2017-04-24, 10:38
Medlem
Tror ni det alltid måste vara på följande sätt?:

För att bli rik måste man vara snål. Kan vara allt från att sno ketchup på McDonalds till att ta toapapper hem på jobbet.

(Snackar inte om situationer när man ärver massa pengar)
Citera
2017-04-24, 10:44
Medlem
Nej, man måste inte sno toapapper på jobbet för att bli rik. Man måste inte ens vara snål, det räcker med att vara allmänt ekonomisk, månadsspara och sedan ha tålamod. De flesta personer är inget av detta och blir därför inte heller rika.
Citera
2017-04-24, 10:50
Medlem
Om du tror att du kan bli rik på att sno toapapper och ketchup behöver du en reality check.
Citera
2017-04-24, 10:51
Medlem
Rik kommer du inte bli, men spara pengar som investeras så kan man få pengarna växa antal gånger.

Men leva ett dåligt och ohälsosamt liv för spara pengar ingen bra idé, ingen mening slänga bort stor delar livet äta nudlar för få högt saldo endast.
Citera
2017-04-24, 11:07
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
Tror ni det alltid måste vara på följande sätt?:

För att bli rik måste man vara snål. Kan vara allt från att sno ketchup på McDonalds till att ta toapapper hem på jobbet.

(Snackar inte om situationer när man ärver massa pengar)

Absolut inte. Ingen av de människor jag känner eller känner till som jag betraktar som rika har varken stulit ketchup eller toalettpapper...
Citera
2017-04-24, 11:08
Bannlyst
Nja tvärtom, man måste våga satsa för att vinna något! Så motsatsen till snål måste man vara.
Citera
2017-04-24, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Rik kommer du inte bli, men spara pengar som investeras så kan man få pengarna växa antal gånger.

Men leva ett dåligt och ohälsosamt liv för spara pengar ingen bra idé, ingen mening slänga bort stor delar livet äta nudlar för få högt saldo endast.
Så sant det är inte "mest pengar när man dör vinner" som ska gälla. Pengars enda funktion är att de kan omsättas i varor och tjänster.
Citera
2017-04-24, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Absolut inte. Ingen av de människor jag känner eller känner till som jag betraktar som rika har varken stulit ketchup eller toalettpapper...
Ok jag kanske överdrev lite (har dock hört en historia om en miljonär som i sina fattiga dagar tog till liknande metoder)

Men man brukar väl säga att rika människor blev rika genom att spara in på sina pengar om man vet att man kan hitta saker gratis /billigare
Citera
2017-04-24, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Nej, man måste inte sno toapapper på jobbet för att bli rik. Man måste inte ens vara snål, det räcker med att vara allmänt ekonomisk, månadsspara och sedan ha tålamod. De flesta personer är inget av detta och blir därför inte heller rika.

Precis. Fattar inte att folk inte förstår skillnaden på snål och ekonomisk.
Citera
2017-04-24, 11:36
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
Ok jag kanske överdrev lite (har dock hört en historia om en miljonär som i sina fattiga dagar tog till liknande metoder)

Men man brukar väl säga att rika människor blev rika genom att spara in på sina pengar om man vet att man kan hitta saker gratis /billigare

Jag tror det handlar om hur man definerar "rik". Är man riktigt snål kan man bli rik på lönearbete med en vanlig medianlön - om man definerar rik som något med kanske tio miljoner kr i tillgångar (är man extremt snål och/eller håller på hela livet kan man samla ihop mycket mer än 10 miljoner också, men man kanske ska fråga sig VARFÖR man vill ha så mycket pengar om man ändå inte ens vill köpa toapapper..).

Definerar man rik som någon som har kanske minst 100 miljoner räcker det inte att vara snål - då måste man fokusera på att tjäna pengar. Att man är ekonomiskt, men inte snål, är en fördel.
Citera
2017-04-24, 13:34
Medlem
CelenoIIs avatar
Jag snålar ingenting, jag äter ute varje dag, köper det jag känner att jag vill ha, reser utomlands en eller två veckor varannan månad och har ett allmänt bortskämt och behagligt liv.

Jag hade 0 kronor år 2010 och har nu 2,2 miljoner.

Det är låga fasta kostnader som gör det, och en avsaknad av behovet att köpa en massa skräp man inte behöver. Att vara nöjd med vad man har helt enkelt, att bara köpa sånt som förbättrar livet och lyckan, och göra sig av med allt skit som bara tar plats och ger ångest.

Ingen bil och inga ungar hjälper såklart rejält
Citera
2017-04-24, 13:55
Medlem
Känner till några som har snålat som satan för att uppnå en viss summa. Det slutar alltid med att den summan uppnås, men dom börjar inte leva för det. Tvärtom siktar de in sig på en annan summa sedan en annan osv. Enda positiva med det är väl att deras barn får en smärre chock när arvet kommer.

Bättre att månadsspara i aktier/fonder och sikta in sig på att sluta jobba tidigare än 65 med hjälp av pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in