2017-04-23, 15:47
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Huvudvägarna till Raqqa är avskurna av SDF.

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13960203001497
Det måst väl redan ha varit ett faktum för flera dagar sedan?
Citera
2017-04-23, 16:08
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Det måst väl redan ha varit ett faktum för flera dagar sedan?
I så fall har jag missat det. I Fars är det en nyhet idag.
Däremot såg jag i veckan att flera hundra IS-are transporterats från Syrien till Jemen. Man kan nog anta att de kom från Raqqa.
Undrar hur många som finns kvar där.
Senast redigerad av humanlife 2017-04-23 kl. 16:11.
Citera
2017-04-23, 16:12
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
I så fall har jag missat det. I Fars är det en nyhet idag.
Däremot såg jag i veckan att flera hundra IS-are transporterats från Syrien till Jemen. Man kan nog anta att de kom från Raqqa.
Jag vet inte, jag utgår bara från kartan på live map. Enligt den har man haft dessa vägar under besittning ett tag.
Citera
2017-04-23, 16:20
Medlem
Vägen som går söder om floden och leder till Deir Ezzor är inte avskuren rent fysiskt, de kanske menar att de har kontroll över den med beskjutning så att transporter är svåra/omöjliga för isis där.
Citera
2017-04-23, 17:38
Bannlyst
Tulsa Gabbard om USA i Syrien (på ett ungefär): "USA är högst medansvarigt till kriget via CIA". 1:58

https://www.youtube.com/watch?v=4ZNKK_91RVU

Ja inte vet jag om det är sant men jag har förtroende för henne liksom jag hade för Trump före missil-attacken från amerikanska fartyg.
Citera
2017-04-23, 17:45
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
De medicinska invändningarna och det faktum att man översatt den påstått medicinska personalens uppmaningar att placera kropparna på speciella sätt?
Detta var "kritik" som riktades mot ettklipp från 2015.

Jag anser inte att de har någon relevant att säga. Vill du ha en riktig och seriös undersökning bör du hålla dig till HRW och Amnesty, eller FN. Dessa kritiserar alla, oavsett om det handlar om regimen eller rebellerna. Men om man anser att regimen är helt oskyldig och inte har begått något brott förstår jag inte varför man försöker diskutera om "bevis" och annat. Man är ju redan pantad i huvudet om man har sådana uppfattningar.

Jag har annars frågor till dig. Var är bilder på den påstådda "kemvapenhuset" som "bombades" av regimen?

Varför satte Ryssland stopp för en undersökning av FN? Försök inte ens prata om att resolutionen öppnade vägen för militärt ingripande för det gjorde den inte.

Varför försöker Tysklands underrättelsetjänst skjuta sig själv i foten och antyda att Assad personligen förmodligen inte var underrättad eller ens gav sitt medgivande till attacken i Ghouta? Jag trodde en iscensättningen var samordnad länder emellan.

Förklara det, och vi kanske har en nyttig diskussion.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2017-04-23 kl. 17:54.
Citera
2017-04-23, 17:49
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Det händer väldigt mycket i Syrien, varje dag. Om du vill lägga tid och energi på att diskutera händelser som sannolikt inte har hänt, så gör det för all del. Jag prioriterar annorlunda.

Edit:
Väst verkar inte vara intresserade av kemattacken längre. Det tyder ju också på att allt var fake.

https://sputniknews.com/world/201704231052900758-west-idlib-syria-probe/
Du kan åtminstone erkänna att du hade fel och ta tillbaka dina anklagelser? Har du en sådan hög uppfattning om dig själv att din heder inte ens tillåter det? Intressant hur du flyr när det börjar bli hett. Du anklagar mig för lögner genom dina egna lögner, och när du blir påkommen flyr du undan diskussionen.

Ryssland satte stopp för vad som kunde vara en oberoende och seriös undersökning av FN genom säkerhetsrådet. Man ser tydligt hur Ryssland försöker, genom propaganda, vinna tillbaka sin trovärdighet (om de nu hade något från första början).
Citera
2017-04-23, 18:52
Medlem
arbetets avatar
Mer perspektiv:

Did Al Qaeda Fool the White House Again?

Citat:
Exclusive: Despite evidence that Al Qaeda and its allies have staged fake chemical attacks in Syria before, Official Washington asserts with “high confidence” that it’s not being fooled again, reports Robert Parry.
/.../
Given the neocon/liberal-interventionist domination of Official Washington’s foreign policy – and the professional Western propaganda shops working for Assad’s overthrow – there was virtually no pushback against the quick formulation of this new groupthink. All the predictable players played their predictable parts, from The New York Times to CNN to the Atlantic Council-related Bellingcat and its “citizen journalists.”
All the Important People who appeared on the TV shows or who were quoted in the mainstream media trusted the images provided by Al Qaeda-related propagandists and ignored documented prior cases in which the Syrian rebels staged chemical weapons incidents to implicate the Assad government.
/.../
But Official Washington’s resistance to reality was perhaps best demonstrated one year ago when The Atlantic’s Jeffrey Goldberg published a detailed article about Obama’s foreign policy that repeated the groupthink about Obama shrinking from his “red line” but included the disclosure that Director of National Intelligence James Clapper had informed the President that U.S. intelligence lacked any “slam dunk” evidence that Assad’s military was guilty.

Mer att läsa här:

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen Narrative, either in*print here*or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com).

https://consortiumnews.com/2017/04/14/did-al-qaeda-fool-the-white-house-again/
Citera
2017-04-23, 18:57
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Detta var "kritik" som riktades mot ettklipp från 2015.

Jag anser inte att de har någon relevant att säga. Vill du ha en riktig och seriös undersökning bör du hålla dig till HRW och Amnesty, eller FN. Dessa kritiserar alla, oavsett om det handlar om regimen eller rebellerna. Men om man anser att regimen är helt oskyldig och inte har begått något brott förstår jag inte varför man försöker diskutera om "bevis" och annat. Man är ju redan pantad i huvudet om man har sådana uppfattningar.

Jag har annars frågor till dig. Var är bilder på den påstådda "kemvapenhuset" som "bombades" av regimen?

Varför satte Ryssland stopp för en undersökning av FN? Försök inte ens prata om att resolutionen öppnade vägen för militärt ingripande för det gjorde den inte.

Varför försöker Tysklands underrättelsetjänst skjuta sig själv i foten och antyda att Assad personligen förmodligen inte var underrättad eller ens gav sitt medgivande till attacken i Ghouta? Jag trodde en iscensättningen var samordnad länder emellan.

Förklara det, och vi kanske har en nyttig diskussion.
Ok

Det var ju ett bekvämt sätt att inte bemöta deras medicinskt grundade inlägg på något vis. De vita hjälmarnas partiskhet och tidigare belagda iscensättanden av krigsscener är ju något som talar emot deras trovärdighet. Och det är ett av två vittnesutsagor om den påstådda kemgasbombingen som ligger till grund för USA:s bombningar och därmed indirekta stöd åt Al Qaida och Daesh.
Citera
2017-04-23, 18:59
Medlem
arbetets avatar
Ytterligare perspektiv:

Syria: Where the Rubber Meets the Road*

Citat:
“Our U.S. Army contacts in the area have told us this is not what happened. There was no Syrian ‘chemical weapons attack.’* Instead, a Syrian aircraft bombed an al-Qaeda-in-Syria ammunition depot that turned out to be full of noxious chemicals and a strong wind blew the chemical-laden cloud over a nearby village where many consequently died…..This is what the Russians and Syrians have been saying and – more important –what they appear to believe happened.”

— Veteran Intelligence Professionals for Sanity,* 20 former members of the US Intelligence Community

You don’t have to be a genius to figure out that the case against Syrian President Bashar al Assad is extremely*weak. The chemical weapons attack in*Khan Shaykhun, has produced no smoking gun, *no damning evidence, in fact, no evidence at all. Similar to the Russia hacking fiasco, (not a shred of*evidence so far)**the*western media and the entire political class*has made the case for attacking a sovereign country on the thin gruel of a few videos*of an incident that took place in a location that is currently*under the*control*of militant groups connected to al Qaida. That’s*pretty shaky*grounds for a conviction, don’t you think?
And it’s not up to Assad to prove his innocence either. That’s baloney. The burden of proof rests with the prosecution. If Trump and his lieutenants have evidence that the Syrian President used chemical weapons, then– by all means– let’s see it and be done with it. If not, we*have to assume*that Assad is innocent, not because we like Assad, but because these are the legal precedents that one*follows to establish the truth. And that’s what we want, we want to know what really happened.

Mer att läsa här:

MIKE WHITNEY*lives in Washington state. He is a contributor to*Hopeless: Barack Obama and the Politics of Illusion*(AK Press).*Hopeless is also available in a*Kindle edition.*He can be reached at*fergiewhitney@msn.com.

http://www.counterpunch.org/2017/04/12/syria-where-the-rubber-meets-the-road/
Citera
2017-04-23, 19:08
Medlem
arbetets avatar
Former Chief of Staff to Colin Powell, Col. Lawrence Wilkerson, tells Paul Jay that the Syrian Government may not be responsible for the chemical attack and that Trump's response was a violation of international law

The Real News Network:

https://youtu.be/Ah14yOHWrGY

Tydligen finns det delade meningar om kemattacken även bland balanserade amerikaner med insyn i händelserna.
Citera
2017-04-23, 19:36
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ok

Det var ju ett bekvämt sätt att inte bemöta deras medicinskt grundade inlägg på något vis. De vita hjälmarnas partiskhet och tidigare belagda iscensättanden av krigsscener är ju något som talar emot deras trovärdighet. Och det är ett av två vittnesutsagor om den påstådda kemgasbombingen som ligger till grund för USA:s bombningar och därmed indirekta stöd åt Al Qaida och Daesh.
Varför ska jag bemöta något som inte har någon direkt anknytning till attacken i Khan Sheikoun?

Vilka "belagda iscensättanden av krigsscener" talar du om?

Jag minns att regimen påstod att USA bombade en kemvapenfabrik i Deir Ezzor tillhörande rebellerna och att "hundratals" hade dött. Inga bilder, inga kommentarer från IS (det hade ju legat i IS intresse att få ut det med tanke på propagandan som de tjänar för att övertala sunnimuslimer till sig). Enligt din logik så kan man inte heller lita på regimen då det uppenbarligen är en händelse som aldrig skett, eller ska vi göra ett undantag i detta fall för att det inte tjänar ditt syfte?

Det är minst lika bekvämt att se dig ignorera alla frågor jag ställde dig. Verkar inte som att du är intresserad att föra en seriös diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in