2017-04-23, 13:36
Medlem
Jag har tidigare arbetat som försäljare för Hemglass. De ända gångerna som jag fick dricks var då jag åkte hem till min mormor på en av turerna, och hon är givmild till hjärtat så att jag fick lite fickpengar handlade mer om familjerelationen än ett väl utfört arbete. Serviceyrken innefattar god kundrelation och det betyder att man gör vad som helst för att kunden ska vara 100 % nöjd. Det är en del av arbetet helt enkelt, kunden ska inte behöva känna sig tvungen att betala extra pengar för att bli väl bemött.

Däremot kan jag hålla med om att inte avrunda från x.89 till x.90 är Joakim von Anka.
Citera
2017-04-23, 13:39
Medlem
Folk som tar 300kr för en torftig köttbit och några pommes och sen klagar på att man inte frivilligt lägger till mera pengar är svin.

Det finns ingen drickskultur i Sverige, du har kollat för mycket på tv. Dessutom har vi moms och liknande som ligger på helt extrema nivåer. Maten ute är dyr och servicen ofta medioker, gissar att så är fallet även här.

Avrunda uppåt visst, men skulle aldrig få för mig att dricksa i Sverige.
Senast redigerad av Periodic 2017-04-23 kl. 13:42.
Citera
2017-04-23, 13:40
Medlem
Så TS tyckte verkligen det var dags för ännu en tråd där alla som inte ger några slantar till tiggare skulle hängas ut?
Det har misslyckats kraftigt förr o som synes kommer det vara likadant nu.
Att vilja dra in svarta extrapengar är en sak, att kalla alla som inte vill delta i det hela för svin är en helt annan.
Citera
2017-04-23, 13:43
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det är du som är en snyltande nolla som tror att alla vill betala pengar för ditt underbara umgänge och småprat. Get a grip, niggah! Under tiden som du slöade och pratade med dess, i hopp om att snika till dig folks surt förvärvade korvören, så var det andra kunder på restaurangen som fick vänta på dig och servering. För det var väl det bordet som du trodde du skulle kunna mygla dig till mest pengar som du smörade för?

Hur vet du att restaurangen inte var tom i övrigt? Uttala dig inte om sådant du inte vet något om...
Citera
2017-04-23, 13:48
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Nej, det du (inte) lägger på utöver notan skulle gått till personalen, som ofta delar (med sig) efter avslutat pass.
Ah, där ser man! Men då kommer jag absolut att dricksa mer utöver Att visa tacksamhet utöver trevligt bemötande förtjänar en restaurang om servicen är bra.
Citera
2017-04-23, 13:49
Medlem
NeutronStars avatar
Ta snacket om din lön med farsan! Det är väl inte gästernas fel att han utnyttjar slavarbetskraft? Att dricksa är bara pinsamt gammaldags.
Vill du ha dricks kan du sitta i kundernas knä så smyger de säkert ner en sedel i behån eller trosorna på dig!
Citera
2017-04-23, 13:55
Medlem
Vonraks avatar
I Sverige, så har vi ingen drickskultur, så enkelt är det faktiskt.
Att du aktivt väljer att gå med på ett för Sverige främmande system, som folk sedan väljer att inte ta hänsyn till, är ju ditt problem och inte gästernas.

Det ingår i servitrisens/servitörens jobb att vara trevlig, artig, ta beställningar, småprata, servera maten, etc. Ett sådant beteende är förväntat när man äter på restaurang - och inte något val från personalen som man ska behöva betala extra för.

I Sverige så får alla servitriser/servitörer en lön som man utan tvekan kan leva på.
Jämför detta med vissa länder där lönen i princip består av dricksen personalen får, så antar jag att du borde komma fram till att det föreligger en viss skillnad.

(Att som servicepersonal förvänta sig, eller kräva, dricks i Sverige är ju riktigt tölpaktigt...)
Citera
2017-04-23, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Ah, där ser man! Men då kommer jag absolut att dricksa mer utöver Att visa tacksamhet utöver trevligt bemötande förtjänar en restaurang om servicen är bra.

Så var det ofta tidigare, men nu skall dricks hanteras som intäkt i företaget som i sin tur betalar ut lön efter avdrag för skatter.
Citera
2017-04-23, 14:00
Medlem
Spurrs avatar
Hur mycket tjänar du, TS? Exklusive dricks.
Citera
2017-04-23, 14:05
Medlem
pinger99s avatar
Allvarligt... Hur mycket dricks hade du förväntat dig?
Citera
2017-04-23, 14:07
Medlem
NastyPigs avatar
hur mycke dricksar du den du köper kläder av som är trevlig?
svar:____

hur mycke dricksar du buss föraren som helsade trevligt?

hur mycke drickasr du chejen i pressbyrån när du köper caffe?

avröndar du öppåt när du betalar i ica, hem köp, konsum?

eller e du ett svin som inte dricksar?
Citera
2017-04-23, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NastyPig
hur mycke dricksar du den du köper kläder av som är trevlig?

hur mycke dricksar du buss föraren som helsade trevligt?

hur mycke drickasr du chejen i pressbyrån när du köper caffe?

avröndar du öppåt när du betalar i ica, hem köp, konsum?

eller e du ett svin som inte dricksar?

Det är dock inte samma sak, en servitör ska ha dricks, en jävla kassaarbetare på ICA ska inte ha det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in