pris inte utbetalas förrän man levererat just deras huvud. Nog kan jag förstå att det blir skottpengar på FN folk som de har betett sig, men Sharp och gängets tolk fick ha sina huvuden i fred vad jag förstår. Det rapporteras inte om några avkapade händer där heller.

Om storyn om poliserna stämmer (det kan vara en rökridå) så borde det inte vara någon personlig vendetta, men om de andra två på samma gravplats inte var halshuggna...

Om inte själva videon är en rökridå. Männen i videon är i det scenariot i själva verket kongolesisk militär i förklädnad, hon har förstås trampat såväl politiker och befälhavare på tårna och gjort sig fiender med fel människor.

Sånt är isf ett genomgående karaktärsdrag och borde gå att se i intervjuer eller artiklar.

Finns det några bevis för att hon tidigare har använt sitt patos för att raljera eller antaganisera?
Då deras uppdrag främst var att utreda regimen för folkrättsbrott så ger det en fingervisning om vart vinden blåser i så fall. Alledgedly.

Edit: Av vad jag kunnat hitta på fem röda är hennes käpphäst prostitution och sexköp. Torskar är odjur som borde kastreras typ.

Låt oss säga att hon fått rapporter från huvudkontoret där man kommer fram till att någon högt uppsatt regimpolitiker misstänks inte bara för folkrättsbrott (vilket var uppdraget) utan även för trafficking och bordellverksamhet. Konstigare saker har hänt. Skulle Záida i det läget kunna koka över och med magen full av hat och patos kunna fälla regelrätta hot mot honom?
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2017-04-28 kl. 12:31.
Citera
2017-04-28, 12:13
Medlem
Nu min slutsat baserats på det som framkommit i media hittills:

Bakgrund : Varför var Zaida och Sharp där?

I detta dokument https://www.un.org/press/en/2016/sc12416.doc.htm kan vi läsa att expertgruppen hade i uppgift att : “ gather and analyse information regarding the regional and international support networks to armed groups, supply and transfer of arms, and perpetrators of serious violations of humanitarian law” det står även “military activities of foreign and domestic armed groups and the smuggling of Congolese natural resources, in particular gold

En kort google sökning kring Kongo och illegal guldbrytning samt smuggling visar på en bransch som omsätter flera miljarder dollar årligen. Området beskrivs genomgå en ”goldrush” med stora pengar i omlopp och en stor del av den guldbrytningen sker illegalt.

Militären och rebellerna driver in skatter på guldbrytarna och i vissa fall finansierar utländska företag rebeller i syfte att få tillgång till guldet (I en artikel nämns Kinesiska företag).

Vi ser här alltså paralleller till det som skedde med sydamerikanska rebellgrupper som mot slutet enbart nyttjade ideologi som ett svepskäl för den verkliga verksamheten som var narkotikaproduktion/handel/smuggling.

Zaida och Sharp var alltså i området för att kartlägga vektorn guld-rebell-vapen.

Med stor sannolikhet har de lyckats i sitt uppdrag och kommit väldigt nära inpå ett sådant nätverk.

Därför mördades de.

Filmen är ett försök att placera mordet i kontexten av en rebellrörelse men i själva verket handlar det om illegal guldbrytning.

Den Kongolesiska staten har även ett intresse att späda på narrativet av en aggressiv rebellrörelse men i själva verket är det enbart ”turf war” mellan olika kriminella nätverk över vem som kontrollerar vilka områden. Skulle kunna gissa på att många av de massakrer som genomförs sammanfaller väl med gulfyndigheter (rensa ut folk och placera dina egna osv)

De ansvariga kommer inte att ställas inför rätta.

Frågan är bara vilket nätverk de kartlagt. Med tanke på den Kongolesiska statens agerande kan jag tänka mig att det är någon ministers privatmilis de stött på. Kan även tänka mig att många generaler äger stora guldbrytningsområden och säkert även säljer vapen till vissa av "rebel" grupperna.
Senast redigerad av 2laatu 2017-04-28 kl. 12:30.
Citera
2017-04-28, 12:28
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2laatu
Självklart kan det vara som du säger. Själv tycker jag dock att det mesta pekar på regimen. (Att FN-dokument stöder regimen kan kanske förväntas?)

Den stiliga Z och S dramatiska död i mörkaste Afrika kommer att skapa legender, filmer och kanske en Fb-tråd som inte dör i första taget

Hoppas vi kan skilja legenderna och verkligheten. I bästa fall kanske t.o.m. den tragiska händelsen skulle kunna belysa något som förbättrar verksamheten där.
Senast redigerad av wwr 2017-04-28 kl. 12:31.
Citera
2017-04-28, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Självklart kan det vara som du säger. Själv tycker jag dock att det mesta pekar på regimen. (Att FN-dokument stöder regimen kan kanske förväntas?)
Jag menar på att det med stor sannolikhet är ”regimen” eller någon inom den ”officiella” kongolesiska makthierarkin som ligger bakom mordet. Området de var inom sägs kontrolleras av en viss grupp men det kan vara så att den gruppen lejts för att genomföra mordet osv.

I det ”landet” ska man häller inte se vattentäta skott mellan ledningen av olika miliser, militärer, rebellgrupper, politiska ledare och andra typer av makthierarkier.

Precis som kriminella nätverk i andra delar av världen kan det ske sammarbete och motarbete kors och tvärs. En general kan bedriva krig i ett område mot en rebellgrupp men i ett annat område sälja vapen till samma grupp. En finansminister kan införa strängare kontroll på guldshandel samtidigt som han har en egen privat milis som driver in guldskatter och har egen illegal guldbrytning.

Den kongolesiska ”staten” är tvingad att släppa in FN experterna men om vissa höjdare riskerar att få sin business förstörd så är det inget som hindrar dem från att röja undan problemet.
Senast redigerad av 2laatu 2017-04-28 kl. 12:46.
Citera
2017-04-28, 12:46
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2laatu
Jag menar på att det med stor sannolikhet är ”regimen” eller någon inom den ”officiella” kongolesiska makthierarkin som ligger bakom mordet. Området de var inom sägs kontrolleras av en viss grupp men det kan vara så att den gruppen lejts för att genomföra mordet osv.

I det ”landet” ska man häller inte se vattentäta skott mellan ledningen av olika miliser, militärer, rebellgrupper, politiska ledare och andra typer av makthierarkier.

Precis som kriminella nätverk i andra delar av världen kan det ske sammarbete och motarbete kors och tvärs. En general kan bedriva krig i ett område mot en rebellgrupp men i ett annat område sälja vapen till samma grupp. En finansminister kan införa strängare kontroll på guldshandel samtidigt som han har en egen privat milis som driver in guldskatter och har egen illegal guldbrytning.
Riktigt bra sagt, tycker jag. Speciellt det fetade. Gäller ofta, imho.
Citera
2017-04-28, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J0RDGUBBE
Det där med skorna i kombination med lugnet är besynnerligt så måste säga att det är en bra hypotes, ingenting som slagit mig tidigare.

Hon var väldigt kvick på att kasta sig iväg, varför man kan tänka sig att hon hade en föraning om vad som skulle ske. Tänker att om man är helt omedveten om vad som är förestående kanske man snarare blir paralyserad. Hur folk agerar i sådana här situationer är i och för sig svårt att spekulera kring.

Människor som vet att de ska dö är lugna och gör inget motstånd. Titta på de avrättningsvideos som bl.a. IS lagt ut, ingen gör motstånd, inte ens när de vet att de ska få halsen uppskuren. Vet man att man ska dö så ger hjärnan upp, man accepterar det som komma ska helt enkelt. Av denna anledning tycker jag att man kan sluta sig till att Zaida och amerikanen inte visste vad som väntade för om de hade vetat att de skulle dö så hade det inte blivit tumult och skrik.

Tyvärr kan man då nog även utesluta att Zaida blev påsatt innan hon dog. Men det här med att de gick omkring barfota skulle å andra sidan kunna tyda på att de varit inomhus nånstans och i samband med det blivit tvingade att ta av sig skorna. Så en viss chans att Zaida blev tvångsälskad innan hon dog finns trots allt. När jag tänker på det kan det mycket väl ha varit så att de hållts fångna inomhus fram till avrättningen. Under tiden som fånge kan Zaida ha fått rejält med stock men samtidigt blivit lovad att de "bara" ska råknulla och råna henne. Kan ha varit därför hon började skrika när de sköt, hon kanske inte väntade sig det trots den utdragna älskogen i samtliga hål.

Citat:
Jag gör ju en annan tolkning än flertalet postare i tråden gör. Jag tror videon är förfalskad. Jag gissar att även de vita I filmen är skådespelare och att ingen dödas under inspelningen.

I filmen suddar man mannens ansikte även efter det att man slutar pixla filmen. Jag (och någon mer postare) tycker inte kvinnans näsa liknar Zs näsa som den ser ut vid bildsökning.

Min tolkning av detta är att man inte hittat skådespelare som är tillräckligt lika.

Men ni som tror på videon, hur tolkar ni detta? Jag har sett att någon tror att Zs näsa knäckts pga våld. Men då borde den vara svullen och andra tecken på våld runt näsan synas.

Jag kan inte se någon annan orsak att sudda mannens ansikte än att han inte är den person som man hävdar.

Jag har blivit ombedd att utveckla resonemanget. Jag tror helt enkelt regimen spelat in en film för att skylla på rebeller.

Jag har mötts av argumentet att det fanns få vita (som kunde vara skådespelare) i området och att CIA borde vara inblandat. Men det är inte nödvändigt, menar jag. Min gissning är att regimen kan ha spelat inte detta någonstans i Kongo, med hjälp av två vita som skådespelare.

Det var diplomatiskt uttryckt en väldigt långsökt teori. Man ser på videon att den är äkta.

Citat:
Ursprungligen postat av vinylplayer
Zaida Catálans öde är så oerhört tragiskt. Videon som publicerats är fruktansvärt rå och hänsynslös.

Just nu går mina tankar till Zaida Catálans familj och vänner.

Ja visst är det synd om stackars Zaida som vigde sitt liv åt att brännmärka vita män och verka för att afrikaner av just den typen som syns i videon skulle få komma till Sverige. Hon som hade det hatdrypande scum-manifestet som sin ideologiska inspirationskälla. Visst är det superdupersynd om henne, snyft. Hon hade inte brytt sig ett skvatt om någon av dessa afrikaner i videon kommit till Sverige tack vare miljöpartiets politik och sedan våldtagit din mamma, mördat din pappa och misshandlat dig så du hamnade i rullstol. Så varför bryr du dig kan jag undra. Finns massor av hemlösa katter du kan bry dig om i stället för att slösa empati på folk som faktiskt är ute efter att skada dig.
Citera
2017-04-28, 15:39
Medlem
Erik Östs avatar
Att allt ska diskuteras och benas ut i bitar gör mig så trött!

Den här tragiska "Fn-experten" och hennes "expertkompis" försökte utröna om det fanns massgravar som regimen försöker dölja , ska det va så svårt att förstå?

Det som inte , om man inte tar reda på vilka drivkrafter ligger bakom dessa stackare (snabbspår till berömmelse och karriär...gick åt h-te iofs ! ), tas upp är att de blivit så indoktrinerade att de tror att de kan ge sig iväg till ingenmansland utan att nån ska skada dom.

Alltså! Deras ideologi och karriärhunger tog livet av dom , inga andra...helt krasst!
De trodde de kunde kringgå FN , utan deras vetskap, fixa en Quick fix på problemet och sedan slå sig för bröstet! funka inte

Vila i frid!
Senast redigerad av Erik Öst 2017-04-28 kl. 16:12.
Citera
2017-04-28, 15:54
Medlem
Så vem ska ställa männen inför rätta?
FN?
Och vilka ska behöva riskera sina liv för det? Vad är rimligt osv?
Citera
2017-04-28, 16:25
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Jag gör ju en annan tolkning än flertalet postare i tråden gör. Jag tror videon är förfalskad. Jag gissar att även de vita I filmen är skådespelare och att ingen dödas under inspelningen.

I filmen suddar man mannens ansikte även efter det att man slutar pixla filmen. Jag (och någon mer postare) tycker inte kvinnans näsa liknar Zs näsa som den ser ut vid bildsökning.

Min tolkning av detta är att man inte hittat skådespelare som är tillräckligt lika.

Men ni som tror på videon, hur tolkar ni detta? Jag har sett att någon tror att Zs näsa knäckts pga våld. Men då borde den vara svullen och andra tecken på våld runt näsan synas.ppa

Jag kan inte se någon annan orsak att sudda mannens ansikte än att han inte är den person som man hävdar.

Jag har blivit ombedd att utveckla resonemanget. Jag tror helt enkelt regimen spelat in en film för att skylla på rebeller.

Jag har mötts av argumentet att det fanns få vita (som kunde vara skådespelare) i området och att CIA borde vara inblandat. Men det är inte nödvändigt, menar jag. Min gissning är att regimen kan ha spelat inte detta någonstans i Kongo, med hjälp av två vita som skådespelare.

Ja det är ju en hel del konstigheter förutom den dåliga kvaliten på filmen. Det är ju i alla fall klarlagt att de är mördade. Så om man spekulerar om anledningen är det väl att regimen vill skylla på rebeller.
Citera
2017-04-28, 16:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Är det bekräftat att hon hittats halshuggen? Att Samtiden och liknande tidningar i Europa påstått det innebär inte att det är sant. /.../

Du tycker inte det faktum att Zaida Catalán vid hemkomsten till Sverige, saknade huvud, utgör någon form av indicium för vad som förevarit?
Citera
2017-04-28, 16:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bimman
ja detta är miljöpartiets och sjuklöverns drömsamhälle. lat rabiata afrikaner och araber ta över styret

Båda är blodiga i ansiktet. Amerikanen tycks även blöda från höger armveck. Vad jag kan se, inget blod på kläderna, båda saknar dessutom skorna. Det går nog att dra vissa slutsatser här, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in