2017-04-27, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
1 - USA har inte förstört sina F-14 helt. Hela 16% av de flygplan som fanns kvar har t.ex. bevarats i museer, vilket är ovanligt mycket.
2 - Övertaliga flygplan har skrotats av samma anledning som man gör det med alla andra avvecklade materialsystem som någonsin har existerat. D.v.s. det kostar pengar att förrådställa utrustning som man inte har någon användning för, samtidigt som flygplanen i sig har ett skrotvärde i värdefulla metaller i skrov, motorer och elektronik. T.ex. då ungefär 1000 ton titanlegeringar enbart i skroven. Vidare så kan det finnas komponenter, underenheter och enskilda reservdelar inom materielsystemet, som används inom andra materielsystem och som då bör överföras till dessa materielsystem. Samma akan används t.ex. på andra flygplan inom US Navy, USMC och USAF, samt på Phalanxsystemet och kan således plockas ur kärror som ska skrotas och sedan användas som utbytesenhet, eller för att plocka reservdelar från.

Ja, säkert fler än 16%. Det vet jag. Men du har fel gällande deras skrot. Ingenting kostar för USA då alla andra betalar det. Älskar amerikaner, jag menar det, även om jag hatar detas politik. Men en idiot skulle vilja ersätta F-14 med något annat. Qaher är till en stor del baserad på Irans erfarenheter av F-14. Och vet du var du bäst hittar dessa erfarenheter? Kolla upp en sak, antal F-14 USA förlorade i kriget mot Irak. Ja, jag vet bortsett från tramset "superman" alltså..
Citera
2017-04-27, 21:28
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Ja jag har en sekundär ingenjörsutbildning men jag har en annan utbildning som du inte kan finna i utbildningskataloger. Det kallas erfarenhet från verkligheten. Saker och ting jag vet om F-14 F-4 och F-5, behöver nödvändigtvis inte USA upptäckt än. Vi använde dessa plan på ett helt annat sätt.

Dessa killar från hederskulturer villa alltid vara klyftigare, kunnigare och modigare än alla andra.

Föra att sedan inte direkt bli fast antyder man saker. Här ser vi skillnaden i intelligens mellan nya 5-åringen och den äldre förmågan. Nya påstår bara huvudlösheter, äldre antyder hemlig kunskap

Hördu @IR5, tror du inte USA har en hel del kunskap om F-5 ocg F-14 som de aldrig delat med sig, även om de åt samarbetsländer delat med sig en del av sin kunskap?

Dessutom är det i princip inte omöjligt att en köpare av ett flygplanssystem klarar av att använda ett system bättre än tillverkaren. Se bara på Brewster Buffalo i amerikansk och finsk tjänst, där skillnaden i taktiken och utbildningen medförde att amerikanarna drog planet från stridstjänst och finnarna hade en oöverträffad kill/loss ratio på 33/1. Men att Irans piloter vore bättre utbildade än amerikanska piloter har jag nog svårt att tro. Peka mig mot någon seriös skrift om deras utbildning och taktik så ändrar jag kanske min åsikt.

Och var de du eller någon annan IR:are som kom med påståendet om tunnlarna?
Citera
2017-04-27, 21:29
Medlem
Citat:
Det är ingen som sagt det. Du påstår att USA vill hålla Iran på 60-tals nivå.. Och därför skrotas F-14. Detta stämmer inte eftersom detta då skulle gälla allt annat.
Förstår du inte hur dumt detta låter?

Du övertolkar så förbannat. Vadå gäller allt? Var ju du som antyde att USA skrotar F-14 delar förbrillt för att de är livrädda för att Iran skall komma över de och trolla om deras F-14 till F-22 replikor. Givetvis skiter USA i Irans F-14. Jag skrev bara vidare att just F-14 är deras vassaste vapen och just det man försöker i första hand dra ner hos sin motståndare. Det gör bara Irans vapen till än mer efter. Klart det inte gäller allt annat, allt annat är ju sämre.
Citera
2017-04-27, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
USA tog F-14 ur tjänst då de tyckte att F-18 E/F hade bättre ekonomi och bättre utvecklingsmöjligheter istället för att uppgradera och modernisera F-14.
Det innebär att man hade flygplan över när dessa togs ur tjänst, och dessa gick samma öde till mötes som Sveriges gamla Viggen.

En del behölls för museum, uppvisningar, monument etc men det stora flertalet skrotades.
Något som inte hade något med Iran att göra.

För att drönare och stridsflygplan är två olika saker med väldigt skilda krav.
Den stora fördelen med drönare är att de inte har någon pilot, och därför ingen pilot som riskerar att skadas, dödas eller tillfångatas om drönaren störtar.
För att ytterligare öka den fördelen, så bygger man drönarna med billig teknik och med äldre teknik så att en fiende inte får tag i avancerad teknik om de lyckas skjuta ned något vars främsta fördel är att man inte förlorar så mycket om det skulle bli nedskjutet.

Stridsflygplan behöver hög prestanda och hög förmåga för att kunna vinna luftstrider. Drönare behöver vara billiga så att de har råd att förlora luftstrider.....

Fel! De tog det ur tjänst efter penetreringen av Irak. Eftersom underrättelser om Irans förmåga gällande dessa plan avslöjades genom Irakiska flygvapnet. Deras egna plan var inte lika kapabla.. även ett dold indirekt luftkrig mellan länderna under Iran-Iraq-kriget bekräftar detta.

Mansour Sattari likviderades under 90-talet i påstådd krasch. Man hade redan underc80-talet sökt efter personer inblandade i dessa projekt. En av anledningarna till att Iran hela tiden viftar med sina F-14 är för att retas lite..
Qaher är också lite informationskrig under samma etikett..(enligt mig)
Senast redigerad av IR5 2017-04-27 kl. 21:44.
Citera
2017-04-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Du övertolkar så förbannat. Vadå gäller allt? Var ju du som antyde att USA skrotar F-14 delar förbrillt för att de är livrädda för att Iran skall komma över de och trolla om deras F-14 till F-22 replikor. Givetvis skiter USA i Irans F-14. Jag skrev bara vidare att just F-14 är deras vassaste vapen och just det man försöker i första hand dra ner hos sin motståndare. Det gör bara Irans vapen till än mer efter. Klart det inte gäller allt annat, allt annat är ju sämre.

De skiter inte alls i Irans F-14. Vilket jävla skitsnack..
https://m.youtube.com/watch?v=JIdiwi7U9Gc
Citera
2017-04-27, 21:43
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Fel! De tog det ur tjänst efter penetreringen av Irak. Eftersom underrättelser om Irans förmåga gällande dessa plan avslöjades genom Irakiska flygvapnet. Deras egna plan var inte lika kapabla.. även ett dold indirekt luftkrig mellan länderna under Iran-Iraq-kriget bekräftar detta.

Mansour Sattari likviderades under 90-talet i påstådd krasch. Man hade redan underc80-talet sökt efter personer inblandade i dessa projekt. En av anledningarna till att Iran hela tiden viftar med sina F-14 är för att retas lite..
Qaher är också lite informationskrig under samma etikett..

Hela lilla världen cirklar kring Iran? Väx nu upp. det där är inte ens logiskt. Även om Iran hade kunnat utföra magi med planet, så vad hade hindrat att använda planet på andra områden än de runt Iran? Man får faktsikt idka lite logik också.
Citera
2017-04-27, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Hela lilla världen cirklar kring Iran? Väx nu upp. det där är inte ens logiskt. Även om Iran hade kunnat utföra magi med planet, så vad hade hindrat att använda planet på andra områden än de runt Iran? Man får faktsikt idka lite logik också.

Inte alls!! Vem fan har sagt det? Hela världen cirkulerar inte kring Iran men jag tror inte Qaher är propaganda. Man behöver inte överdriva varken på den ena eller andra sidan..
Citera
2017-04-27, 22:18
Medlem
Citat:
Är du pilot? Nej det är du inte. För om du var pilot hade du aldrig sagt det. Jo, flygning över ljudhastigheten beror inte bara på hårdvaran. Piloten måste ha färdigheter. Så mycket beror på gubben som sitter i cockpiten och inga spekulationer kring hårdvaran. Jag menar att du missar en väsentlig del..
Aha - du menar att i en Iransk kärra så måste piloten veta hur man flaxar för att flygplanet skall klara sig över ljudets hastighet?

För det andra alternativet - att det för Concorde-piloten blev väldigt mycket mer stressande svårt att hålla planet i luften efter att det kommit upp i överljudsfart låter väldigt intressant. Du skulle nog behöva beskriva lite mera exakt vad som gör planet så mycket mer svårfluget? Och då kan du ju fortsätta att berätta hur mycket ytterligare svårare det blev för piloterna i ett SR-71 när man sedan fortsatte ytterligare ett par gånger ljudets hastighet. Eller hur rent extremt svårt det blev för John Glenn m fl att sitta i sina raketer och lyckas hålla koll på allting medan raketen jobbade sig upp i tillräcklig hastighet för att nå omloppsbana.

Det extremt problematiska för planet är just vid ljudhastigheten - det är inte bara omvärlden som hör en ljudbang utan hela planet påverkas. Livet blir däremot lättare efter att planet har passerat.
Citera
2017-04-27, 22:56
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Inte alls!! Vem fan har sagt det? Hela världen cirkulerar inte kring Iran men jag tror inte Qaher är propaganda. Man behöver inte överdriva varken på den ena eller andra sidan..
Jag hänvisad till din mystik gällande F-14. att planet tagits ur bruk pga Iran.

Ingen har ännu kunnat förklara de konstiga designlösningarna gällande luftintagen som strider mot alla vetenskapliga regler för stridsplan. Som B har påstått ser de lika ut som B-2 och RQ-170. Det stämmer. Men båda planen är ju plan som är avsedda att plyga på hög höjd rätt plant utan höga attackvinklar. Då är det förståeligt att man "döljer" luftintaget till övre delen av vingen. Däremot är det inte acceptabelt för ett stridsplan, vare sig det är ett attackplan eller avsett för strid.

Eftersom Iran enligt din iranska general har producerat en kopia av RQ-170 med 1/10 av priset av den amerikanska, behövs ju knappast ett spaningsplan. Eller?

Osvarat är fortfarande:

1) Taktik, utbildning o doktrin för de iranska F-14 piloterna som är överlägsen amerikanerna? Eller är du bara en ohederlig mytoman?

2) Svaret på frågan om det var du som skrev om tunnlarna?
Citera
2017-04-27, 23:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
[...]

Jag vill du tittar på följande bild och tala om för mig vad du ser:
https://cdn-03.minfil.org/f6N8B1b6ba/5dac353a-1493316117/IMG_2960.PNG

Bilden är inte photoshop..
Det i mitten är väl en Queer 313 som precis överstiger Warp 1 i medvind och därmed bryter ljuset på ett sätt som bara iranier kan se. Under den ser jag inte riktigt, kanske ett UFO, stålmannen eller något.
Citera
2017-04-27, 23:18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Är du pilot? Nej det är du inte. För om du var pilot hade du aldrig sagt det. Jo, flygning över ljudhastigheten beror inte bara på hårdvaran. Piloten måste ha färdigheter. Så mycket beror på gubben som sitter i cockpiten och inga spekulationer kring hårdvaran. Jag menar att du missar en väsentlig del..
Du "glömde" svara på frågan om luftfuktighet. Resten är bara dumheter. Pilot och pilot, jag har i alla fall haft flygcertifikat men det har gått ut pga. för lite flygtid. Det gällde för överljushastighet och allting, luften är fri.
Citera
2017-04-28, 00:31
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
[...]
Det extremt problematiska för planet är just vid ljudhastigheten - det är inte bara omvärlden som hör en ljudbang utan hela planet påverkas. Livet blir däremot lättare efter att planet har passerat.
Det vete fan. Såhär säger Bradley Cherry, testpilot inom US Navy om att bryta ljudvallen i EA-18G:
"Breaking the sound barrier is extremely anticlimactic. You just see the Mach ticking up in your HUD until it ready over 1.0 and that's it. No sound, no feel, no way to know without looking at your instruments. You may see some vapes on the wings and canopy, but those actually start in the transonic region closer to 0.9M."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in