Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-23, 00:35
  #13
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Har dessutom svårt för skräckfilmer. När jag såg Jurtjyrkogården på bio gick folk därifrån. Jag kämpade mig kvar hela filmen genom att kisa med ögat, men jag hoppade ändå halvt av stolen vid ett flertal tillfällen. Att skratta vid "fel" tillfällen har jag också varit med om, inte kul. När jag såg Office Space på bio var salongen fylld till en tredjedel. Ingen skrattade. Utom jag. Jag höll på att gå av av skratt. Folk vände sig om. Pinsamt.

Office Space är ju en hysteriskt rolig komedi, fan ska du skämmas för att andra är humorlösa jävlar? Get Out var däremot en sådan film där publiken skrattade vid fel tillfällen. Den är rolig på sina ställen men fan vilka jävla pedofilmongohorungar som såg filmen på bio och skrattade sig genom hela, även dom mest obehagliga partierna.
Citera
2017-04-23, 00:44
  #14
Medlem
NativeTongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Jag får tydligen inte se filmen. Läste en recension på nån svensk sajt, tror det var politism. Där fick jag höra att alla vita är rasister, även om de tror sig vara nåt annat. Det är i och för sig ett budskap jag hört så många gånger att jag inte längre orkar bry mig om någon kallar mig rasist. Men poängen med recensionen var: om man inte inser att man som vit person är rasist för att man egentligen är avundsjuk på alla svarta, så ska man inte se filmen. Man kommer dessutom skratta på fel ställen. Så nej, det får vara för min del. Jag är inte avundsjuk på alla svarta.

Tror att du missuppfattar vad skribenten vill ha sagt i sin något krångligt formulerade recension. Recensenten driver där en tes om hur igenkänningsfaktorn av hur det är att bli utsatt för exotifiering och vardgsrasism förstärker skräckupplevelsen. Recensenten menar att man som en vit svensk löper risken att missa små subtila obehagligheter då vi aldrig har upplevt hur det är att vara minoritet. Det är en stor skillnad på att skriva att alla vita är rasister och att påpeka att alla påverkas av stereotypa och rasistiska skildringar av svarta människor. Så, för att verkligen förstå skräckuppbyggnaden i Get Out måste du acceptera premissen att vita till viss grad, hur liberala de än må vara, ändå är påverkade av rasistiska föreställningar om svarta människor. Och det min vän, är inte alla beredda att göra. Detta är inget jättekonstigt påstående om att vi köper grundantagandet av att vi alla påverkas av miljö och intryck, både på gott och ont.

Sammanfattningsvis tycker jag att recensenten krånglar till någonting som skulle kunna beskrivas med att det är en film som kommer att väcka debatt och att alla människor inte kommer att förstå eller kunna leva sig in filmen. Personligen tror jag inte att detta behöver vara ett problem, då det öppnar upp för intressanta och viktiga samtal ur olika perspektiv.
Citera
2017-04-23, 09:20
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
De flesta som diskuterar filmen i USA säger att den handlar om den vita rasismen i USA, så långt hänger jag med eftersom det är ur den svarte mannens synvinkel man får följa hela filmen i, och jag reagerade på alla de märkligheter som pågår, särskilt de övriga svartas beteende.

Men som Svensk, vit och Europé har man en helt annan diskurs än en vit amerikan.

resten av filmen går tolka på två sätt, ur Svenskt perspektiv så är tjejens familj inte rasistiska och deras motiv är inte rasistiska i grunden.
Ur amerikansk synvinkel är den vita familjen totalrasister.
.

Det här gör mig ju nyfiken på riktigt. Vita svenskar har verkligen drillats i att kunna identifiera strukturell rasism i allt från otillbörlig biljettvisering av lägre bemedlade till krav på bostadsyta för anhöriginvandrare. Att vi inte skulle se rasism i den filmen, medan en vit amerikan gör det, ja det låter helt osannolikt.

Tror jag måste se filmen ändå.
Citera
2017-04-23, 14:59
  #16
Medlem
LovableGoofballs avatar
Den var bra. Stundtals riktigt obehaglig. Tycker dock att den sista akten kändes ganska så framstressad och smått generisk - något som är väldigt vanligt för Blumhouse-produktioner, tyvärr.

Förstår inte riktigt hur den kan klassas som en "skräckkomedi", då den bara innehåller ett par komiska scener. För det mesta så tycker jag att den var seriös och skrämmande.

Citera
2017-04-23, 20:03
  #17
Medlem
de.Montforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LovableGoofball
Den var bra. Stundtals riktigt obehaglig. Tycker dock att den sista akten kändes ganska så framstressad och smått generisk - något som är väldigt vanligt för Blumhouse-produktioner, tyvärr.

Förstår inte riktigt hur den kan klassas som en "skräckkomedi", då den bara innehåller ett par komiska scener. För det mesta så tycker jag att den var seriös och skrämmande.


Jag tror att filmen sätts under epitetet skräckkomedi på grund av skaparen som är en känd komiker recensenter blir antagligen förvirrade. Vi sätter den under skräckkomedi för att Peele är regissör. Jag kan inte döma utifrån filmen som jag ännu inte hunnit se.
__________________
Senast redigerad av de.Montfort 2017-04-23 kl. 21:02.
Citera
2017-04-23, 20:28
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LovableGoofball
Den var bra. Stundtals riktigt obehaglig. Tycker dock att den sista akten kändes ganska så framstressad och smått generisk - något som är väldigt vanligt för Blumhouse-produktioner, tyvärr.

Förstår inte riktigt hur den kan klassas som en "skräckkomedi", då den bara innehåller ett par komiska scener. För det mesta så tycker jag att den var seriös och skrämmande.


Ang filmen så får den 4.5 av 5. En film som man ser en gång till helt enkelt.
Citera
2017-04-24, 01:43
  #19
Medlem
Kassmachins avatar
Skön rulle. En fundering

Citera
2017-04-24, 19:24
  #20
Medlem
Captinheros avatar
Riktigt underhållande och välgjord film. Var faktiskt överraskande bra från att vara från Jordan peele som är mest känd som komiker. Gillade hela konceptet ang hypnos men det var en sak jag inte riktigt fattade.


Kändes spännande och även underhållande.

8/10
Citera
2017-04-25, 00:07
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Riktigt underhållande och välgjord film. Var faktiskt överraskande bra från att vara från Jordan peele som är mest känd som komiker. Gillade hela konceptet ang hypnos men det var en sak jag inte riktigt fattade.


Kändes spännande och även underhållande.

8/10

Ja, de transplanterar hjärnan helt klart. En del av den (och en del av den gamla personens hjärna finns ju kvar).
Citera
2017-04-25, 00:11
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Skön rulle. En fundering


Kritik mot vänstern som trots att de påstår sig vara antirasister ändå exotifierar svarta och approprierar deras kultur (dreads, corn rows etc).
Citera
2017-04-25, 00:55
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LovableGoofball
Den var bra. Stundtals riktigt obehaglig. Tycker dock att den sista akten kändes ganska så framstressad och smått generisk - något som är väldigt vanligt för Blumhouse-produktioner, tyvärr.

Förstår inte riktigt hur den kan klassas som en "skräckkomedi", då den bara innehåller ett par komiska scener. För det mesta så tycker jag att den var seriös och skrämmande.

Tänkte på samma sak men han kan ju ha lutat sig ner.
Citera
2017-04-25, 09:59
  #24
Medlem
UndeadNinjas avatar
Kan någon förklara vart i filmen det finns någon komedi? För övrigt var det en helt ok rulle men varken skrämmande eller rolig, en underhållande thriller helt enkelt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback