Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
På en vettig bostadsmarknad (dvs en med marknadspriser) finns det ett stort utbud i olika prisklasser och typiskt sett fler bostäder än det efterfrågas. Hyresvärdar som riskerar att de boende flyttar till andra värdar om deras boende inte är prisvärt är optimalt.
Nu känner jag dig som en betydligt smartare och mindre autistdogmatisk debattör än Gromph och Kurt-Sune, så jag måste fråga dig: varför tror du att det av mig fetade skulle uppstå? Marknadens aktörer är ju inte i sig intresserade av att konkurrera. Du har helt rätt i att en fungerande marknad kräver överproduktion och utslagning men det är därför karteller finns, för att optimera utbudet från försäljarens sida. Bostadsbyggarbranschen är en kartell i Sverige IDAG. Det vet jag eftersom jag har insyn i branschen. Byggföretagen har tex markanvisningar men vill inte bygga därför att priserna går upp. Varför skulle de bygga i framtiden? Måste inte monopolen och kartellerna krossas INNAN marknadshyror införs? Annars finns ju inga incitament till att bygga mer eller billigare.
Optimalt för en tillverkare är alltid att underproducera mot maximal efterfrågan.
Optimalt för en konsument är alltid överproduktion och följande priskonkurrens.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det är Ferrarikris över hela världen. Alla kan inte köpa en Ferrari. Gud så orättvist.

Problemet är om man får betala ferraripriser men får en Longdong Woomera.
Citat:
Ursprungligen postat av
bill clayton
Marknaden kan eller vill helt enkelt inte tillgodose behovet av bostäder för vanligt folk för marknadens aktörer vill nästan uteslutande bara bygga lyxbostäder för det ger maximal profit.
Nja, det du kallar "lyxbostad" är nog baserat på priset, egentligen är det vanliga sketna lägenheter som inte är bättre konstruerade än förr som man nu får mer betalt för. Kvaliteten på ointressanta saker som formgivning av ytskikt och vitvaror har däremot höjts.
Men frågan kvarstår ju. Varför skulle byggbolagen bygga BILLIGA lägenheter då de kan bygga DYRA lägenheter?
Citat:
Ursprungligen postat av
Scrofa
Samhället är fullt av lågbegåvade, schizofreniker och missbrukare som generellt hamnar i hyresrätter i dåliga områden emedan BRF-innehavare i gemen har ett jobb och normal psykisk funktionsuppsättning (ja, jag inser att det senare kanske inte passar in på somliga trådskribenter).
Citat:
Ursprungligen postat av
VemBudar
Som att allt skulle bli frid och fröjd bara folk kunde "äga sitt eget boendd" i större utsträckning.
Det är förstås sant att man tar bättre hand om något man själv äger. Alternativet är att bygga en gemenskap i huset med föreningar, aktiviteter etc men det är svårt iom nuvarande segregation och det kommer inte bli lättare.
Men som Scrofa konstaterar finns det många som i vilket fall inte är kapabla att sköta saken, och dessutom inte har möjlighet att köpa en bostadsrätt. Då måste socialen sköta inköpen eller människorna tvångsomhändertas och institutionaliseras. Inget av de alternativen är speciellt smakligt heller.