Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Lägre IQ innebär inte per automatik lägre intelligens.
IQ står för Intelligence quotent. Det är intelligens man mäter.
Tills dess att man kommit fram till en bättre definition är det den som gäller. Någon hänvisade till Gardner tidigare men han har inte fått något vidare gehör för sin indelning i 9 intelligenser då de andra mer är begåvningar/talanger. Även om du är en hejare på att måla eller sjunga så får du inga "insikter" i dessa discipliner. Läs lite Kahneman så förstår du bättre.
Citat:
Om du anser att rasbiologi är en sann vetenskap är det förståeligt att du tycker att Oantastlig med sina pseudovetenskapliga haranger ger bra svar.
Var skrev jag det? Jag har inget antingen/eller tänkande. Jag har aldrig pratat ras - jag förstår inte varför du gör det? Är du rasist?
Citat:
Vad tycker du vi ska göra med den kunskapen att Sierra Leones snitt-IQ är högre i flera "vita" länder?
Nja snitt i västvärlden ligger på 100.
Vad vi ska göra är att ta reda på vad som skiljer länder med högre IQ från de med lägre.
Mest intressant är väl att titta på Asien då som ligger högst. Högre än oss. Liksom Judar lär göra.
Man har sett viss korrelation mellan inavel och lågt IQ och det finns ju en orsak till att vi i väst inte tycker det är en så bra ide. Vi har ju tom reglerat det i djuraveln.
Citat:
Vi kan ju lätt konstatera att intelligensen inte minskar med ökad melaninhalt.
Jag förstår inte det här tänkandet. Är du en Don Quijote som slåss mot väderkvarnar/rasister.
Jag är inte rasist. Jag pratar inte ens i ras men du verkar besatt av det.
Citat:
visar att medel-IQ i subsahariska Afrika för närvarande är jämförbart med snittnivån i Nederländerna runt 1950. Ca 82.
Du har redan fått bra svar, men jag lägger till att IQ testen togs från början fram för att mäta skolmognad och då kommer vi tillbaka till det jag diskuterat men som du mfl inte verkar ha fattat.
100 i IQ får det barn som anses skolmoget, diskussionen kommer ur arbetarklassbarn och invandrarbarns ointresse för studier. Klart de är ointresserade om de inte är kognitivt skolmogna.
Ingen svensk 7 åring skulle passa att bli inslängd på högstadiet.
Merapi vill hävda att detta handlar om normer, jag hävdar att det handlar om skolmognad.
Citat:
Är man undernärd så påverkas intelligensen i negativ riktning. Svält och sjukdomar under uppväxtåren hämmar hjärnans utveckling och kan sänka den kognitiva förmågan. Att göda sig till fetma har naturligtvis ingen påverkan........... samma sak tre gånger till (min anm)
Varför förklarar du det jag just förklarat?
Har du fördomar om Afrika - tror du alla bor i byar går med skynken och äter kottar?
Citat:
IQ är som bekant ett mått för hur mycket kunskap man har.
Eh nej. Som jag skrev togs det fram för att testa hur utvecklad hjärnan var före skolstarten, om de hade förmågan att ta till sig undervisningen.
Citat:
Den generella intelligensfaktorn (g) är mer ett uttryck för hur mycket kunskaper ens hjärna överhuvudtaget kan rymma.
Eh nej
Citat:
Det finns individer med en hög generell intelligens men som får låga poäng på IQ-tester. I sådana fall har deras hjärna en outnyttjad potential vilket kan ge dem goda möjligheter att öka sin IQ om man stimulerar hjärnan med studier, tankenötter, korsord eller liknande.
Nope IQ och g faktor korrelerar, varför tar du upp undantag - är du desperat?
Citat:
Prova själv att skriva ett IQ-test när du inte ätit på flera dagar eller lider av en tropisk sjukdom. Då får du säkert en IQ på 70, såvida du inte redan befinner dig där. Det är inte många bildbara bland rasisterna.
Den som pratar ras är du
Citat:
Vill du fortsätta diskutera IQ-skillnader mellan olika folkgrupper ("raser")
Jag har överhuvudtaget aldrig börjat.
Citat:
får du knalla iväg till rasforskningsforumet dit jag postat åtskilliga inlägg. Läs dem så kanske du kan lära dig vetenskapliga rön som bl a bevisar att människoraser inte existerar som distinkt avskilda genetiska grupper och att IQ-skillnader mellan olika "raser" till största delen förklaras med miljöfaktorer (undernäring, sjukdomar, analfabetism, fattigdom, krig m m).
Jag är inte intresserad av raser. Det finns inga raser då vi inte "rasavlar" vi är vare sig kor eller hundar. Vi bedriver ingen medveten avel. Jag har talat om etnicitet. Och du har fel. För det har visat sig att skillnader kvarstår även hos adopterade. Liksom att skillnaderna är stora bland svarta och vita i USA. Om man blundar för det här och tänker Marxistiskt förtryckare/offer så kommer man aldrig kunna lösa problemet. Vi måste hitta nya vägar. Och fundera över varför vi importerar arbetskraft som inte matchar marknadens efterfrågan. Vi är ett högteknologiskt land, antalet okvalificerade jobb kommer drastiskt minska. Min poäng är att de som politikerna har motiverat att vi ska ta emot för att de ska rädda våra pensioner, har små utsikter att göra detta.
Därför måste regeringen hitta på jobb. De kallar dessa enkla jobb. De har inte förmågan att ta sig in i samhället. De har inte förmågan att matcha arbetsmarknaden. Läkarna från Syrien klarar inte de svenska kraven. Vi kommer inte lösa detta genom att tycka synd om folk och kalla dem förtryckta. Och absolut inte de som har kriminell bakgrund. De vill inte in i samhället.
Om vi inte diskuterar detta så kommer vi inte kunna lösa de problem vi har. Det handlar inte om rasism.
Jag har ingenstans utmålat människor med annan etnicitet som understående eller underlägsna, jag har talat om att om man inte är skolmogen så säger man "surt sa räven" - det har inget med pojkars värderingar att göra.
Så som du och andra diskuterar vetenskap så får det mig att tänka på "alternativmedicinare" som tror att de kan lika mycket som en läkare som gått 8 års utbildning, de söker enkla svar på komplexa problem och demoniserar läkare och läkemedelsindustrin. De utgår också från att "de känner att det är på det viset"
Observera nu att jag inte skrev att läkarvetenskapen har alla svar, jag bara påpekar skillnaden mellan vetenskap, lekmän och kvacksalvare.
Du bör se över dina källor. För du har fel att det handlar om umbäranden. Det handlar om nåt annat. Givetvis handlar det om multipla parametrar.