2017-04-25, 21:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Citat ur FUP från första polis på brottsplatsen

Direkt in till Höger om dörren så ligger det en mansperson på vänster sida i en stor blodpöl och lite längre in gränsande mot ett sovrum ligger det en kvinna på rygg. Ingen av dem visar några som helst livstecken jag känner efter puls på mannen men kan inte hitta tillstymmelse till puls. Vad vi kan se har gärningsmannen dödat bägge med ett skärande våld riktat mot halsen. Vi noterar också att vattenkranen i köket står och spolar för fullt.
Det stämmer inte vad media skrev.
SR P4 Gävleborg: 20-åring häktad för dubbelmordet i Råbo
Citat:
20-åringen misstänkts ha dödat en 62-årige man och en 71-åriga kvinna torsdagen 22 december. Kvinnan och mannen hittades båda svårt skadade i ett hus i Råbo, och de avled båda strax därefter.
Citera
2017-04-25, 21:42
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det stämmer inte vad media skrev.
SR P4 Gävleborg: 20-åring häktad för dubbelmordet i Råbo

Vilket tror Du stämmer?
Citera
2017-04-25, 21:55
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det skulle förvåna mig, eftersom han avled efter att polisen anlänt till platsen.

Har du sett bilderna från brottsplatsen? I vissa av dem kan man skönja ganska betydande blodförluster, skulle förvåna mig om de var vid liv särskilt länge efter en blitz-attack med kniv mot halsen.

Precis som Kommissariebeck utgår mina spekulationer och antagande från fupen, man ska inte tro på allt som står i tidningen;

från fup

"Råbovägen 2 med anledning av att en mansperson ringt in till 112 och
säger sig haft en person som ringt på dörren och sagt att han tappat minnet
och är förvirrad. Under samtalet så hör 112 operatören att det blir bråk och
höga skrik i bakgrunden sedan blir allt tyst.
BROTTET
När vi kommer fram till platsen anträffar vi två personer bragda om livet
inomhus på adressen Råbovägen 2."
------------------------------------------------------------------------------
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2017-04-25 kl. 22:24.
Citera
2017-04-25, 22:39
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Ur fup sida 616; (ang min hypotes att det misslyckade besöket hos FK kan vara en eventuell "trigger" till morden i Råbo)

FL1: Vi har ju hållit förhör med Marcus och han har ju pratat om att ni skickade
Snapchat till varandra. Och du hade skrivit att du inte fick några pengar från
Försäkringskassan, och inte skulle få några heller.
SP: Om jag inte skickade in något.
FL1: Ja, det sa han att du skrev. Kan det vara riktigt eller?
SP: Vad skrev jag till honom… Jag har inget minne av att skrivit till honom.
FL1: Nä, så säger han. Han säger även att du skrev att: Man får väl råna några äldre.
och frågade om Marcus ville vara med på det.
SP: Ja det minns jag definitivt inte.
FL1: Det kommer du inte ihåg…
SP: Nähä.
FL1: … att du skrivit något sånt?
SP: Nä. Inte till Marcus något den dagen inte.
FL1: Då hade han svarat, när han trodde att du skämtade då, och han sa att han inte
skulle vara med. Då får man väl göra det själv då hade du skrivit. Minns du det?
SP: Nä.
FL1: Tror du att Marcus skulle hitta på det här?
SP: Nej. Marcus är sanningsenlig.
FL1: Men har du några tankar på att du kände så när du gick från Försäkringskassan,
att du behövde pengar eller?
------------------------------------

s 649:

Simon informeras om att hans dator håller på att gås igenom och att man hittat att det i datorn
finns face Book-sökningar på Vanja Nilsson, Kjell List och Kjells fru Inger Fohlin List?
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2017-04-25 kl. 23:35.
Citera
2017-04-25, 23:23
Medlem
[quote=Marre1976|60533394]Nu kommer det ju fram varken man vill eller inte att själva dödandet är en stor sak för Simon.
Eftersom Simon älskar djur så kommer problemet i barndomen fram som jag tidigare skrivit.

Han har sett sin far döda hela sitt liv, han tex drömmer (mardrömmar) själv om att döda katter som han älskar.
Han har en besvikelse mot sin far som slaktat djur, som Simon tycker om, mitt framför ögonen på honom vilket resulterar i att han får ett dåligt mående, psykiskt dåligt mående. Det har han haft ganska länge och frågan är vad mer har han ställt till med?
Citera
2017-04-25, 23:41
Medlem
[quote=Marre1976|60533394]Nu kommer det ju fram varken man vill eller inte att själva dödandet är en stor sak för Simon.
Eftersom Simon älskar djur så kommer problemet i barndomen fram som jag tidigare skrivit.

Han har sett sin far döda hela sitt liv, han tex drömmer (mardrömmar) själv om att döda katter som han älskar.
Han har en besvikelse mot sin far som slaktat djur, som Simon tycker om, mitt framför ögonen på honom vilket resulterar i att han får ett dåligt mående, psykiskt dåligt mående. Det har han haft ganska länge och frågan är vad mer har han ställt till med?
--------

Lägg ner. Jag är uppvuxen på en minkfarm och inte sjutton är jag en mördare för det. Killen saknar nån spärr helt enkelt - inte alla hemma. Inte konstigare än så.

Du verkar ju inte veta nånting om jakt eller knappt var din egen mat kommer ifrån. När du står där och hackar i köttfärsen till fredagstacosen, undrar du inte varifrån köttet kommer? Eller är du en sån som tror att fiskar är frysta rektanglar som heter Findus? Och se upp så du inte blir våldsam du också, du stödjer ju massmord genom ditt köttätande.

Ursäkta urspårningen kring kött/jakt/våld. Nu tillbaka till mycket intressant läsning och intressanta inlägg👍
Citera
2017-04-25, 23:47
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Ur fup sida 616; (ang min hypotes att det misslyckade besöket hos FK kan vara en eventuell "trigger" till morden i Råbo)

FL1: Vi har ju hållit förhör med Marcus och han har ju pratat om att ni skickade
Snapchat till varandra. Och du hade skrivit att du inte fick några pengar från
Försäkringskassan, och inte skulle få några heller.
SP: Om jag inte skickade in något.
FL1: Ja, det sa han att du skrev. Kan det vara riktigt eller?
SP: Vad skrev jag till honom… Jag har inget minne av att skrivit till honom.
FL1: Nä, så säger han. Han säger även att du skrev att: Man får väl råna några äldre.
och frågade om Marcus ville vara med på det.
SP: Ja det minns jag definitivt inte.
FL1: Det kommer du inte ihåg…
SP: Nähä.
FL1: … att du skrivit något sånt?
SP: Nä. Inte till Marcus något den dagen inte.
FL1: Då hade han svarat, när han trodde att du skämtade då, och han sa att han inte
skulle vara med. Då får man väl göra det själv då hade du skrivit. Minns du det?
SP: Nä.
FL1: Tror du att Marcus skulle hitta på det här?
SP: Nej. Marcus är sanningsenlig.
FL1: Men har du några tankar på att du kände så när du gick från Försäkringskassan,
att du behövde pengar eller?
------------------------------------

s 649:

Simon informeras om att hans dator håller på att gås igenom och att man hittat att det i datorn
finns face Book-sökningar på Vanja Nilsson, Kjell List och Kjells fru Inger Fohlin List?

Trigger kan det helt klart ha vart även om det uppenbarligen planerats i förväg. Något rån blev det inte av dock, jag tror han mer använde den benämningen som ursäkt för att få göra dådet som han kände sån lust inför.
Citera
2017-04-26, 00:12
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Trigger kan det helt klart ha vart även om det uppenbarligen planerats i förväg. Något rån blev det inte av dock, jag tror han mer använde den benämningen som ursäkt för att få göra dådet som han kände sån lust inför.

Precis han har ju kartlagt offren tidigare genom bla. sökning på facebook.* De har antagligen varit ett så kallat "projekt".

Jag har också en känsla av att han inte gillar julen (holiday blues) - den uppsluppna stämningen och känslan av gemenskap som han inte är en del av, tillsammans med problemen med Försäkringskassan och Psykvården. Det är oerhört stigmatiserande och kan mycket väl fått honom att ta det där förödande steget.

Han har dock inte sofistikationen (han är oorganiserad med dålig impulskontroll) att genomföra det utan att åka dit (har inte en uppdaterad version av modernt polisarbete) - förutom bevisen på brottsplatsen delger han ju sina vänner indirekt vad han tänker göra (ingen skugga ska falla över dem. En normal person har svårt att föreställa sig att någon de känner -även om han är lite udda, har som plan att begå ett dubbelmord. Det finns inte i en sunds persons mentala världskarta)

*Simon informeras om att hans dator håller på att gås igenom och att man hittat att det i datorn
Simon uppger att han inte har något minne av det och att han inte känner till det.
s.649
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2017-04-26 kl. 00:33.
Citera
2017-04-26, 08:05
Medlem
Marre1976s avatar
[quote=Wikaam|60560383]
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Nu kommer det ju fram varken man vill eller inte att själva dödandet är en stor sak för Simon.

--------

Lägg ner. Jag är uppvuxen på en minkfarm och inte sjutton är jag en mördare för det. Killen saknar nån spärr helt enkelt - inte alla hemma. Inte konstigare än så.

Du verkar ju inte veta nånting om jakt eller knappt var din egen mat kommer ifrån. När du står där och hackar i köttfärsen till fredagstacosen, undrar du inte varifrån köttet kommer? Eller är du en sån som tror att fiskar är frysta rektanglar som heter Findus? Och se upp så du inte blir våldsam du också, du stödjer ju massmord genom ditt köttätande.

Ursäkta urspårningen kring kött/jakt/våld. Nu tillbaka till mycket intressant läsning och intressanta inlägg👍

Mina kunskaper om jakt eller mina matvanor har absolut ingenting med detta att göra lilla du.

Om du försöker förstå vad du läser och kommenterar så blir det enklare för dig.

Jag har ALDRIG skrivit att ALLA barn till jägare blir mördare!
Simon är uppväxt med blod och dödande i sin barndom. Han blev en mördare.
Han har psykiska problem där barndomen ligger som ett problem..

Tror inte att det är så enkelt att han saknar nån spärr.
Citera
2017-04-26, 09:12
Medlem
[quote=Marre1976|60561728]
Citat:
Ursprungligen postat av Wikaam

Mina kunskaper om jakt eller mina matvanor har absolut ingenting med detta att göra lilla du.

Om du försöker förstå vad du läser och kommenterar så blir det enklare för dig.

Jag har ALDRIG skrivit att ALLA barn till jägare blir mördare!
Simon är uppväxt med blod och dödande i sin barndom. Han blev en mördare.
Han har psykiska problem där barndomen ligger som ett problem..

Tror inte att det är så enkelt att han saknar nån spärr.

Menar du att Simons störning beror på att hans far inkluderade honom i sitt jaktintresse?

Om det är vad du menar så säger du att att det är faders fel att det blev så här.

Om du inte menar att fadern är ansvarig så innebär det att Simon hade haft problem oavsett och då är jakten av underordnad betydelse.

Alla som läser dina inlägg tolkar dem på samma sätt. Om alla missförstår vad du menar så är det du som har problem med att uttrycka dig.

De allra flesta förstår att exponeringen för jakt inte gör att man utvecklar så allvarliga problem att man begår mord. Vad anser du?
Citera
2017-04-26, 10:26
Medlem
Marre1976s avatar
[quote=tagmaster|60562041]
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976

Menar du att Simons störning beror på att hans far inkluderade honom i sitt jaktintresse?

Om det är vad du menar så säger du att att det är faders fel att det blev så här.

Om du inte menar att fadern är ansvarig så innebär det att Simon hade haft problem oavsett och då är jakten av underordnad betydelse.

Alla som läser dina inlägg tolkar dem på samma sätt. Om alla missförstår vad du menar så är det du som har problem med att uttrycka dig.

De allra flesta förstår att exponeringen för jakt inte gör att man utvecklar så allvarliga problem att man begår mord. Vad anser du?

Återigen:

Barndomen sätter sina spår i livet.
Barndom med självklarhet vad beträffar blod och död satte sina spår hos Simon som inte mår så bra. Resultatet ser du nu...

Vet inte hur jag ska uttrycka mig så du förstår.
Citera
2017-04-26, 10:38
Medlem
[quote=Marre1976|60562444]
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster

Återigen:

Barndomen sätter sina spår i livet.
Barndom med självklarhet vad beträffar blod och död satte sina spår hos Simon som inte mår så bra. Resultatet ser du nu...

Vet inte hur jag ska uttrycka mig så du förstår.

Barndomen sätter naturligtvis sina spår hos alla, på gott och ont.

Men du svarar inte på frågan. Är det din övertygelse att inget av det här hade hänt om Simons far hade låtit bli att jaga. Och följaktligen att allt detta i grunden är Simons fars fel?

Jag kan nämligen inte tolka det du skriver på något annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in