2017-04-25, 16:36
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellen60
Moren sier at hun kjempet for flickan i flere år, men hun har enig sosialen rymd med flickan. Flickan var på sjukehuset, men likte seg ikke der. Moren tok henne hem, og de rydde til stugan. På to månader under morens "omsorg " tappe hun 20 kg, uten at moren tilkalte lege, eller tok henne til sjukehus

Intressant. Har det skrivits mer om detta fallet eller har det varit tyst sedan det skrevs om detta i tidningarna?
Tänkte om det blivit rättegång eller dylikt.
Citera
2017-04-25, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Intressant. Har det skrivits mer om detta fallet eller har det varit tyst sedan det skrevs om detta i tidningarna?

Det er rättegång nå, men mammaen er så sjuk at hun ble lagt inn på sjukehus i dag. Hun har diabetes 1 og gråter hele tiden, så en ambulans kom og hentet henne.

Trist og tragisk sak
Citera
2017-04-25, 17:42
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soleirol
Det er rättegång nå, men mammaen er så sjuk at hun ble lagt inn på sjukehus i dag. Hun har diabetes 1 og gråter hele tiden, så en ambulans kom og hentet henne.

Trist og tragisk sak

Åh. Ja det var ju tragiskt. Låt mig gissa: hon har även någon annan diagnos? Tänkte då hon svält dottern eller om dottern haft svårt att äta p g a sjukdom.
Skulle vara intressant att veta vad dottern dog av. Svält fattar jag, men om det fanns någon bakomliggande orsak till att hon kanske åt men inte fick behålla maten eller att näringen inte togs upp av kroppen.
Citera
2017-04-25, 19:47
Medlem
Citat:
Det har blitt skrevet ganske mye om dette. Både når det hendte og nå under rettsaken
Citera
2017-04-25, 19:49
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Det har blitt skrevet ganske mye om dette. Både når det hendte og nå under rettsaken

Kan du länka? För här i Sverige skrevs bara detta typ och sedan har det varit tyst
Citera
2017-04-25, 19:57
Medlem
Citat:
Tydligen vet dom inte ens hur länge flickan varit död. Dom påstår att julklapparna inte var öppnade, hon hittades på nyår och vad jag fattade så var obduktionen gjord i måndags(då hade första rapporten skickats ut från folkhälsoinstitutet = som vår rättsmedicin)

Men läkarna har inte kunnat uttalat sig som tidpunkten för döden.

Och som Heltigenomfel säger så är historien ganska snurrig.

Jag vill veta vad mamman skulle ha gjort för fel, har hon frivilligt svält ungen?
Inte sökt vård åt henne på de nya stället där dom bodde?

Ja jag följer detta med spänning.
Her er lenke til dagen artikkel, og i den finner du lenker til eldre artikler
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/doedsfallet-i-valdres/moren-til-avdoede-angelica-13-ble-hentet-av-ambulanse-rettssaken-utsatt/a/23981890/
Citera
2017-04-25, 20:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Hittade en artikel där det står att sms visar följande:

- att dottern velat komma till läkare i september pga sin hälsa, men att mamman låtit bli att kontakta läkare.
- att mamman vid ett tidigare läkarbesök bett dottern ta på sig bylsiga kläder (för att inte se så mager ut) och vikter (för att väga mer).

Så mamman visste ju att dotter var svårt sjuk i anorexi, men ville inte dottern skulle få hjälp. Förutom det så funkade uppenbarligen inte samhällets skyddsnät pga att mamman flyttade.

Citat:
Ba datteren ta på vekter
I tiltalebeslutningen tegnes det et bilde av en mor som også aktivt hindret datteren i å få hjelp. Blant annet skal hun ha unnlatt å bestille legetime til datteren 18. september i fjor, til tross for at 13-åringen selv uttrykkelig ba om dette på grunn av bekymring for egen helse.

Hun skal også ha sendt en sms til datteren 22. mai i fjor, der hun ba 13-åringen om å ta på segløse klær og vekter i forbindelse med at barnevernet skulle veie henne, ifølgetiltalen til påtalemyndigheten.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/doedsfallet-i-valdres/datteren-13-doede-av-avmagring-hun-virket-normal/a/23804605/
Citera
2017-04-25, 20:33
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Her er lenke til dagen artikkel, og i den finner du lenker til eldre artikler
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/doedsfallet-i-valdres/moren-til-avdoede-angelica-13-ble-hentet-av-ambulanse-rettssaken-utsatt/a/23981890/

Tack. Jag fick rysningar då jag läste att mamman hade bilder på telefonen av sin avmagrade dotter.
Citera
2017-04-25, 20:41
Medlem
Jag tycker att mamman verkar vara psykiskt sjuk, vem mäktar med att se sitt barn svälta ihjäl, det är emot allt sunt förnuft och alla modersinstinkter som finns. Stackars barn, inte nog med att mobbas och få ätstörningar, att dessutom ha oturen att få en mamma som underblåser ätstörningarna är ju för hemskt
Citera
2017-04-25, 21:21
Medlem
Citat:
Tack. Jag fick rysningar då jag läste att mamman hade bilder på telefonen av sin avmagrade dotter.
Ja, jeg tror moren er et psykiatrisk tilfelle. ......og det tror nok veldig mange andre nordmenn også
Citera
2017-04-25, 22:10
Medlem
Addhocs avatar
Munchhausen by proxy kanske?
Citera
2017-04-26, 06:56
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ja, jeg tror moren er et psykiatrisk tilfelle. ......og det tror nok veldig mange andre nordmenn også

Ja det är nog så. Och svenskar också är nog inne på samma bana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in