2017-04-21, 18:43
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Det intressanta i sammanhanget är om det verkligen blir ambassadverksamhet i det där huset. Detaljplanen från 1929 tillåter inte det. Och någon ansökan om bygglov och/eller ändring av detaljplanen har ambassaden inte skickat in. Och skulle de gå vidare med planerna utan att göra nån ansökan blir det vite på en halv miljon. Givetvis småpengar i sammanhanget, men sista ordet är nog långt ifrån sagt här. Kommunens jurister är inkopplade. Även grannarnas jurister tydligen.
Är det verkligen ambassad och inte ambassadörsresidens (dvs bostad) som ska bli i Saltsjö-Duvnäs?

Verkar konstigt att man skulle göra ambassad av huset, det ligger rätt otillgängligt till för allmänna kommunikationer. I alla fall jämfört med andra ambassader.

Och de som skrattar och säger att de boende där nu skulle få smaka på mångkultur. Alltså, om det är ambassadörsresidens så kommer en diplomatfamilj flytta in där och om de har barn så tillhör barnen den afghanska överklassen och har troligen gått i svenska och amerikanska skolor (inte i USA men amerikansk skola i andra länder) och är antagligen oerhört civiliserade.
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Nu jämför du äpplen med päron, ett lands spenderande mot ett annat lands. Å ena sidan tycker jag det är orimligt att Nacka spenderar pengar för att husera folk som inte skall vara här, å andra sidan undrar jag vad Afghanistan skall med en andra ambassad till. Eller skall den första stängas?
Är väl i och för sig inget konstigt att Afghanistans beskickning behöver utökas, de senaste åren har antalet afghaner i Sverige ökat med flera tusen procent vilket naturligtvis ökar arbetsbelastningen för ambassadverksamheten.

Som skattebetalare i ett land som är stor bidragsgivare till Afghanistan och som dessutom tar emot hundratusentalet afghaner som flyr fattigdom så är det naturligtvis stötande att Afghanistan köper en jättevilla i ett av Sveriges dyraste bostadsområden!
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Det intressanta i sammanhanget är om det verkligen blir ambassadverksamhet i det där huset. Detaljplanen från 1929 tillåter inte det. Och någon ansökan om bygglov och/eller ändring av detaljplanen har ambassaden inte skickat in. Och skulle de gå vidare med planerna utan att göra nån ansökan blir det vite på en halv miljon. Givetvis småpengar i sammanhanget, men sista ordet är nog långt ifrån sagt här. Kommunens jurister är inkopplade. Även grannarnas jurister tydligen.
Det ska i och för sig sägas att vite inte spelar någon roll för ambassader och ambassadpersonal. De kan lugnt strunta i att betala.
Senast redigerad av AdamBomb 2017-04-21 kl. 18:47.
Citera
2017-04-21, 19:38
Medlem
Planen är att huset ska bli både residens och ambassad. Huset är stort nog. Kan hålla med om att Duvnäs är off jämfört med var de flesta andra ambassader ligger. Dock borde Duvnäs vara mer tillgängligt än Väsjön i Sollentuna. Tågstationen ligger ett stenkast bort, men ambassadpersonal färdas nog ståndsmässigt i mörk bil. Så de kommer sitta fast i södra länken eller Slussen som alla andra.
Citera
2017-04-21, 20:11
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Indeed. Känns som att 42 miljoner för en ambassad är billigt som attans.

Kolla på USAs/Japans/Kinas ambassader på djurgården. Eller de dröser ambassader som ligger på villagatan vid humlegården. Inte precis billiga kåkar att köpa.
USA/Japan/Kina är enorma nationer, både befolkningsmässigt men också handelsmässigt med Sverige. De är dessutom starka ekonomier med multinationella intressen. Sverige gör stora affärer med samtliga tre länder. Dessa länder tar också inte emot en enda krona i bistånd från Sverige.

Små (befolkningsmässigt sett) fattiga länder brukar ha små anspråkslösa ambassader i länder som de inte har någon handel med. Afghanistan är tydligen ett undantag.
Senast redigerad av AdamBomb 2017-04-21 kl. 20:13.
Citera
2017-04-21, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
USA/Japan/Kina är enorma nationer, både befolkningsmässigt men också handelsmässigt med Sverige. De är dessutom starka ekonomier med multinationella intressen. Sverige gör stora affärer med samtliga tre länder. Dessa länder tar också inte emot en enda krona i bistånd från Sverige.

Små (befolkningsmässigt sett) fattiga länder brukar ha små anspråkslösa ambassader i länder som de inte har någon handel med. Afghanistan är tydligen ett undantag.

Ge mig ett exempel som stärker din tes.
Citera
2017-04-21, 20:31
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Ge mig ett exempel som stärker din tes.
Du kan ta vilken ambassad du vill för valfri liten bananrepublik. Paraguay ligger i en liten lägenhet vid Stureplan tex. Marockos och Algeriets ligger också i lägenheter i Stockholm och dessa två länder har större handelsförbindelser med Sverige än Afghanistan. Rikare är de också.

Aghanistans val av villa och område är lite som att en halvkriminell socialbidragstagare med hungriga ungar köper en ny Mercedes med lyxutrustning.
Senast redigerad av AdamBomb 2017-04-21 kl. 20:44.
Citera
2017-04-21, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag är medveten om det, men det verkar som att folk inte kan skilja på en flyktingförläggning och en ambassad. Människans dumhet vet inga gränser.

Men din dumhet vet heller inga gränser, det kommer ju att dra afghaner genom området till ambassaden, med tanke på afghanerna som är här.

Hela landet ska berikas, saltsjöduvnäsborna skandera PK PK PK!
Citera
2017-04-21, 20:49
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gudrunsuper
Men din dumhet vet heller inga gränser, det kommer ju att dra afghaner genom området till ambassaden, med tanke på afghanerna som är här.

Hela landet ska berikas, saltsjöduvnäsborna skandera PK PK PK!
Jag är rätt tveksam till det faktiskt. De flesta afghaner som kommer till Sverige kastar sina id-handlingar i syfte att lättare få asyl. I vilket syfte skulle de vilja besöka ambassaden? Till en ambassad går man normalt som privatperson när man behöver id-handlingar.

Vet vi säkert att man vill göra ambassad av villan och inte bara ambassadörsresidens?
Senast redigerad av AdamBomb 2017-04-21 kl. 20:55.
Citera
2017-04-21, 21:01
Avstängd
Citat:
Jag är rätt tveksam till det faktiskt. De flesta afghaner som kommer till Sverige kastar sina id-handlingar i syfte att lättare få asyl. I vilket syfte skulle de vilja besöka ambassaden? Till en ambassad går man normalt som privatperson när man behöver id-handlingar.

Vet vi säkert att man vill göra ambassad av villan och inte bara ambassadörsresidens?

Jag vet inte om skäggbarnen har så mycket kontakt med ambassaden, men grannarna verkar inte gilla idén om en ambassad i alla fall:

http://www.di.se/nyheter/faxanders-forsok-att-stoppa-afghansk-ambassad/

Olof Faxander är f.d. VD för Sandvik.
Citera
2017-04-21, 21:27
Medlem
Återigen till er som spekulerar i att Afghanistan har oändligt med pengar som de bränner på att köpa lyxhus i Stockholm. De har en fastighet i Sollentuna som är värd betydligt mer än 42mkr.
Jag tog fel på adress i mitt förra inlägg, rätt adress är Frestavägen 120 och då är arealen på marken 36186m2. Se nedan länk 1.
Utöver att det är en stor markyta i en kranskommun till Stockholm så har arbetet med en ny stadsdel börjat i området enligt Sollentuna kommuns hemsida. Se nedan länk 2.
Slår man ihop ett och ett (eller egentligen 36186m2 och tomtpriser på ca 3000kr/m2) så ser man snabbt att det handlar om mycket pengar.

Afghanistan må vara ett skitland med en befolkning som jag inte vill beblanda mig med men här har vi ett land vars ambassad gjort en väldigt bra fastighetsaffär i ett annat land när de nu väljer att sälja av deras mark i Sollentuna. Vare sig vi vill det eller ej.

Tomtkarta

Stadsplanering
Senast redigerad av DetSaInteJag 2017-04-21 kl. 21:44. Anledning: Fel på länkar
Citera
2017-04-21, 21:58
Medlem
Citat:
Du kan ta vilken ambassad du vill för valfri liten bananrepublik. Paraguay ligger i en liten lägenhet vid Stureplan tex. Marockos och Algeriets ligger också i lägenheter i Stockholm och dessa två länder har större handelsförbindelser med Sverige än Afghanistan. Rikare är de också.

Aghanistans val av villa och område är lite som att en halvkriminell socialbidragstagare med hungriga ungar köper en ny Mercedes med lyxutrustning.

Liten lägenhet? Har du varit där eller? Jag tror det är ett helt våningsplan som säkerligen går loss på ca 40 miljoner.
Citera
2017-04-21, 22:22
Medlem
AnnaPetrovnas avatar
Med tanke på opiumpriset så blir det nog en bra slant över till en galant ambassad även efter att exeptionalisterna fått sin andel.
Citera
2017-04-22, 00:01
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Är det rimligt att Afghanistan ens får ha en Ambassad i Sverige?

Jag tycker inte det, Afghanistan och afghaner är våra fiender, de är islam.
Islam är ALLTID fienden.

Sparka ut Afghanistan och alla afghaner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in