2016-01-04, 18:48
Medlem
"Flickan led i flera år av ätstörningar och hennes mamma är misstänkt för att grovt ha vanvårdat flickan och underlåtit att hjälpa henne.

Flickan och mamman bodde i en stuga i Valdres, 20 mil nordväst om Oslo. De båda hade flyttat dit i höstas från Baerum utanför Oslo. I skolan blev flickan mobbad och utvecklade ätstörningar. När hon bytte skola blev det bättre."

"Mamman skrev till myndigheterna och klagat över problemen i flickan skola. Enligt källor till TV2 har mamman kämpat för dottern i flera år." (felstavningen står VK för)

http://www.vk.se/1609109/norsk-flicka-dog-av-svalt

Vars brast det? Socialen?
Citera
2016-01-04, 19:32
Medlem
studentrolands avatar
Svårt att avgöra;
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/mor-siktet-etter-at-13-aaring-doede/a/23589360/
Citera
2016-01-04, 19:35
Medlem
DRD4s avatar
Läskigt!
Ja som när hon Svenska modern som hade två flickor (tre?) och dessa var skrivna ett år i Åre kommun utan att ha dykt upp i skolan och ingen ifrågasatte detta.
Citera
2016-01-05, 11:36
Medlem
Med tanke på hur jävla snabba norska regeringen är på att omhänderta folks barn så är detta uppseendeväckande.
Citera
2016-01-06, 08:04
Medlem
Heltigenomfels avatar
Hur går det ihop?

Modern har vanvårdat flickan.
Modern har kämpat för flickan i flera år.
Modern ringde ambulans.
Moderns hälsotillstånd gör att polis inte kunnat förhöra.

?

Stugan där dottern dog kanske är ett fritidshus, de var där över lovet?
Eftersom de bor någon annan stans.

Flickans anorexi -var det något mamman sökt hjälp för eller är det vad hon inte gjort?
Jag menar, är det vanvården? Att mamman ej sökt vård för dottern.
Men ibland får man vänta länge på sådan vård, hon kan ha sökt hjälp men inte fått det(?).
Eftersom hon svalt ihjäl, var mamman passiv eller vad 17 hände?

Flickan var mobbad i skolan och mamman hade kontaktat skolan.
Kan allt eskalerat och anorexin förvärrats?
Citera
2016-01-06, 16:11
Medlem
RadikalFails avatar
Tydligen vet dom inte ens hur länge flickan varit död. Dom påstår att julklapparna inte var öppnade, hon hittades på nyår och vad jag fattade så var obduktionen gjord i måndags(då hade första rapporten skickats ut från folkhälsoinstitutet = som vår rättsmedicin)

Men läkarna har inte kunnat uttalat sig som tidpunkten för döden.

Och som Heltigenomfel säger så är historien ganska snurrig.

Jag vill veta vad mamman skulle ha gjort för fel, har hon frivilligt svält ungen?
Inte sökt vård åt henne på de nya stället där dom bodde?

Ja jag följer detta med spänning.
Citera
2016-01-07, 04:20
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Tydligen vet dom inte ens hur länge flickan varit död. Dom påstår att julklapparna inte var öppnade, hon hittades på nyår och vad jag fattade så var obduktionen gjord i måndags(då hade första rapporten skickats ut från folkhälsoinstitutet = som vår rättsmedicin)

Men läkarna har inte kunnat uttalat sig som tidpunkten för döden.

Och som Heltigenomfel säger så är historien ganska snurrig.

Jag vill veta vad mamman skulle ha gjort för fel, har hon frivilligt svält ungen?
Inte sökt vård åt henne på de nya stället där dom bodde?

Ja jag följer detta med spänning.

Låter ju onekligen som modern är allvarligt psykiskt störd.
Citera
2016-01-07, 05:16
Medlem
Det för helt osökt tankarna direkt till fallet härom året, även det i Norge, där en mor lät sin tioårige son svälta ihjäl.
Sonen vägde bara litet drygt 14 kilo när han hittades, och fallet väckte stor uppmärksamhet.
Högst besynnerligt att nu ytterligare ett i högsta grad likartat fall inträffar ånyo.
Slump?

Det skulle som redan sagts vara av stor hjälp att veta mer om hemförhållandena i detta fallet.
En utredning hävdade att kvinnan i det fallet var psykiskt frisk (??), men i ett dylikt fall i England två år tidigare där likaså en moder lät en son svälta ihjäl, så levde mor och son i ett hem fyllt med sopor, kattbajs och spyor, vilket tveklöst bevisar psykologiska problem och mentalsjukdom hos modern, och inte förmodligen även sonen, varför jag misstänker dylik sjukdom även i detta fallet.
Det finns enligt mig inte en chans att någon som är 100 % frisk medvetet gör något dylikt mot sin avkomma.

Litet uppdatering:
Jag har kollat runt en aning, och såg att hon mycket riktigt lider av psykiska problem, då hon, enligt en annan artikel i Expressen, tills nu vårdats på psykiatrisk klinik. Dock, råder det enligt en artikel i Aftonbladet "referatförbud", alltså att medierna inte får återgiva vad modern sade i tingsrätten.
Så tyvärr är nog alltså enda chansen att få klarhet att någon bekant eller på annat vis inblandad i fallet, tittar in i tråden.
Senast redigerad av Genderbender 2016-01-07 kl. 06:06.
Citera
2016-01-07, 15:19
Medlem
Har inte så mycket info att komma med, men: flera av flickans skolkamrater har varit utsatta f mobbing, enligt ett inslag i lokal TV, som senare togs bort. Efter att flickans død blivit kænd, har det førekommit næthat mot mobbarna, varfør nu lokala "yrkesempatiker" (minns inte vad organisationen hette) gått ut och bett om att folk ska lugna ner sig.
Flickan har tidigare varit sjukhusinlagd f anorexi.
Små samhællen i Norge kan vara fruktansvært inskrænkta och ha fokus på att lægga locket på. (Tænker på Alvdal dær små barn utnyttjades och misshandlades av både familjens medlemmar och av utomstående, som kom hem till dem i detta syfte. Det hade visst pågått ett bra tag)
Vet inget om mamman.
Citera
2016-06-11, 20:52
Medlem
RadikalFails avatar
Har det kommit upp mer om detta fallet?
Citera
2017-04-25, 15:10
Medlem
Saken går for retten nå
Citera
2017-04-25, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heltigenomfel
Hur går det ihop?

Modern har vanvårdat flickan.
Modern har kämpat för flickan i flera år.
Modern ringde ambulans.
Moderns hälsotillstånd gör att polis inte kunnat förhöra.

?

Stugan där dottern dog kanske är ett fritidshus, de var där över lovet?
Eftersom de bor någon annan stans.

Flickans anorexi -var det något mamman sökt hjälp för eller är det vad hon inte gjort?
Jag menar, är det vanvården? Att mamman ej sökt vård för dottern.
Men ibland får man vänta länge på sådan vård, hon kan ha sökt hjälp men inte fått det(?).
Eftersom hon svalt ihjäl, var mamman passiv eller vad 17 hände?

Flickan var mobbad i skolan och mamman hade kontaktat skolan.
Kan allt eskalerat och anorexin förvärrats?
Moren sier at hun kjempet for flickan i flere år, men hun har enig sosialen rymd med flickan. Flickan var på sjukehuset, men likte seg ikke der. Moren tok henne hem, og de rydde til stugan. På to månader under morens "omsorg " tappe hun 20 kg, uten at moren tilkalte lege, eller tok henne til sjukehus
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in