• 1
  • 2
2017-04-24, 00:15
Efter många års grubblande har jag kommit fram till att livet är meningslöst. Det finns inget högre syfte med vår existens. Vi är endast kugghjul i ett maskineri liksom ett träd eller en mask och det verkar dessutom som att maskineriet hade fungerat bättre utan oss, människorna.

Är det då värt att leva ett meningslöst liv, och hur ska en kunna leva ett meningslöst liv utan att bli deprimerad?
Citera
2017-04-24, 00:22
Medlem
Personligen tycker jag livet är kul och intressant. Kul att växa som människa. Jag gillar många grejer. Tycker många saker är intressanta. Tycker om andra människor (typ älskar dem). Och visst livet är meningslöst och jag är kanske inte ens levande, bara ett ting som har fått ett medvetande, som du säger som ett träd eller en mask eller en sten, men jag bryr mig inte. För mig känns det ganska värt att leva ändå, trots att det har 0 betydelse.
Citera
2017-04-24, 00:23
Medlem
Jag har varit suicid i flera perioder senaste åren å varit väldigt nära några gånger.

Men när det är dags att ta det slutgiltiga beslutet så brukar jag tänka att jag ändå vill hänga kvar ett tag till.

Jag vill inte ge upp hoppet om att någon dag hitta min mening, lära mig något viktigt å kanske få chansen att uträtta något bra.
Citera
2017-04-24, 00:27
Medlem
Vad är meningslöst liv? Skaffa någon sysselsättning som känns meningsfull och det första finns inte sedan.
Citera
2017-04-24, 00:30
Medlem
Dreamtimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pizza-till-frukost
Efter många års grubblande har jag kommit fram till att livet är meningslöst. Det finns inget högre syfte med vår existens. Vi är endast kugghjul i ett maskineri liksom ett träd eller en mask och det verkar dessutom som att maskineriet hade fungerat bättre utan oss, människorna.

Är det då värt att leva ett meningslöst liv, och hur ska en kunna leva ett meningslöst liv utan att bli deprimerad?

Att vara deprimerad och leva ett meningslöst liv är en rättighet som Svensk! Vi ska vara stolta över vår självmordsstatestik. Vi ska vara stolta över vårat kalla samhälle där ingen blir sedd och alla mår dåligt pga lyxångest. Vi ska vara stolta över vårat vidriga klimat, vår rasism, vår avundsjuka och missunnsamhet. Vi har byggt detta land som vi vill ha det. Vi vill äta våra Tacos på fredagarna och titta på Bonde söker fru. Vi vill ljuga, knulla horor i Thailand och vara stolta över hur bra engelska vi kan prata med turister från länder typ USA som vi ser upp till. Vi vill bli tagna på allvar ute i den stora vida världen. Vi har silvermedalj i fyrkantighet efter de ordentliga Tyskarna. Vi ska vara stolta över vår trygghetsnarkomani trots att vi är det land som haft fred längst av alla. Vi ska vara stolta över vår jämställdhet, feminism och curlande av våra barn som vi låter bestämma över oss från 1 års ålder. Det finns en jävla massa skäl att leva vidare i detta kulturberikade samhälle. Det fattar du väl?
Citera
2017-04-24, 00:37
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pizza-till-frukost

Jag är lite nyfiken på vilken typ av ev. högre syfte med vår existens som skulle kunna få dig att bli mindre deprimerad?

Vilket/vilka typer av syften vore det och varför?
Citera
2017-04-24, 00:43
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Jag är lite nyfiken på vilken typ av ev. högre syfte med vår existens som skulle kunna få dig att bli mindre deprimerad?

Vilket/vilka typer av syften vore det och varför?

Om någon av de sagor som olika religioner berättar vore sanna, så skulle livet vara meningsfullt. Tyvärr finns det inte minsta skäl att tro att det är så.
Citera
2017-04-24, 00:50
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Om någon av de sagor som olika religioner berättar vore sanna, så skulle livet vara meningsfullt. Tyvärr finns det inte minsta skäl att tro att det är så.

Är inte så insatt i sagorna. Vad finns det i dem som skulle motivera dig?
Citera
2017-04-24, 00:54
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Är inte så insatt i sagorna. Vad finns det i dem som skulle motivera dig?

Det står ju i Bibeln om en stad med en pärleport och gator av guld. I Koranen står det om 72 jungfrur. Vikingarna trodde på Valhall. Alla dessa berättelser säger att man lever i evighet utan ansträngning och lidande om man kommer till "andra sidan" under de rätta förutsättningarna. Men absolut ingenting tyder på att det skulle vara något annat än just sagor för att trösta folk och inte få dem att tänka på det faktum att man lever lika meningslöst som ett träd eller en mask.
Citera
2017-04-24, 00:58
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det står ju i Bibeln om en stad med en pärleport och gator av guld. I Koranen står det om 72 jungfrur. Vikingarna trodde på Valhall. Alla dessa berättelser säger att man lever i evighet utan ansträngning och lidande om man kommer till "andra sidan" under de rätta förutsättningarna. Men absolut ingenting tyder på att det skulle vara något annat än just sagor för att trösta folk och inte få dem att tänka på det faktum att man lever lika meningslöst som ett träd eller en mask.

Om man nu lockas av något av det utlovade, skulle det inte bara motivera personen i fråga att ta livet av sig ännu fortare än den eventuellt kommer göra i ett meningslöst liv? De borde ju vilka komma till andra sidan ASAP där guldet finns, tänker jag spontant.
Senast redigerad av esant 2017-04-24 kl. 01:03.
Citera
2017-04-24, 00:58
Medlem
välkommen in till klubben! livet i sin helhet är meningslöst och folk är onda för att de lever och andas...

nu är du gudomlig och en gestalt inom filosifien varsågod... det va så lite... visste ju detta när jag redan var 15 år herregud hahaha
Citera
2017-04-24, 01:00
Medlem
Svenskares avatar
Det du och såna som du måste komma på är att det är ni själva som fyller ert liv med mening. Nyttja de förutsättningar ni har och skapa sedan något av det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in