2017-04-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
"Hade jag varit åklagare här så hade jag gjort en stor sak av de enskilda saker som hon tiger om."

Hade jag varit (fd.) överåklagare hade jag knappast gjort stor sak av den åtalades rättigheter. Men sakers tillstånd i Sverige har satt även de mest förnuftiga hjärnor ur spel, så du kan ha rätt!
Citera
2017-04-26, 20:56
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Jaha ja! Som vad då? Att han är en "jorden runt resande kriminell", blivande succéförfattare till boken "ett fängelsestraff i varje land"? Dessutom i fullt lagförbar ålder.

Hoppas innerligt att det man "inväntat från utlandet" är ett säkerställande av afghanens identitet från Iran (i bästa fall även Turkiet) så han kan dömas till livstid.
Det man inväntar från utlandet gäller 25-åringen, men man bör vid det här laget också ha säkerställt MR:s rätta ålder.

Antag att han är 23 år. Han kan då dömas till livstids fängelse. Sedan återstår ändå att höra hans berättelse i förhållande till JM:s. En kvinna, 42 år, har tillsammans med honom ansökt om hindersprövning för att han ska få stanna i Sverige. Vi vet ingenting om vilka andra påtryckningsmedel hon använt, eller hur utstuderat hon har manipulerat honom - dvs om han kan anses vara manipulerad eller utsatt för någon slags utpressning. Så mycket står väl i alla fall klart att han varit utlämnad åt hennes godtycke; han har befunnit sig i en beroendeställning, såväl ekonomiskt som när det gäller uppehållstillstånd.

Det återstår att höra hans berättelse; ingen må dömas ohörd. - Detta gäller även JM.
Citera
2017-04-26, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Finns nog så att det räcker till flera bikter...–

Ja, även för kättja! ...om vi ska vara sådana!
Citera
2017-04-26, 21:07
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ett mord för mycket väl?
Eller känner du till något ytterligare mord som damen ifråga ska ha anstiftat?
Tre mord och mordförsök. 2+1=3.
Citera
2017-04-26, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det man inväntar från utlandet gäller 25-åringen, men man bör vid det här laget också ha säkerställt MR:s rätta ålder.

Antag att han är 23 år. Han kan då dömas till livstids fängelse. Sedan återstår ändå att höra hans berättelse i förhållande till JM:s. En kvinna, 42 år, har tillsammans med honom ansökt om hindersprövning för att han ska få stanna i Sverige. Vi vet ingenting om vilka andra påtryckningsmedel hon använt, eller hur utstuderat hon har manipulerat honom - dvs om han kan anses vara manipulerad eller utsatt för någon slags utpressning. Så mycket står väl i alla fall klart att han varit utlämnad åt hennes godtycke; han har befunnit sig i en beroendeställning, såväl ekonomiskt som när det gäller uppehållstillstånd.

Det återstår att höra hans berättelse; ingen må dömas ohörd. - Detta gäller även JM.

Jag kan nog hålla med dig i detta till viss/stor del, men detta är enbart spekulativa påståenden som knappast har hög juridisk bärighet.

Ingenting av afghanens vittnesmål har hög bärighet om "hårda bevis" saknas. Sagt det förut och är övertygad, att om det finns hårda bevis hade vi sett en Mycket, Mycket Hög Svansföring hos åklagarinnan. Som idag saknas......
Citera
2017-04-26, 21:17
Medlem
Citat:

Jag kan nog hålla med dig i detta till viss/stor del, men detta är enbart spekulativa påståenden som knappast har hög juridisk bärighet.

Ingenting av afghanens vittnesmål har hög bärighet om "hårda bevis" saknas. Sagt det förut och är övertygad, att om det finns hårda bevis hade vi sett en Mycket, Mycket Hög Svansföring hos åklagarinnan. Som idag saknas......
Citera
2017-04-26, 21:17
Medlem
Citat:
Arbogakvinnans egna försvarsbrev

I ett eget brev till polisen försvarar sig den 42-åriga Arbogakvinnan mot anklagelserna att hon sexutnyttjat två flyktingpojkar.
Hon skriver att anmälan mot henne handlar om svartsjuka och hämnd.
Samtidigt medger hon att hon haft sex med en av pojkarna: "...jag tyckte även att han var en snygg kille", skriver Arbogakvinnan.

Citat:
"Hej, mitt företag har blivit anmält"
Arbogakvinnans svar kom genom ett brev till polisen. Brevet, som Expressen tagit del av, börjar med: "Hej. Mitt företag har blivit anmält för sexbrott mot barn."
I brevet, som ingår i den numera offentliggjorda förundersökningen om sexbrott, försvarar sig Arbogakvinnan och säger att anmälan handlar om hämnd och svartsjuka. Hon uppmanar polisen att undersöka de två flyktingpojkarnas ålder. Enligt deras svenska id-handlingar är de 16 och 17 år gamla. Arbogakvinnan menar att de i stället är 19 respektive 20 år:
"En enkel röntgen av handen. Då får man exakt ålder", skriver hon.
Brevet är undertecknat av Arbogakvinnan – och hennes 19-årige pojkvän Mohammad Rajabi.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnans-egna-forsvarsbrev/
Citera
2017-04-26, 21:28
Medlem
Citat:

Håller ånyo med dig i det (mesta) du framför. Däremot är ju allt här ovan rent juridiskt ingen sanning, utan rena påståenden som inte kan eller kommer kunna bevisas (hur då?). Manipulerats, inte älskat honom (första på riktigt?), utlämnad????? osv.

Hårda bevis, annars blir det typ 6 år för diverse, total framtida social utfrysning och ett liv i misär för jm och hennes wt-avkommor.

Hoppas det finns så det räcker och min magkänsla är fel.
Citera
2017-04-26, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Tre mord och mordförsök. 2+1=3.

Pudelns kärna, så här strax innan fup! Vad tror ni det finns i den i form av "Hårda Bevis"?
Citera
2017-04-26, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Jopp, där är svensk lag väldigt sympatisk. Stämpling till mord kan ge livstid om brottet är fullgånget vilket det som bekant är i det här fallet.

Citat:
Du missar, som jag skrev i mitt förra inlägg, att om brottet som det stämplats mot är fullbordat så bedöms det enligt den fulla straffskalan för det brottet och är inte längre stämpling utan förberedelse som konsumeras i brottsrubriceringen.

Citat:
Ja det är riktigt. Är det fullbordat så blir det anstiftan vilket kan ge livstid, som jag skrev. Anstiftan konsumeras i brottsrubriceringen mord.

Tycker inte riktigt att du har uttryckt dig så klart som du hävdar. Du skrev att stämpling kan ge livstid, vilket inte stämmer.
Sen skriver du att man kan få livstid för stämpling om man inte längre bedömer det som stämpling utan i stället för förberedelse vilket 'konsumeras i brottsrubriceringen' (?).
Sen hävdar du att du skrivit om anstiftan, vilket inte stämmer. Och du menar att anstiftan konsumeras av br-rubriceringen(?).

Menar du att man inte kan dömas för anstiftan till mord, utan bara för mord?

För att ev klargöra lite: den som mördar kan dömas för mord
den som lejer någon som mördar kan dömas för anstiftan
den som försöker leja någon att mörda någon kan dömas för stämpling

Och i fallet med Aki är det väl långt ifrån säkert att man lyckas leda i bevis att det skett ett mord; alltså ej juridiskt klart att det är tal om ett fullgånget brott avs mord.
Däremot kan det ju finnas stark bevisning för att JM försökt förmå någon att döda Aki. Och även om JM fälls för mord på Aki så lär inte stämplingarna läggas ned per automatik; går de att bevisa så döms hon även för det.
Citera
2017-04-26, 21:57
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnans-egna-forsvarsbrev/

Bara ett exempel till på JMs moral.

När de ensamkommande barnen ska ge henne eller hennes företag mellan 60 000 och 80 000 per månad från en kommun eller från Migrationsverket då är dom barn.

När hon har sex med "barnen" då är dom vuxna.

Citera
2017-04-26, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Bara ett exempel till på JMs moral.

När de ensamkommande barnen ska ge henne eller hennes företag mellan 60 000 och 80 000 per månad från en kommun eller från Migrationsverket då är dom barn.

När hon har sex med "barnen" då är dom vuxna.

Ja, det här med mera kommer aldrig att utredas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in