Citat:
Ursprungligen postat av
Jonas1968
Därför att olika delar av månen är belysta. Skulle vara samma sak om du står på månen och tittar på jorden. Då skulle jorden ha faser beroende på om månen är på natt eller dagsidan av jorden.
Så funkar det i allafall på den runda jorden.
Hur det är tänkt att funka på den hypotetiska plattjorden kan man ju undra.
Jag har för mig att just den här frågan är en av dom otydligaste frågorna som inte ens dom allra mest inbitna Plattjordarna riktigt kunnat komma på något ens halvklart svar på.
Senast jag hörde så var det något svammel om "elektromagnetiska virvelströmmar", som tydligen på något vis stör ljuset från Månen.
VARFÖR dessa strömmar är helt perfekt formade hela tiden, och varför skuggan har olika lutning beroende på vars man är på jorden, tycks vara en svår nöt att knäcka...
Tror en annan hypotes dom lagt fram är att det är flera OLIKA mörka oidentifierade objekt som stör månljuset - återigen så går det dock inte ihop, med tanke på att man kan se månen delvis överlappande i olika tidszoner, men ändå se att ytan är densamma, trots att det borde vara FLERA mörka objekt som täcker den på olika vis, eftersom det är olika skugga i olika tidszoner.
Jag antar att dom som försöker förklara månens utseende tror att just det objektet är runt i vart fall...