Nu min slutsat baserats på det som framkommit i media hittills:
Bakgrund : Varför var Zaida och Sharp där?
I detta dokument
https://www.un.org/press/en/2016/sc12416.doc.htm kan vi läsa att expertgruppen hade i uppgift att : “ gather and analyse information regarding the regional and
international support networks to armed groups, supply and transfer of arms, and perpetrators of serious violations of humanitarian law” det står även “military activities of foreign and domestic armed groups and the smuggling of Congolese natural resources,
in particular gold”
En kort google sökning kring Kongo och illegal guldbrytning samt smuggling visar på en bransch som omsätter flera miljarder dollar årligen. Området beskrivs genomgå en ”goldrush” med stora pengar i omlopp och en stor del av den guldbrytningen sker illegalt.
Militären och rebellerna driver in skatter på guldbrytarna och i vissa fall finansierar utländska företag rebeller i syfte att få tillgång till guldet (I en artikel nämns Kinesiska företag).
Vi ser här alltså paralleller till det som skedde med sydamerikanska rebellgrupper som mot slutet enbart nyttjade ideologi som ett svepskäl för den verkliga verksamheten som var narkotikaproduktion/handel/smuggling.
Zaida och Sharp var alltså i området för att kartlägga vektorn guld-rebell-vapen.
Med stor sannolikhet har de lyckats i sitt uppdrag och kommit väldigt nära inpå ett sådant nätverk.
Därför mördades de.
Filmen är ett försök att placera mordet i kontexten av en rebellrörelse men i själva verket handlar det om illegal guldbrytning.
Den Kongolesiska staten har även ett intresse att späda på narrativet av en aggressiv rebellrörelse men i själva verket är det enbart ”turf war” mellan olika kriminella nätverk över vem som kontrollerar vilka områden. Skulle kunna gissa på att många av de massakrer som genomförs sammanfaller väl med gulfyndigheter (rensa ut folk och placera dina egna osv)
De ansvariga kommer inte att ställas inför rätta.
Frågan är bara vilket nätverk de kartlagt. Med tanke på den Kongolesiska statens agerande kan jag tänka mig att det är någon ministers privatmilis de stött på. Kan även tänka mig att många generaler äger stora guldbrytningsområden och säkert även säljer vapen till vissa av "rebel" grupperna.