2017-04-21, 20:52
Medlem
Tarstans avatar
Det blir verkligen intressant nästa val, undrar om S håller på att förlora LO också.

Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Min spaning är därmed att jag inte tror att SD stärkt sin aktier bland den yngre medelålderns trendkänsliga medelklass. Terrordåd, inte ens när de utförs i Sverige, spelar ingen roll.

Terrordåd/nationella kriser brukar gynna regeringen.
Senast redigerad av Tarstan 2017-04-21 kl. 20:54.
2017-04-21, 21:02
Medlem
dajevlars avatar
TheLucky - nedanstående (finns ovanstående) är fan det bästa jag läst på länge.

Citat:
Det är sant. Den som valt att rösta på SD gör det i regel för att man tröttnat på invandringens konsekvenser som ens eget tidigare parti blundar för. Därefter märker de att deras tidigare parti dessutom inte är det parti det utgett sig för att vara. Det var flera decennier de var det. Och det blir uppenbart att partiet är infiltrerat av människor som har en helt annan agenda än den ideologi partiet är grundat på. Då finns det inga incitament alls att gå tillbaka. Efter det blir väljaren verkligen Sverigedemokrat.

Under de 7 åren SD suttit i riksdagen och fått uttala sig i mainstreammedia har jag aldrig sett att de förlorat en debatt. I partiledardebatter har det varit Åkesson mot de sju andra och även programledarna och i t.ex. svt:s olika debattprogram har det varit Jomshof mot alla andra. Vi har kunnat se att det SD sagt redan från början och att man haft tvärsäkra belägg för det säger andra idag. Därför sitter SD på en väljarbas strax över 27 procent och är största parti.

Fast vi lever alla i olika verkligheter. På sistone har jag sett hur allt flera inser "mångkulturens" [läs öppna gränder]s nackdelar, men från detta till att rösta på ett "nazistiskt parti" är det alltför långt.....
2017-04-21, 21:02
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tutlur
Jag tror de kommer förbjuda SD på något vänster om de blir för stora. Hur lagvidrigt och fel det än må vara. Etablissemanget skyr inga medel när det kommer till SD.
Självfallet blir det inte så. Däremot är det stor risk att det blir en S-C-L-M regering. SD samarbete känns fortfarande väldigt långt borta.
2017-04-21, 22:13
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det är sant. Den som valt att rösta på SD gör det i regel för att man tröttnat på invandringens konsekvenser som ens eget tidigare parti blundar för. Därefter märker de att deras tidigare parti dessutom inte är det parti det utgett sig för att vara. Det var flera decennier de var det. Och det blir uppenbart att partiet är infiltrerat av människor som har en helt annan agenda än den ideologi partiet är grundat på. Då finns det inga incitament alls att gå tillbaka. Efter det blir väljaren verkligen Sverigedemokrat.

Under de 7 åren SD suttit i riksdagen och fått uttala sig i mainstreammedia har jag aldrig sett att de förlorat en debatt. I partiledardebatter har det varit Åkesson mot de sju andra och även programledarna och i t.ex. svt:s olika debattprogram har det varit Jomshof mot alla andra. Vi har kunnat se att det SD sagt redan från början och att man haft tvärsäkra belägg för det säger andra idag. Därför sitter SD på en väljarbas strax över 27 procent och är största parti.

Med den här storleken visar det potentiella väljare att de knappast är ensamma. Då partiet enträget visat att de haft rätt, och kommer att få det igen, och igen blir övergången lättare. Nu idag lockar man väljare som för 4 eller 3 år sedan omöjligen skulle kunna rösta på partiet. Det krävs inte samma hårda hud längre.

Lite frågande (understatment) till ditt inlägg. 27 procent? Drömde du nu?
Självklart har en enögd SD:are som du inte upplevt att SD förlorat en debatt men vad har det med verkligheten att göra. Sedan fortsätter du med lika felaktiga påståenden om att partiet haft rätt. Om vad? Att flyktingar är parias? Det är bara att konstatera att de flesta som kommit till Sverige är en tillgång till landet även om du och dina gelikar inte fattar det. Dessutom ifrågasätter jag starkt om ditt inlägg hör hemma i den här tråden. Har liksom svårt att förstå vad i det som handlar om SD i
opinionsmätningar. Möjligen är det dina 27 procent som du drömmer om men förövrigt är det bara trams.
2017-04-21, 22:39
Medlem
Det är naturligtvis konstigt att Novus drar upp SD:s siffror från 18,2 före attacken till 20,00 efter attacken samtidigt som Inizio pressar ned SD en procent...

Annars har jag idag ganska stort förtroende för Inizio, jag ser att deras siffror är mer realistiska.

Jag kör lite mitt eget race, jag är lite försiktig men har egna mätmetoder eftersom jag känner av hur folk tänker i min bekantskapskrets.

Jag finner då att POTENTIALEN för SD ökar, men det innebär inte att alla går över... ...det känns dock ganska bra.

Sedan måste det väl ändå vara så att när dom äldsta sossarna dör försvinner en bas som aldrig går över till SD...trots DÖ...då minskar basen för sossarna. Det är ju själve F-N att sossarna gick upp nu men om några månader väntar verkligheten och dom minskar väl igen?

Attackera och hugg dom i ryggen. Betona Svenskheten! Sedan måste också Allahiansen hela tiden angripa Löfvén-regimen när man skönmålar, Sverige har ju oerhörda problem och när det svajar för S borde det gynna SD. Slutligen!! Vi behöver Juggarna! Vi kan inte döma ut alla blattar, SD behöver få över mycket fler Juggar för att bekämpa Islamiseringen.
2017-04-21, 22:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Lite frågande (understatment) till ditt inlägg. 27 procent? Drömde du nu?
Självklart har en enögd SD:are som du inte upplevt att SD förlorat en debatt men vad har det med verkligheten att göra. Sedan fortsätter du med lika felaktiga påståenden om att partiet haft rätt. Om vad? Att flyktingar är parias? Det är bara att konstatera att de flesta som kommit till Sverige är en tillgång till landet även om du och dina gelikar inte fattar det. Dessutom ifrågasätter jag starkt om ditt inlägg hör hemma i den här tråden. Har liksom svårt att förstå vad i det som handlar om SD i
opinionsmätningar. Möjligen är det dina 27 procent som du drömmer om men förövrigt är det bara trams.

Är Sentios mätning innan valet som stämde med 0,2% noggrannhet med valresultatet också en dröm enligt dig? Om det inte är en dröm utan verklighet varför anser du då att Sentios mätningar nu är en dröm?
2017-04-21, 23:27
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Möjligt, rentav troligt. Men de kommer inte tillåtas att regera ens med 51%. Jag tvivlar inte en sekund på att man kommer att hindra detta, oavsett om det är med demokratiska medel eller ej.

På vilket sätt inte tillåtas skull röda armén hindra det eller vad?

Det kommer att räcka med 40%, kanske mindre, för att få egen majoritet.
Om man gör antagandet från Yougovs senaste mätning att alla partier förlorar lika mycket till Sd om de får 40%, då skulle bara M 10,4% , C 8,5% , S 16% = 34,9% vara kvar i riksdagen de andra hade trillat under 4% spärren.
2017-04-22, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ursäkta ordentligt OT, men jag måste svara på detta: Annie har sagt att hon i värsta fall kan stå helt utanför något block, dvs inte stödja något. Men vad jag minns säger hon nej till att ha något formellt samarbete med S. Och hon vet ju också att ett sådant skulle bli hennes politiska död. Själv tror jag hon avgår efter nästa val, hon är då en lame duck och stekt.
Annie och Jimmie sitter i samma båt – båda surfar på att kunna presentera sig som ett hägrande löfte om NågotAnnat(TM), ungefär som Fridolin kunde göra på den tiden han tog segerbad i fontäner. Det var för 3 år sedan när MP blev näst störst i EU-valet med 15,4%. På dessa 3 år har MP i stort sett utplånats.

I Annies fall verkar man märkligt nog ha glömt att hon redan har haft avsevärd makt. Hon var näringsminister i 3 år. Är det någon som minns hennes kraftfulla, revolutionerande insatser på det området? Nej. I skarpt läge var hon så blek att hennes väljare redan lyckats förtränga hennes tid som minister och därför uppfattar henne som en sprillans ny, frisk fläkt med magiska krafter. Praktiskt.

Jimmies NågotAnnat(TM)-score är dock mycket högre eftersom sjuklövern+media+övrigt etablissemang har jobbat frivilligt i 10 år för att boosta den. Genom att frenetiskt spärra hans åtkomst till allt från blocköverskridande partiöverläggningar till Nobelfester har de hjälpt till att behålla honom i så oprövat skick att han trots sina 12 år som partiledare fortfarande är täckt av skyddsplasten från originalförpackningen.

Det som Annie och Jimmie har gemensamt är dock att de bara är en enda inledande testperiod av maktinnehav bort från fritt fall i opinionen. Annie kan inte trolla tillbaka massinvandringen till pre-2016-ordning, och Jimmie kan inte trolla bort polisens miserabla skick, domstolarnas vänsteraktivism, bostadsbristen, bolånebubblan eller miljonöverskottet av MENA som redan slagit klorna i Sverige.

En del SD-väljare kommer möjligen att ha förståelse för att Rom inte byggdes på en dag, men många andra som sitter mer löst kommer att starta tidtagaruret i samma sekund som SD får något slags inflytande genom samarbete, och eftersom SD är något av en magnet för väljare med väldigt lite tålamod (det är normalt för rörelser vars hela energi kommer från att alla har "fått nog") så kommer det inte att tillåtas någon utdragen mjukstart. SD-motståndare å sin sida kommer att jobba i skift för att visa att ingenting blivit bättre under SD. Räkna med rubriker som "Invandringen ÖKADE under SD:s första år. Åkesson: Det är förra regeringens politik som styr men vi har tillsammans med alliansen tillsatt en utredning som ska titta på om det eventuellt finns utrymme för skärpningar..."

Så man bör nog räkna med att SD:s valresultat 2018 blir ett paradigmskifte. Sista valet utan ansvar. Nyårsraketerna natten till 1 januari 2019 blir startskottet för en ny era där allting är upp till bevis för SD på ett eller annat sätt.
2017-04-22, 09:50
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Annie och Jimmie sitter i samma båt – båda surfar på att kunna presentera sig som ett hägrande löfte om NågotAnnat(TM), ungefär som Fridolin kunde göra på den tiden han tog segerbad i fontäner. Det var för 3 år sedan när MP blev näst störst i EU-valet med 15,4%. På dessa 3 år har MP i stort sett utplånats.

I Annies fall verkar man märkligt nog ha glömt att hon redan har haft avsevärd makt. Hon var näringsminister i 3 år. Är det någon som minns hennes kraftfulla, revolutionerande insatser på det området? Nej. I skarpt läge var hon så blek att hennes väljare redan lyckats förtränga hennes tid som minister och därför uppfattar henne som en sprillans ny, frisk fläkt med magiska krafter. Praktiskt.

Jimmies NågotAnnat(TM)-score är dock mycket högre eftersom sjuklövern+media+övrigt etablissemang har jobbat frivilligt i 10 år för att boosta den. Genom att frenetiskt spärra hans åtkomst till allt från blocköverskridande partiöverläggningar till Nobelfester har de hjälpt till att behålla honom i så oprövat skick att han trots sina 12 år som partiledare fortfarande är täckt av skyddsplasten från originalförpackningen.

Det som Annie och Jimmie har gemensamt är dock att de bara är en enda inledande testperiod av maktinnehav bort från fritt fall i opinionen. Annie kan inte trolla tillbaka massinvandringen till pre-2016-ordning, och Jimmie kan inte trolla bort polisens miserabla skick, domstolarnas vänsteraktivism, bostadsbristen, bolånebubblan eller miljonöverskottet av MENA som redan slagit klorna i Sverige.

En del SD-väljare kommer möjligen att ha förståelse för att Rom inte byggdes på en dag, men många andra som sitter mer löst kommer att starta tidtagaruret i samma sekund som SD får något slags inflytande genom samarbete, och eftersom SD är något av en magnet för väljare med väldigt lite tålamod (det är normalt för rörelser vars hela energi kommer från att alla har "fått nog") så kommer det inte att tillåtas någon utdragen mjukstart. SD-motståndare å sin sida kommer att jobba i skift för att visa att ingenting blivit bättre under SD. Räkna med rubriker som "Invandringen ÖKADE under SD:s första år. Åkesson: Det är förra regeringens politik som styr men vi har tillsammans med alliansen tillsatt en utredning som ska titta på om det eventuellt finns utrymme för skärpningar..."

Så man bör nog räkna med att SD:s valresultat 2018 blir ett paradigmskifte. Sista valet utan ansvar. Nyårsraketerna natten till 1 januari 2019 blir startskottet för en ny era där allting är upp till bevis för SD på ett eller annat sätt.

Det var lite väl överdrivet skrivet, varför skulle SD väljarna ha dåligt tålamod? Det är klart att folk vill ha resultat men folk som röstar på SD resonerar i huvudsak inte på det sättet du framstår det som.

De vill i första hand peka finger åt etablissemanget och det första åren med SD i maktposition kommer inte påverkas det minsta hur väl de har skött uppgiften. Så du menar att efter årstal av en avsky mot etablissemanget så överger de SD direkt bara för att blattekaoset fortsätter ett tag till och att vårdköerna är konstanta?

Väljarna vet att SD är det enda partiet som i grunden är emot att värdelösa utlänningar kommer till Sverige sen så påstår jag inte att SD kommer att lösa alla problem
2017-04-22, 10:06
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Du brukar vanligtvis prestera innehållsrika och skarpa analyser!

Läget f.n. torde understödja dina analyser.

Vi hoppas därför att du har helt rätt om potentialen och utsikterna för SD inför 2019...

2017-04-22, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Det var lite väl överdrivet skrivet, varför skulle SD väljarna ha dåligt tålamod? Det är klart att folk vill ha resultat men folk som röstar på SD resonerar i huvudsak inte på det sättet du framstår det som.

De vill i första hand peka finger åt etablissemanget och det första åren med SD i maktposition kommer inte påverkas det minsta hur väl de har skött uppgiften. Så du menar att efter årstal av en avsky mot etablissemanget så överger de SD direkt bara för att blattekaoset fortsätter ett tag till och att vårdköerna är konstanta?

Väljarna vet att SD är det enda partiet som i grunden är emot att värdelösa utlänningar kommer till Sverige sen så påstår jag inte att SD kommer att lösa alla problem

Eftersom det finns en avgrundsdjup skillnad mellan vad SD är och dess supportrar tror det är.

Du skriver om "avsky mot etablissemanget", "blattekaos" och "värdelösa invandrare" - och hoppas på ett antirasistsiskt mittenparti som har föreslagit dubblad kvotflyktingmottagning och satsningar på sverigecentra och kulturlotsar för att skapa en öppen svenskhet.

Så nog finns det en liiiiiiiiiten risk för besvikelse när presentpappret på julklappen äntligen slits upp av SD:s väljare. Risken är att det faktiskt är en stickad tröja.
2017-04-22, 10:22
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Eftersom det finns en avgrundsdjup skillnad mellan vad SD är och dess supportrar tror det är.

Du skriver om "avsky mot etablissemanget", "blattekaos" och "värdelösa invandrare" - och hoppas på ett antirasistsiskt mittenparti som har föreslagit dubblad kvotflyktingmottagning och satsningar på sverigecentra och kulturlotsar för att skapa en öppen svenskhet.

Så nog finns det en liiiiiiiiiten risk för besvikelse när presentpappret på julklappen äntligen slits upp av SD:s väljare. Risken är att det faktiskt är en stickad tröja.

Jag skulle väl påstå att SD definitivt inte är ett antirasistiskt parti i grunden men däremot har man i vissa avseenden anpassat sig till etablissemangets nivå vilket kan vara förståerligt om man vill få många röster. Sen så är ju kvotflykhingar faktiskt riktiga flyktingar även om SD prwcis som du säger är lite väl mjuklenade här

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in