2017-04-24, 17:19
Medlem
Quarrels avatar
SR P4 Gävleborg: Dubbelmordet i Råbo: Rättegången hålls bakom stängda dörrar
Citat:
Den misstänkte 20-åringens försvarare Jan Nyman började med att begära att processen skulle hållas bakom stängda dörrar, och motiverar det med mannens unga ålder samt hans psykiska problem. Jan Nyman tror att dessa kommer bli ett olämpligt tema under förhören.
Citera
2017-04-24, 17:24
Medlem
Quarrels avatar
SVT Nyheter Gävleborg: ”Jag har aldrig varit med om något liknande”
Citat:
Varför är det viktigt att åtminstone delar av en rättegång är offentlig?

– Det är en demokratifråga, säger Sven Erik Alhem och fortsätter.

– Vi har rätt att ta del av vad som händer. I vissa delar kan man stänga, men när det gäller exempelvis sakframställan, bevisprövning och pläderingar är det ytterst viktigt att det sker öppet. Det förhindrar också spekulationer om vad som händer i rättssalen.
Citera
2017-04-24, 17:26
Medlem
flugrekorders avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/tingsratten-skyddar-misstankt-stangd-rattegang
Citat:
Snabbt beslut om stängda dörrar

Rådmannen Stefan Lättman säger att anledningen är att den tilltalade är under 21 år och den uppmärksamhet som han kunde förväntas bli utsatt för om den inte hade hållits bakom stängda dörrar.

Är det inte viktigt att media eller åhörare ska kunna finnas där och granska rättsväsendet?

– Jo absolut, det är därför huvudregeln är att förhandlingen ska vara offentlig. I det här fallet blir det två motståendeintressen som man får väga för och emot varandra och då finns den här bestämmelsen som gäller tilltalade under 21 år. I det här fallet har vi bedömt att den tilltalades behov inte ska få så mycket uppmärksamhet väger tyngre än offentlighetsintresset, säger Stefan Lättman.
Citera
2017-04-24, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Citat ur FUP

Då Evelyn ombeds att läsa upp det som Simon skrev till henne så berättar hon själv: "Simon
skrev såhär. Hade nyss en dröm om dig där jag skulle åka till dig och öppna din pressent men
måste stanna i något hus. Jag bröt mig in men tydligen kom det folk och jag fick döda dom
annars ringde dom polisen. Jag snappade dig och skrev att Evelyn jag behöver hjälp med att
dumpa tre lik men du svarade inte. Slut citat:

Jag har tidigare vid flera tillfällen varit av åsikten att Simon är/var en kille som misslyckats med det mesta i livet. Sparsamt med kompisar,sparsamt med flickvänner,ingen utbildning, inget arbete utöver det där på skolan,sparsamt med pengar etc etc.
Kort sagt en Mr nobody som på alla sätt försökte få uppmärksamhet.
En kombination av sina misslyckanden och psykiska besvär tar sig uttryck i att både drömma,säga och påstå det mest märkliga saker. När folk inte längre gjorde någon större sak av hans påstående och uttryck så tror jag hans inre tvingade fram att något av det han säger måste bli verklighet.........

Allt för att bli uppmärksammad och hågkommen. Nu har han lyckats med det. Troligen utan att förstå konsekvenserna av sitt handlande....

Ja, man får ju onekligen intrycket att kläcker ur sig saker för att chockera
och se vilken rektion han får.
Tyvärr så har det tydligen leget och malt i bakhuvudet att
göra allvar av saken, tragiskt.
Senast redigerad av CarlJanne75 2017-04-24 kl. 17:30.
Citera
2017-04-24, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Det va inte helt oväntat.

(FB) Dubbelmord på Kjell List och Vanja Nilsson vid Råbosjön Hudiksvall kommun 2016-12-22
Citera
2017-04-24, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Jag skyller inte på föräldrarna, dom var inte ens på plats.

Om du kan förklara varför Simon står med en kniv framför sina föräldrar när dom sover så gör det gärna. Om du dessutom kan förklara att upplevelser i barndomen inte sätter sina spår i livet så väntar jag med spänning....

Jo, det är precis det du gör. Du har gång på gång påpekat hur pappans jakt på vita kaniner (bara det visar hur mycket du kan) gjort att pojken blivit mördare. Hur hans citat "blodtörst" är orsaken till allt som hänt.
Du har även vid något tillfälle sagt att du äter kött!? Det är klart, man behöver ju inte döda djur för det. Sånt har dom ju på affären.

Jag kan naturligtvis inte förklara varför S*mon stått vid sina föräldrars säng med kniv i handen. Jag kan inte ens vara säker på att det inträffat.
Kanske du kan?

Jag tror absolut att upplevelser i bardomen kan sätta sina spår i vuxenlivet men det är inte samma sak som att säga att:
pappan är jägare. Pojken har sett honom ta till vara vilt = klart pojken blir mördare.

Killen har en personlighetsstörning av något slag och samhället borde ha agerat.

Det är nog många här inne som väntar på beviset för sambandet mellan jagande föräldrar och mördare.
Kom igen. Fram med det.
Citera
2017-04-24, 19:18
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Nu kommer det ju fram varken man vill eller inte att själva dödandet är en stor sak för Simon.
Eftersom Simon älskar djur så kommer problemet i barndomen fram som jag tidigare skrivit.

Han har sett sin far döda hela sitt liv, han tex drömmer (mardrömmar) själv om att döda katter som han älskar.
Han har en besvikelse mot sin far som slaktat djur, som Simon tycker om, mitt framför ögonen på honom vilket resulterar i att han får ett dåligt mående, psykiskt dåligt mående. Det har han haft ganska länge och frågan är vad mer har han ställt till med?

Han står vid föräldrarnas säng med en kniv när dom sover. Vad tyder det på?

Tragiskt

missade ditt svar, sorry

Jag tror SP har en medfödd störning (han säger sig sakna empati och njuter av tanken av att tillfoga andra lidande) En sådan person ska ju givetvis inte vara del av ett jaktlag, om man så säger. Men eventuella jaktupplevelser i barndomen orsakade nog inte vad som hände i Råbo strax innan jul.

Det finns säkert triggers som föranledde attacken - här tänker jag främst på problemen med psykvården och försäkringskassan och lägg till att han kanske kände något så banalt som holiday blues i anslutning till julen? Psykopater brukar nämligen inte gilla högtider och firande.
Citera
2017-04-24, 21:01
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skildojver
Jo, det är precis det du gör. Du har gång på gång påpekat hur pappans jakt på vita kaniner (bara det visar hur mycket du kan) gjort att pojken blivit mördare. Hur hans citat "blodtörst" är orsaken till allt som hänt.
Du har även vid något tillfälle sagt att du äter kött!? Det är klart, man behöver ju inte döda djur för det. Sånt har dom ju på affären.

Jag kan naturligtvis inte förklara varför S*mon stått vid sina föräldrars säng med kniv i handen. Jag kan inte ens vara säker på att det inträffat.
Kanske du kan?

Jag tror absolut att upplevelser i bardomen kan sätta sina spår i vuxenlivet men det är inte samma sak som att säga att:
pappan är jägare. Pojken har sett honom ta till vara vilt = klart pojken blir mördare.

Killen har en personlighetsstörning av något slag och samhället borde ha agerat.

Det är nog många här inne som väntar på beviset för sambandet mellan jagande föräldrar och mördare.
Kom igen. Fram med det.

Du generaliserar och försöker göra dig lustig, något som jag inte gillar.

Klart är att jag inte skyller på föräldrarna, jag menar bara att en uppväxt med redan dåligt psyke, i kombination med evigt dödande och blod i hemmiljö, kan skapa ett monster.
Nu har vi ju bevis för att detta skett och för den som inte kan se sambandet är det bara att beklaga.

Vad beträffar dina andra fadäser ang mitt ätande kan jag svara att jag är allätare. Har dock aldrig ätit någonting från hobbyslaktare. På gott och ont.
Citera
2017-04-24, 22:12
Medlem
"
Ja Mr KommisarieBeck, då var vi där...familjen ja...vad ska man säga.??

I denna svaga instabila killes vardag finns döda slakta blod döda mörda osv som ett naturligt beteende. Precis som jag tidigare har skrivit.

Han har växt upp med detta och ser det som sin trygghet, bekräftelse.
Han har sett sin stora idol, pappan, stolt glänsa över sina blodiga bravader med slaktade och döda liv. Nu äntligen fick han revansch, han blev något.
Han tog revansch och visade pappan hur en riktig karl gör..

Klart han har svårt, då han mår dåligt, att skilja mellan pappas dödande och blodtörstiga slaktande av oskyldiga djur mot att han slaktar oskyldiga människor...men ändå han vann över pappa!

Tragiskt "

Ovanstående inlägg från Marre76 talar sitt tydliga språk. Pappan är till och med mördare enligt dig. Det är uppenbart att du skyller på honom samtidigt som du inte vet ett dugg om jakt eller kan påvisa ett samband till denna händelse.

Jag tror att vi pausar denna diskussion med ett citat från Ingemar S:
"Hä gå int å förklara för folk som int begrip".
Citera
2017-04-25, 10:35
Medlem
Citat:
Du generaliserar och försöker göra dig lustig, något som jag inte gillar.

Klart är att jag inte skyller på föräldrarna, jag menar bara att en uppväxt med redan dåligt psyke, i kombination med evigt dödande och blod i hemmiljö, kan skapa ett monster.
Nu har vi ju bevis för att detta skett och för den som inte kan se sambandet är det bara att beklaga.

Vad beträffar dina andra fadäser ang mitt ätande kan jag svara att jag är allätare. Har dock aldrig ätit någonting från hobbyslaktare. På gott och ont.

Vet du nånting om jakt över huvud taget?
Tror du att man jagar varje dag och slaktar hemma på köksbordet?
Citera
2017-04-25, 10:49
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Budare123
Vet du nånting om jakt över huvud taget?
Tror du att man jagar varje dag och slaktar hemma på köksbordet?

Nej jag är inte så värst insatt i jakt.
I detta fall kan jag endast referera till Pappans FB, de bilder han lagt ut.
Citera
2017-04-25, 12:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Gnället om att domstolen har beslutat om stängda dörrar ska ses mot bakgrund av att beslut om stängda dörrar vid en domstolsförhandling inte kan överklagas som sådana, och beslutet alltså är orubbligt med mindre ordföranden ändrar sig. Anledningen till att det är så är dels att en överklaganderätt av den typen av beslut skulle förrycka förhandlingsplaneringen, i och med att det skulle ta tid att pröva överklagandet, och dels att det antas att processen förlöper likadant vid stängda och öppna dörrar, och att det således inte påverkar utfallet. När sådana här fall uppkommer kan man dock fundera på om om man inte borde ha någon typ av överrättsjour för att tillåta överklaganden av beslut om stängda dörrar som kan processas snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in