2017-04-22, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetSaInteJag
Återigen till er som spekulerar i att Afghanistan har oändligt med pengar som de bränner på att köpa lyxhus i Stockholm. De har en fastighet i Sollentuna som är värd betydligt mer än 42mkr.
Jag tog fel på adress i mitt förra inlägg, rätt adress är Frestavägen 120 och då är arealen på marken 36186m2. Se nedan länk 1.
Utöver att det är en stor markyta i en kranskommun till Stockholm så har arbetet med en ny stadsdel börjat i området enligt Sollentuna kommuns hemsida. Se nedan länk 2.
Slår man ihop ett och ett (eller egentligen 36186m2 och tomtpriser på ca 3000kr/m2) så ser man snabbt att det handlar om mycket pengar.

Afghanistan må vara ett skitland med en befolkning som jag inte vill beblanda mig med men här har vi ett land vars ambassad gjort en väldigt bra fastighetsaffär i ett annat land när de nu väljer att sälja av deras mark i Sollentuna. Vare sig vi vill det eller ej.

Tomtkarta

Stadsplanering

Men är det så att Afghanistan skulle stå som ägare för marken ? Det tror inte jag, Jag vet ingen av ambassaderna som verkligen äger sin mark. Så är det likadant i många andra länder, att ambassaderna inte kan äga marken. Kan ett land vara en juridisk person ? Huset står alltså antagligen på ofri grund. Det brukar vara kunglig mark eller statlig mark de står på och att det finns ett arrende.
Överlåtelse kan ju visst ske men då bara om Hovstaten (Kungahusets förvaltare) godkänner det och då bara för typ byggnadsvärdet i pengar räknat.
Tidigare var det inte möjligt för utlänningar att köpa svensk mark, det fick i såfall användas något bulvanförfarande.
Det är ju annorlunda med lägenheter som är ambassader.

Det finns en gammal ekonomisk konflikt kring ryska ambassaden, minns ej om hur den uppkommit.

Jaja, man får väl se om det blir byggnation där i Sollentuna, rätt som det är så hittar de en stenåldersbenbit
och arkeologerna ska gräva ut hela skiten vilket lär ta en 10-20 år

Att Afghanistan lägger sina opiumpengar på en villa i Saltsjö-Duvnäs det vet jag inte om det är så klokt. De kan ju inte riktigt få någon inkomst ifrån en sådan fastighet. Den kommer väl att kosta ganska mycket om man räknar på lång tid i driftskostnad. Ambassaders ekonomi är ju en krånglig affär eftersom de måste avlönas av moderlandet. Om det blir en ny talibanregering i Afghanistan pga kuppförsök etc så kan de dra in apanaget. Man kan ju inte kalla talibanerna för några diplomatiska snillen direkt, eller den politiska och ekonomiska eliten.
Senast redigerad av DrSvenne 2017-04-22 kl. 03:53.
Citera
2017-04-22, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Men är det så att Afghanistan skulle stå som ägare för marken ? Det tror inte jag, Jag vet ingen av ambassaderna som verkligen äger sin mark. Så är det likadant i många andra länder, att ambassaderna inte kan äga marken. Kan ett land vara en juridisk person ? Huset står alltså antagligen på ofri grund. Det brukar vara kunglig mark eller statlig mark de står på och att det finns ett arrende.
Överlåtelse kan ju visst ske men då bara om Hovstaten (Kungahusets förvaltare) godkänner det och då bara för typ byggnadsvärdet i pengar räknat.
Tidigare var det inte möjligt för utlänningar att köpa svensk mark, det fick i såfall användas något bulvanförfarande.
Det är ju annorlunda med lägenheter som är ambassader.

Det där är en bit över min kunskapsnivå men en fråga faller sig väldigt naturlig då; Kommer de inte äga marken i Saltsjö-Duvnäs som huset står på?
Citera
2017-04-22, 14:53
Medlem
Zilvios avatar
Man kanske kan säga att Afghanistan är ett land vi får ett allt närmare koppling till på flera plan.

Har personligen svårt att se något possitivt i detta men vad fan vet jag.Det kanske kommer att vimla av rika Talibanturister här om några år och Afghanska hi-techföretag kanske kommer att satsa på outsourcing till svenska företag och rädda den svenska arbetsmarknaden.
Citera
2017-04-22, 17:04
Medlem
LuluBrooksies avatar
Men snälla många puckon i tråden, det är väl ambassadörens RESIDENS (bostad) de köper, inte själva ambassaden eller konsulatet?

Vilka är det som äger ett helt kvarter på Stockholms dyraste gata? De har en svart fågel på flaggan, minns inte om det var Etiopien eller Egypten eller vafan.
Floragatan och Villafatan är 2 små söta gator ovanför Humlegården och västerut förbi Park Hotell. Öfre Östemalm, nära Karlavägens centrala delar. Landet med svart fågel på flaggan har ambassad konsulat och residens i samma kvarter.

Dessa gator består enbart av friliggande "villor" mer som town houses, med två eller tre våningar. De kanske kostar tjugo mille. Jag har aldrig hört någon klaga på det.

Även en del Östeuropeiska och arabiska residens finns där.
Citera
2017-04-22, 17:31
Medlem
Lulu så du tycker alltså att det är okej att vi ger 800 miljoner till Afgahanistan och tar hand om deras mest utsatta samtidigt som de köper ett av Sveriges dyraste hus?

Låt mig gissa du lever av samma pengar som Afgahanistan? Dvs våra skattepengar.
Citera
2017-04-22, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetSaInteJag
Det där är en bit över min kunskapsnivå men en fråga faller sig väldigt naturlig då; Kommer de inte äga marken i Saltsjö-Duvnäs som huset står på?

Svar: Vet ej, på något sätt måste det väl lösas - Hur de gör har jag ingen aning om. Om det blir av eller inte, nu skrivs ju det att det ska bli ett ambassadörsresidens och då är det typ en vanlig bostad typ,

Det låter ju spännande att Saltsjö-Duvnäs ska få kulturberikning, det är ju aldrig fel, svensk kultur är ju inget att ha.
Bäst att MP bulldozrar ner tex Skansen och bygger tex en megamoske' där, typ

Undrar vad det blir i källaren i Saltsjö tro ? En opiumhåla tro ? Eller en bombfabrik ? Eller en heroinfabrik ? Eller alla tre ?
Jag tycker det låter spännande ja,
Grannen Sören Gyll kan kanske sälja några bilfabriker till Afghanistan, aj fan nu har ju Afghanistan inga egna hamnar, aj att jag inte tänkte på det....

Nej svensken har drabbats av att Mellanösterns sk mystik ska vara så spännande, javisst är den speciell, men det är bra mycket bättre om den stannar kvar i Bagdads basarer. Och att de behåller sitt medeltida tänkande för sig själva, det gör sig nog bäst där skulle jag tro...

Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Man kanske kan säga att Afghanistan är ett land vi får ett allt närmare koppling till på flera plan.

Har personligen svårt att se något possitivt i detta men vad fan vet jag.Det kanske kommer att vimla av rika Talibanturister här om några år och Afghanska hi-techföretag kanske kommer att satsa på outsourcing till svenska företag och rädda den svenska arbetsmarknaden.

Ja så klart, nä det blir bönetorn i varje kvarter, och varje svensk blir degraderad till att sitta 16 timmar om dagen att knyta mattor och lyssna till högläsning av Koranen
Citera
2017-04-22, 17:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men snälla många puckon i tråden, det är väl ambassadörens RESIDENS (bostad) de köper, inte själva ambassaden eller konsulatet?

Vilka är det som äger ett helt kvarter på Stockholms dyraste gata? De har en svart fågel på flaggan, minns inte om det var Etiopien eller Egypten eller vafan.
Floragatan och Villafatan är 2 små söta gator ovanför Humlegården och västerut förbi Park Hotell. Öfre Östemalm, nära Karlavägens centrala delar. Landet med svart fågel på flaggan har ambassad konsulat och residens i samma kvarter.

Dessa gator består enbart av friliggande "villor" mer som town houses, med två eller tre våningar. De kanske kostar tjugo mille. Jag har aldrig hört någon klaga på det.

Även en del Östeuropeiska och arabiska residens finns där.

Men tanke på hur mycket djälva bistånd de får så varför ska liksom nu deras ambassadör då bo så flott? Jag menar det handlar då enbart om att nu personligen vältra sig i lyx medan då det är så fattigt i Afghanistan att svenska skattebetalares pengar går dit istället för att nu säg subventionera svenskars äldres tandvård. Vad är liksom ursäkten för det? Om de nu är så rika att de kan köpa sig en villa så här dyr och till överpris dessutom så finns det liksom ingen anledning att nu svenska äldre ska lida för att nu pengar ska gå dit istället.
Citera
2017-04-22, 17:58
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men tanke på hur mycket djälva bistånd de får så varför ska liksom nu deras ambassadör då bo så flott? Jag menar det handlar då enbart om att nu personligen vältra sig i lyx medan då det är så fattigt i Afghanistan att svenska skattebetalares pengar går dit istället för att nu säg subventionera svenskars äldres tandvård. Vad är liksom ursäkten för det? Om de nu är så rika att de kan köpa sig en villa så här dyr och till överpris dessutom så finns det liksom ingen anledning att nu svenska äldre ska lida för att nu pengar ska gå dit istället.
Läs på om bistånd och länder i Afrika, t ex Gambia, Nigeria, Tanzania. Alla som fick massa pengar under Palmes tid gick under pga korruption. Naturligtvis är det samma sak nu, pengarna kommer från bistånd. Ooh big surprise, så funkar det i diktaturer och har alltid gjort. Varför vi ens ger dem bistånd samtidigt som vi tar in alla deras kriminella and whatnot, förblir en gåta.
Citera
2017-04-22, 17:59
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro
Lulu så du tycker alltså att det är okej att vi ger 800 miljoner till Afgahanistan och tar hand om deras mest utsatta samtidigt som de köper ett av Sveriges dyraste hus?

Låt mig gissa du lever av samma pengar som Afgahanistan? Dvs våra skattepengar.
GER VI verkligen 800 mille till Afghanistan? Kan du ge mig någon källa på detta?
Citera
2017-04-22, 18:09
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Läs på om bistånd och länder i Afrika, t ex Gambia, Nigeria, Tanzania. Alla som fick massa pengar under Palmes tid gick under pga korruption. Naturligtvis är det samma sak nu, pengarna kommer från bistånd. Ooh big surprise, så funkar det i diktaturer och har alltid gjort. Varför vi ens ger dem bistånd samtidigt som vi tar in alla deras kriminella and whatnot, förblir en gåta.

Behövs nya regler helt klart. Får du bistånd från ett annat land så är det illa. Det är extremt fattigt och om nu regimen går och köpet sig lyxvillor så är det nu ett bevis på att pengarna inte används rätt. Just denna händelse är som du skriver inte direkt den första. Men det måste ju till skillnad här att man nu inte ska ge bistånd alls. Om Afghanistan är så fattigt som att det kräver miljarder av inte bara svensk bistånd så kan deras ambassadör bo i den billigaste 3 rums lägenheten man nu kunde hitta. Men icke det ska vara mer extremt flott än vad ens USAs ambassadör lever som det verkar. Detta funkar liksom så länge inte folk i detta fall Sverige säger ifrån på skarpen och drar in allt bistånd. Just Afghanistan är väl dagens kråksång för Sverige, inte bara ger vi dom absolut mest i bistånd utan också de allra mesta av dessa extremt dyra ensamkommande 17-åringar kommer just därifrån. Absurt utifrån att öppna era armar gällde att ta emot syrier i nöd men vi har fått mest afghaner hit...
Citera
2017-04-22, 18:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
GER VI verkligen 800 mille till Afghanistan? Kan du ge mig någon källa på detta?

Citat:
Sveriges långsiktiga åtagande till 2024 gör det svenska biståndet till Afghanistan unikt.

Afghanistan är idag det största mottagarlandet av svenskt bistånd
http://www.regeringen.se/artiklar/2016/10/infor-givarkonferensen-Sveriges-stod-till-den-afghanska-befolkningen-ligger-fast/

Citat:
Regeringen har fattat beslut om att Sida ska ta fram en ny strategi för det svenska biståndet till Afghanistan. Under perioden 2015—2019 ska Sverige satsa mellan 4 och 4,25 miljarder kronor, vilket motsvarar cirka 850 miljoner kronor per år.

http://www.dn.se/ekonomi/hojt-bistand-till-afghanistan/

2013 alltså före det nya avtalet om ännu mer bistånd.

Plus på detta har insatsen i Afghanistan med fredsbevarande styrkor som staten inte ens vågat avslöja vad denna nu kostat svenska skattebetalare. Det handlar gissningsvis om över 10 miljarder.
http://www.utrikesmagasinet.se/analyser/2017/mars/bistra-lardomar-av-sveriges-insats-i-afghanistan/
Citera
2017-04-22, 18:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
2013 alltså före det nya avtalet om ännu mer bistånd.

Plus på detta har insatsen i Afghanistan med fredsbevarande styrkor som staten inte ens vågat avslöja vad denna nu kostat svenska skattebetalare. Det handlar gissningsvis om över 10 miljarder.
http://www.utrikesmagasinet.se/analyser/2017/mars/bistra-lardomar-av-sveriges-insats-i-afghanistan/
Skandal! Tror ni regeringen känner till detta? I Palmes fall så visade sig ju inte korruptionen på en gång utan det tog några år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in