Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-07, 21:08
  #9085
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Hallå där!! Välkommen tillbaka du har varit mycket saknad. Jag såg Pandora för en stund tillbaka men blev inte jätteimponerad men kanske du gillar den mer än mig. Ligger på Netflix om du har det.

Seoul station låter intressant,, skall kolla in den

Åh fan vad bra, återaktiverade mitt Netflix-konto tidigare i månaden så då får jag lägga till den på min lista där då, tack för tipset!
Citera
2017-04-08, 14:59
  #9086
Avstängd
Gottfriedss avatar
Like a dragon

Efter ha varit totalt insugen och insupen i Yakuza Zero i två månader är jag nu en stor fan!
Kazuma Kiryu och Goro Majimas livsöden kommer bli intressant att följa framöver. Nu i sommar kommer en remake av första spelet! Tills dess kände Gottfried sig manat att titta lite extra på Miike Takashis kärleksförklaring till spelet i form av spelfilmen Like a dragon!


Och vad ger filmen för fans av spelen? En liten lätt blinkning skulle jag säga. Det finns en del charm i Like a Dragon, men samtidigt saknas det en hel del för att ge den tyngd som spelet/spelen ger.
Storyn som berättas är lövtunn och det finns inte mycket som får en att emotionellt investera sig. Däremot är miljöer och en hel del referenser helt rätt. Tatueringarna och utflippade yakuzas är underhållande men tycker inte riktigt Takashi Miike träffar rätt i tonen. Det är lite för mycket slapstick, visserligen är det hårdkokt men den seriösa och allvarliga stilen från spelet saknas. Castingen kan ifrågasättas. Kasuma Kiryu är helt okej men Goro Majimas rolltolkning känns väldigt poserande och tillgjord.

Sammantaget ger Gottfried denna skapelse en svag 3:a av 5 (Hade givit en 2:a av 5 om det inte vore för att jag hade spelat förlagan). Det är helt okej och det är främst för att referenserna till spelen ändå finns där. Filmen är som helhet är en bagatell och saknar ett strukturerat manus och polerade karaktärer. Det här är mer som en halvdan substory ur spelen än en fokuserad huvudhandling. Rekommendationen ges därför bara till folk som spelat Yakuzaspelen, ni andra slösar bara er tid om ni nu inte är besatta i Yakuza och Takashi Miikes filmer.
Citera
2017-04-08, 17:34
  #9087
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottfrieds
Like a dragon

Rekommendationen ges därför bara till folk som spelat Yakuzaspelen, ni andra slösar bara er tid om ni nu inte är besatta i Yakuza och Takashi Miikes filmer.

Har spelat de två första Yakuza-spelen och är smått besatt av Miike's filmer plus hans Yakuzafilmer så känns trots ditt svala betyg då att jag ska bocka av den då.
Citera
2017-04-08, 19:11
  #9088
Avstängd
Gottfriedss avatar
Sågar den inte, men har du spelat nått av spelen är det givetvis ett måste att se filmen.
Citera
2017-04-08, 19:55
  #9089
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottfrieds
Sågar den inte, men har du spelat nått av spelen är det givetvis ett måste att se filmen.

Nä det gör du inte men kombinationen Yakuza-spelen och en adaption på dessa av Miike bådar gott för min del, sen då man redan nästan sett ett femtiotal filmer av Miike så vore det dumt att inte fortsätta beta av dom.
Citera
2017-04-08, 20:36
  #9090
Avstängd
Gottfriedss avatar
Givetvis.
Kändes dock mer träffsäkert i Ace Attorney!
Citera
2017-04-09, 23:22
  #9091
Medlem
Hwals avatar
Har bara spelat tredje spelet så vet inte om det är något jag behöver se men när jag såg att Kazuki Kitamura spelar i den så blev den ett måste.

Nu har förresten den japanska blu-rayen med engelsk undertext släppts av Shin Godzilla. Helt oklippt, blir att se den snart med andra ord.
__________________
Senast redigerad av Hwal 2017-04-09 kl. 23:48.
Citera
2017-04-16, 20:44
  #9092
Medlem
UndeadNinjas avatar
De flesta av Jet Lees filmer. Främst The One och Romeo Must Die, eller när jag tänker efter så är kanske Jet Lees filmer egentligen amerikanska och engelskspråkiga så kan kanske inte klassas som asiatiska filmer, precis som Jackie Chan.
Citera
2017-04-16, 23:41
  #9093
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
De flesta av Jet Lees filmer. Främst The One och Romeo Must Die, eller när jag tänker efter så är kanske Jet Lees filmer egentligen amerikanska och engelskspråkiga så kan kanske inte klassas som asiatiska filmer, precis som Jackie Chan.

Båd Jet Li och Jackie Chan har gjort massvis av filmer i Hongkong både före och efter deras Hollywood-debuter. Romeo must die är dock totalt värdelös om man jämför med de flesta av Li's asiatiska produktioner.
Citera
2017-04-22, 15:12
  #9094
Avstängd
Har snöat in mig lite halvt på Koreanska filmer, har sett de flesta som det tipsas mest om (Mother, Memories of Murder, Vengeance Trilogy) men har även sett The Handmaiden och The Wailing vilka jag uppskattade rätt mycket. Försökte se Train to Busan (fick för mig att den kanske var "lite" i stil med Snowpiercer då den också utspelas på ett tåg) men såg bara halv filmen, den gick inte hem helt enkelt.

Skulle vilja ha tips på Koreanska deckare/thrillers då den genren verkligen inte har gjort mig besviken.
Det är ett stort jäkla plus om det regnar mycket eller är nattscener, de är ta mig fan underbara i Memories of Murder och The Wailing

Har även märkt att vissa filmer är rätt svåra att få tag på, främst när det kommer till Blu-Ray (svindyra), men även på trackers, mycket som inte finns på TL/PB.
__________________
Senast redigerad av Muppenro 2017-04-22 kl. 15:17.
Citera
2017-04-23, 20:31
  #9095
Medlem
Raudsepps avatar
The Age of Shadows finns ute nu, någon som sett?
Citera
2017-04-24, 14:54
  #9096
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenro
Har snöat in mig lite halvt på Koreanska filmer, har sett de flesta som det tipsas mest om (Mother, Memories of Murder, Vengeance Trilogy) men har även sett The Handmaiden och The Wailing vilka jag uppskattade rätt mycket. Försökte se Train to Busan (fick för mig att den kanske var "lite" i stil med Snowpiercer då den också utspelas på ett tåg) men såg bara halv filmen, den gick inte hem helt enkelt.

Skulle vilja ha tips på Koreanska deckare/thrillers då den genren verkligen inte har gjort mig besviken.
Det är ett stort jäkla plus om det regnar mycket eller är nattscener, de är ta mig fan underbara i Memories of Murder och The Wailing


Har även märkt att vissa filmer är rätt svåra att få tag på, främst när det kommer till Blu-Ray (svindyra), men även på trackers, mycket som inte finns på TL/PB.
JSA är en helt okej vardagsrulle. Kolla även I Saw The Devil och Oldboy. Det är två filmer så hyllas mycket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback