Citat:
Ursprungligen postat av
konstapel
Jopp, där är svensk lag väldigt sympatisk. Stämpling till mord kan ge livstid om brottet är fullgånget vilket det som bekant är i det här fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av
konstapel
Du missar, som jag skrev i mitt förra inlägg, att om brottet som det stämplats mot är fullbordat så bedöms det enligt den fulla straffskalan för det brottet och är inte längre stämpling utan förberedelse som konsumeras i brottsrubriceringen.
Citat:
Ursprungligen postat av
konstapel
Ja det är riktigt. Är det fullbordat så blir det anstiftan vilket kan ge livstid, som jag skrev. Anstiftan konsumeras i brottsrubriceringen mord.
Tycker inte riktigt att du har uttryckt dig så klart som du hävdar. Du skrev att stämpling kan ge livstid, vilket inte stämmer.
Sen skriver du att man kan få livstid för stämpling om man inte längre bedömer det som stämpling utan i stället för förberedelse vilket 'konsumeras i brottsrubriceringen' (?).
Sen hävdar du att du skrivit om anstiftan, vilket inte stämmer. Och du menar att anstiftan konsumeras av br-rubriceringen(?).
Menar du att man inte kan dömas för anstiftan till mord, utan bara för mord?
För att ev klargöra lite: den som mördar kan dömas för mord
den som lejer någon som mördar kan dömas för anstiftan
den som försöker leja någon att mörda någon kan dömas för stämpling
Och i fallet med Aki är det väl långt ifrån säkert att man lyckas leda i bevis att det skett ett mord; alltså ej juridiskt klart att det är tal om ett fullgånget brott avs mord.
Däremot kan det ju finnas stark bevisning för att JM försökt förmå någon att döda Aki. Och även om JM fälls för mord på Aki så lär inte stämplingarna läggas ned per automatik; går de att bevisa så döms hon även för det.