Intressant tråd.
Jag blev miljonär för några år sedan och har nu det tämligen gott ställt tycker jag själv. Jag listar några punkter nedan som har hjälpt mig oerhört på vägen mot större ekonomisk frihet.
1. Jag började jobba som konsult inom mitt yrke. Gick från 26000:- i månaden till 32000:-
Därefter bytte jag konsultbolag och tog en högre risk, men fick behålla mer av arvodet själv när jag jobbade, vilket gav mig ca 58000:- i månaden. Efter en tid startade jag eget och låg då på ca 80000:- i månaden. Detta är för många inget alternativ men att ta en högre risk/jobba jour etc kan ge mkt mera pengar. Bränn inte ut dig på övertid, det håller inte i längden, kolla möjligheterna att jobba som konsult eller liknande. Flytta till stan om du bor i glesbygden, då kommer fler möjligheter att visa sig oavsett bransch.
2. Dessa pengar som du nu lyckats höja din lön med och som du tidigare inte hade ska du INTE SPENDERA PÅ SKIT utan t.ex. investera i aktier. Se till att du har en bra standard men byt inte TV varje år liksom ....
Jag hade tur att lyckas pricka in finanskrisen och köpte aktier för allt överskott. Det gick väldigt bra på börsen. Läste en bok om rikedom där någon hade jämfört vad som skiljer rika och fattiga människor åt: Fattiga köper SKIT för pengarna, rika köper konst, samlarobjekt, aktier, saker som inte sjunker så mkt i värde som de saker som fattiga köper. Detta är värt att komma ihåg. Nästa gång du ska köpa något så tänk: "kommer värdet på denna pryl att rasa när jag passerat kassan?" Om svaret är ja: överväg att kolla på Blocket för att köpa ett begagnat Playstation istället där du dessutom får 30 spel på köpet.
3. Idag har jag, om jag skulle ta ut allt i lön, 90-100 tusen i månaden brutto. Vad tar jag ut?
26000:- + tjänstebil. Dvs, ungefär snittlönen i Svea rike. Jag har vant mig vid denna lön och lever inte ett liv i lyx alls, men ej heller i närheten av misär, tvärtom får jag alltid flera tusenlappar över varje månad, trots restaurang/viner/aktiviteter. Överdriven lyx i form av champagne eller Porsche är ganska ointressant för mig. Jag ser det som kapitalförstöring och helt jäkla onödigt. Jag unnar mig och familjen en massa saker. Vi gör allt som andra familjer gör, fast vi kanske har 1/3 så mycket leksaker hemma, men vi har
bra leksaker istället för skit. När vi behövde en barnsäng så köper man den nästan gratis på blocket. Två år senare är sängen för liten och då säljer man den till och med med vinst på blocket en gång till.
4. De gånger jag köper något dyrt så kan det vara t.ex. ett antikt föremål som jag vill använda i min hobby eller liknande. Jag vet att värdet aldrig kommer att minska om jag bara är försiktig vid användandet. Jag har ALDRIG köpt något av en telefonförsäljare. Jag kan åka på shoppingtur och kolla i 20 affärer men kan komma hem tomhänt för jag brukar hålla i varan en stund och känna på den och tänka "det här är väl ändå skitkvalitet?" eller "Hur många gånger kommer jag att använda denna egentligen?", "fan, står jag verkligen ut med att ha en sån här pryl att ladda och hålla efter hemma?" sen blir det inget köp
För mig är lyx att inte behöva oroa sig och aldrig vara barskrapad.