2017-04-26, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Men inte att förhöra de misstänkta för misshandeln av de sexutnyttjade stackars afghanska pojkarna! Någonting stämmer uppenbarligen inte i den här utredningen.

Som en engelsk journalist uttryckte i bestörtning när han besökte en presskonferens efter Palme-mordet, - "this is a Mickey Mouse-investigation"!

Jag har allt mer fått samma vibbar, är det något annat som lurar i utredningen som måste döljas (typ)?

In my ass, de enda vibbar man får är att åklagarna inte har ett dammkorn på det tekniska, eller kanske just bara ett dammkorn som de har?
Nej vibbarna är tydliga och det är att MR är den som skall fälla JM genom att vara huvudvittne och då skall all smuts vara borta från MR.

Att det inte skulle finnas rum för misshandeln som TB påstår är ju ren idioti, men en sak är säker...det passar inte åklagarnas bevistema. Det misskrediterar MRs trovärdighet.

Åtta stämplingar, fem försvann och redan där har vi vinst till försvaret.
Fyra häktade för mordet på A*i, tre är släppta, vinst till försvaret.

Fler puckar vill man inte ge bort och därför passar inte misshandeln för att gå i mål, tror man.
Citera
2017-04-26, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
In my ass, de enda vibbar man får är att åklagarna inte har ett dammkorn på det tekniska, eller kanske just bara ett dammkorn som de har?
Nej vibbarna är tydliga och det är att MR är den som skall fälla JM genom att vara huvudvittne och då skall all smuts vara borta från MR.

Att det inte skulle finnas rum för misshandeln som TB påstår är ju ren idioti, men en sak är säker...det passar inte åklagarnas bevistema. Det misskrediterar MRs trovärdighet.

Åtta stämplingar, fem försvann och redan där har vi vinst till försvaret.
Fyra häktade för mordet på A*i, tre är släppta, vinst till försvaret.

Fler puckar vill man inte ge bort och därför passar inte misshandeln för att gå i mål, tror man.

Hur som, rent juridiskt anser jag det ej snyggt skött, väldigt märkligt!
Citera
2017-04-26, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Detta är min bedömning/mina gissningar:

– Åtalen för mutbrott och hot mot häktespersonal ingår som en del av beskrivningen av JM, samt att båda brotten troligen relaterar till morden. Kan ju t.ex. vara så att mutbrottet var ett försök att undanröja bevis. Det är ju inte så svårt att föreställa sig varför JM blev "ganska arg" på förhörsledare. Om den ilskan, t.ex. uppstod när hon skulle förklara varför hon presenterat flera olika lögner om vad hon gjorde natten då Göran mördades så relaterar ilskan och hoten till mordet.

– Åtalen för urkundsförfalskning, bedrägeri och stämpling rör brott som visar hur mordet av Aki planerades under lång tid med detaljerade förberedelser för hur hans död skulle ge ekonomisk avkastning. Dessa brott visar också att JM inte drog sig för att anlita personer som skulle utföra mord åt henne.

När man nu ser åtalspunkterna har jag mycket svårt att se att något annat än livstid kan komma ifråga för JM. Om hon inte lyckas muta flera vittnen som ger henne alibi...
MR däremot kommer inte att behöva sitta många år, gissar jag.

Det kan nog bli en dramatisk rättegång, på flera sätt.

Det fetade. Om man inte kan bevisa att Aki mördades så blir det likafullt en brant uppförsbacke för åklagaren.

Upplägget och bevisen sammantaget tror jag nog kan tänkas räcka för att TR fäller henne för åtminstone anstiftan till mord på fadern och stämpling till mord på modern.

Sedan får vi se vad HR tycker.

Lär väl ta en vecka minst innan FUP blir tillgänglig.
Citera
2017-04-26, 22:26
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Bara ett exempel till på JMs moral.

När de ensamkommande barnen ska ge henne eller hennes företag mellan 60 000 och 80 000 per månad från en kommun eller från Migrationsverket då är dom barn.

När hon har sex med "barnen" då är dom vuxna.

Hm, dessutom var den hon pojke syns ligga med på film snygg. Det räckte visst för att vara "otrogen".
Citera
2017-04-26, 22:30
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det fetade. Om man inte kan bevisa att Aki mördades så blir det likafullt en brant uppförsbacke för åklagaren.

Upplägget och bevisen sammantaget tror jag nog kan tänkas räcka för att TR fäller henne för åtminstone anstiftan till mord på fadern och stämpling till mord på modern.

Sedan får vi se vad HR tycker.

Lär väl ta en vecka minst innan FUP blir tillgänglig.
Media tycks redan ha FUP. Har någon försökt att beställa?
Citera
2017-04-26, 22:32
Medlem
Här berättar Wenna
42-åringen åtalas för hot mot tjänsteman
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=6681988
Citera
2017-04-26, 22:41
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tycker inte riktigt att du har uttryckt dig så klart som du hävdar. Du skrev att stämpling kan ge livstid, vilket inte stämmer.//

Jag har skrivit att om brottet är fulländat så döms man inte för stämpling utan för om man själv har begått det. BrB 23:4.
Citera
2017-04-26, 22:52
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Jag har skrivit att om brottet är fulländat så döms man inte för stämpling utan för om man själv har begått det. BrB 23:4.

Så här står det i åklagarmyndighetens ordlista:

Anstiftan

En anstiftare är den som förmår en annan person att begå ett brott. Anstiftaren kan dömas till lika strängt straff som gärningspersonen. Även försök till anstiftan, som kallas stämpling, är straffbart vid vissa mycket grova brott, som t.ex. mord och grov misshandel.

https://www.aklagare.se/ordlista/a/anstiftan/

Citera
2017-04-26, 22:55
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Så här står det i åklagarmyndighetens ordlista:

Anstiftan

En anstiftare är den som förmår en annan person att begå ett brott. Anstiftaren kan dömas till lika strängt straff som gärningspersonen. Även försök till anstiftan, som kallas stämpling, är straffbart vid vissa mycket grova brott, som t.ex. mord och grov misshandel.

https://www.aklagare.se/ordlista/a/anstiftan/

Ja? Hur menar du att det diffar från det jag skrev?
Citera
2017-04-26, 23:18
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Ja? Hur menar du att det diffar från det jag skrev?

Jag har inte framfört någon synpunkt på det du skrev. Jag tyckte bara att åklagarmyndighetens beskrivning var tydlig och lätt att förstå när det gäller anstiftan och stämpling.

Jag tycker inte att lagbokens text är lika tydlig.

Beklagar om du tog illa upp, även om jag inte förstår varför.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-04-26 kl. 23:22.
Citera
2017-04-26, 23:20
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Jag har inte framfört någon synpunkt på det du skrev. Jag tyckte bara att åklagarmyndighetens beskrivning var tydlig och lätt att förstå när det gäller anstiftan och stämpling.

Jag tycker inte att lagbokens text var lika tydlig.

Beklagar om du tog illa upp, även om jag inte förstår varför.

Det är lugnt, jag tog inte alls illa upp men jag trodde att du menade att jag felat i min förklaring. Dessutom citerade du mitt inlägg så det är väl ganska uppenbart att det var mig du vände dig till?
Senast redigerad av konstapel 2017-04-26 kl. 23:24.
Citera
2017-04-26, 23:21
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Media tycks redan ha FUP. Har någon försökt att beställa?

Jag har beställt. De skickar åtalet + eventuella tilläggsprotokoll via mejl. Usb-stickan med FUP kan man hämta på Tingsrätten eller få den hemskickad när åtalet är väckt. Pris 120 kr + ev. Porto.
Min förhoppning är att ha tillgång till detta kolossala läsning på fredag. Alla böcker åker garanterat till bokhyllan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in