2017-04-21, 12:43
Medlem
anteri17s avatar
Att SD:s opinion inte visar sig rusa är underligt.

1. Terror i mängder över de senaste åren har drabbat Europa.
2. Vapendirektivet berör närmare 1 miljon svenskar.
3. Segregationen är så omfattande att det kommer utredda förslag om lottning till skolor.
4. Gatubilden i stora och medelstora städer är förstörd av förslappade gäng.
5. Fler och fler föräldrar har barn i klasser av kaos.
6. Regering och allians har bytt fot gällande invandringspolitiken.
7. Regering och allians har bytt fot gällande försvarspolitiken.
8. Regering och allians har bytt fot gällande politiken rörande lag och ordning.

Vi kan fortsätta listan; effekterna av idiotisk politik börjar synas. I fråga efter fråga har SD fått rätt. Människor är bevisligen oförmögna att öppna ögonen. Jag har tidigare varit trevlig mot sosse-dårar eller flumliberaler, men den tiden är förbi. Hör eller läser jag skitsnack kommenterar jag det uppenbara. En uppmaning till er alla: öppna käften och gör skillnad.
2017-04-21, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det man vet (genom andra undersökningar) är att när partier och partisympatier mognar ökar benägenheten att öppet medge sympatierna för dem. Det här är dels en fråga om tid och dels den allmänna politiska öppenheten.

Sedan har vi Bradleyeffekter (som troligen bäst appliceras på miljöpartiet; "det är "fint" att vara för miljön, så jag säger det om någon frågar") och Shy Tory; "Nä, det är skämmigt att ogilla invandrare, så det vill jag inte skylta med, fastän jag tycker så".

Ju längre det sedan går med den "kollegiala acceptansen", dvs att ett parti ses som en möjlig samverkanspartner, ju enklare att säga "som det är".

Till sist, den noggranna granskningen av SD har också medfört att färre galningar och rena stollar ertappas, för de är bortsorterade - det borde också verka för att man inte tvekar i samma omfattning att ange sina verkliga partisympatier.

Att gå tillbaka tre respektive sju år på den utvecklingskurvan och extrapolera OI-kompensation från läget med 6 respektive 12 %-nivåerna verkar vanskligt.

Känns som det sagts 100ggr redan men man får inte glömma att ju senare man gått över till SD ju mer tunnhudad är man antagligen och därmed mindre benägen att erkänna sin övergång till en okänd människa.
2017-04-21, 14:47
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Känns som det sagts 100ggr redan men man får inte glömma att ju senare man gått över till SD ju mer tunnhudad är man antagligen och därmed mindre benägen att erkänna sin övergång till en okänd människa.

Det är sant. Den som valt att rösta på SD gör det i regel för att man tröttnat på invandringens konsekvenser som ens eget tidigare parti blundar för. Därefter märker de att deras tidigare parti dessutom inte är det parti det utgett sig för att vara. Det var flera decennier de var det. Och det blir uppenbart att partiet är infiltrerat av människor som har en helt annan agenda än den ideologi partiet är grundat på. Då finns det inga incitament alls att gå tillbaka. Efter det blir väljaren verkligen Sverigedemokrat.

Under de 7 åren SD suttit i riksdagen och fått uttala sig i mainstreammedia har jag aldrig sett att de förlorat en debatt. I partiledardebatter har det varit Åkesson mot de sju andra och även programledarna och i t.ex. svt:s olika debattprogram har det varit Jomshof mot alla andra. Vi har kunnat se att det SD sagt redan från början och att man haft tvärsäkra belägg för det säger andra idag. Därför sitter SD på en väljarbas strax över 27 procent och är största parti.

Med den här storleken visar det potentiella väljare att de knappast är ensamma. Då partiet enträget visat att de haft rätt, och kommer att få det igen, och igen blir övergången lättare. Nu idag lockar man väljare som för 4 eller 3 år sedan omöjligen skulle kunna rösta på partiet. Det krävs inte samma hårda hud längre.
2017-04-21, 16:11
Medlem
Kommer SD få 35% i valet 2018?
2017-04-21, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det är sant. Den som valt att rösta på SD gör det i regel för att man tröttnat på invandringens konsekvenser som ens eget tidigare parti blundar för.
.

Säkert den troligaste anledningen.
MEN, personlogen finner jag så mkt mer än bara invandringspolitiken som tilltalar mig i deras "program".
Dessvärre kommer detta sällan ut i medierna. Vi vet alla varför.
Något som gör att folk får upp ögonen för SD är deras arbete på kommunal nivå. Detta ska inte underskattas. De är med och fattar beslut, mot eller för, saker som berör oss direkt på lokal nivå.
Och detta kan inte lokalblaskorna blunda för eller gömma. Det går inte att i tex en fråga som berör många redovisa utgången utan att ta med vilka partier som röstade för/emot.
2017-04-21, 18:02
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoseMourinho
Nej tyvärr. Som bäst hamnar dom på 27% skulle jag säga.
2017-04-21, 19:08
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Nej tyvärr. Som bäst hamnar dom på 27% skulle jag säga.

Det är långt kvar till valet och mycket hinner hända. När valrörelsen drar igång nästa år så kommer SD att öka. Skulle gissa på att de till slut landar på runt 30% förutsatt att man inte sätter sig i knäet på Moderaterna, dessutom när man nu är större än dem. Jag gissar att SD ligger på 28% idag. De kan gå upp ytterligare 5% innan valet skulle jag gissa på
2017-04-21, 19:20
Medlem
Citat:
Möjligt, rentav troligt. Men de kommer inte tillåtas att regera ens med 51%. Jag tvivlar inte en sekund på att man kommer att hindra detta, oavsett om det är med demokratiska medel eller ej.
2017-04-21, 19:59
Medlem
Tutlurs avatar
Jag tror de kommer förbjuda SD på något vänster om de blir för stora. Hur lagvidrigt och fel det än må vara. Etablissemanget skyr inga medel när det kommer till SD.
2017-04-21, 20:25
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Osannolikt, men inte omöjligt. Med det vi vet idag så pekar det på att SD har någonstans runt 27% stöd just nu. Kan även vara något högre, runt 28-29.

OT, men jag måste svara på detta.
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Möjligt, rentav troligt. Men de kommer inte tillåtas att regera ens med 51%. Jag tvivlar inte en sekund på att man kommer att hindra detta, oavsett om det är med demokratiska medel eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av Tutlur
Jag tror de kommer förbjuda SD på något vänster om de blir för stora. Hur lagvidrigt och fel det än må vara. Etablissemanget skyr inga medel när det kommer till SD.
2017-04-21, 20:38
Medlem
Tutlurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Du säger det nu men vänta du... Vad ska de göra. När inget de försökt med biter, folk är trötta, kaoset bara blir värre och misären likaså. Då kommer de ta till lagändringar. Jag lovar. Regimen skyr inga medel när det kommer till SD.
2017-04-21, 20:52
Medlem
Terrorattack på Drottninggatan och en ny attack i Paris. Hur reagerar PK-liberalerna? Väcks några sympatier för SD hos de ängsliga och lallande medelklassdårarna på farbror Folkfiendes arbetsplats?

Det korta svaret är nej.

Attacken på Drottninggatan kunde man inte bortse ifrån. Händelsen var alldeles för nära för att ignorera. Och till min stora förvåning så förmådde dårarna faktiskt att ta till sig en någorlunda korrekt beskrivning av själva händelsen. Där det brast var när dårarna bröt ut i full relativisering:

Dåre 1: Men det är ju konstigt att just detta får så stor uppmärksamhet, det är ju så många fler som omkommer i vanliga trafikolyckor än i terrordåd.
Dåre 2 - Dåre N: Nickar allvarligt och hummar bifall.

Gårdagskvällens attack i Paris var inget som mina vänner medelklassdårarna ägnade en enda sekunds reflektion över under dagens fika- och lunchdiskussioner. Däremot var reaktionen upprörd och bestört över att nazisterna i NMR meddelat att man skulle vara i Almedalen i sommar.

Min spaning är därmed att jag inte tror att SD stärkt sin aktier bland den yngre medelålderns trendkänsliga medelklass. Terrordåd, inte ens när de utförs i Sverige, spelar ingen roll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in