Citat:
Återigen till er som spekulerar i att Afghanistan har oändligt med pengar som de bränner på att köpa lyxhus i Stockholm. De har en fastighet i Sollentuna som är värd betydligt mer än 42mkr.
Jag tog fel på adress i mitt förra inlägg, rätt adress är Frestavägen 120 och då är arealen på marken 36186m2. Se nedan länk 1.
Utöver att det är en stor markyta i en kranskommun till Stockholm så har arbetet med en ny stadsdel börjat i området enligt Sollentuna kommuns hemsida. Se nedan länk 2.
Slår man ihop ett och ett (eller egentligen 36186m2 och tomtpriser på ca 3000kr/m2) så ser man snabbt att det handlar om mycket pengar.
Afghanistan må vara ett skitland med en befolkning som jag inte vill beblanda mig med men här har vi ett land vars ambassad gjort en väldigt bra fastighetsaffär i ett annat land när de nu väljer att sälja av deras mark i Sollentuna. Vare sig vi vill det eller ej.
Tomtkarta
Stadsplanering
Jag tog fel på adress i mitt förra inlägg, rätt adress är Frestavägen 120 och då är arealen på marken 36186m2. Se nedan länk 1.
Utöver att det är en stor markyta i en kranskommun till Stockholm så har arbetet med en ny stadsdel börjat i området enligt Sollentuna kommuns hemsida. Se nedan länk 2.
Slår man ihop ett och ett (eller egentligen 36186m2 och tomtpriser på ca 3000kr/m2) så ser man snabbt att det handlar om mycket pengar.
Afghanistan må vara ett skitland med en befolkning som jag inte vill beblanda mig med men här har vi ett land vars ambassad gjort en väldigt bra fastighetsaffär i ett annat land när de nu väljer att sälja av deras mark i Sollentuna. Vare sig vi vill det eller ej.
Tomtkarta
Stadsplanering
Men är det så att Afghanistan skulle stå som ägare för marken ? Det tror inte jag, Jag vet ingen av ambassaderna som verkligen äger sin mark. Så är det likadant i många andra länder, att ambassaderna inte kan äga marken. Kan ett land vara en juridisk person ? Huset står alltså antagligen på ofri grund. Det brukar vara kunglig mark eller statlig mark de står på och att det finns ett arrende.
Överlåtelse kan ju visst ske men då bara om Hovstaten (Kungahusets förvaltare) godkänner det och då bara för typ byggnadsvärdet i pengar räknat.
Tidigare var det inte möjligt för utlänningar att köpa svensk mark, det fick i såfall användas något bulvanförfarande.
Det är ju annorlunda med lägenheter som är ambassader.
Det finns en gammal ekonomisk konflikt kring ryska ambassaden, minns ej om hur den uppkommit.
Jaja, man får väl se om det blir byggnation där i Sollentuna, rätt som det är så hittar de en stenåldersbenbit
och arkeologerna ska gräva ut hela skiten vilket lär ta en 10-20 år

Att Afghanistan lägger sina opiumpengar på en villa i Saltsjö-Duvnäs det vet jag inte om det är så klokt. De kan ju inte riktigt få någon inkomst ifrån en sådan fastighet. Den kommer väl att kosta ganska mycket om man räknar på lång tid i driftskostnad. Ambassaders ekonomi är ju en krånglig affär eftersom de måste avlönas av moderlandet. Om det blir en ny talibanregering i Afghanistan pga kuppförsök etc så kan de dra in apanaget. Man kan ju inte kalla talibanerna för några diplomatiska snillen direkt, eller den politiska och ekonomiska eliten.
Senast redigerad av DrSvenne 2017-04-22 kl. 03:53.
Senast redigerad av DrSvenne 2017-04-22 kl. 03:53.