2017-04-20, 14:53
Medlem
CHeitzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank

Som vi tidigare har nämnt i frågan kommer vi löpande att se över vårt erbjudande och vi har målsättningen att även i framtiden ge mer pengar över till dig hos oss än hos någon annan bank. Vi har under snart 20 år pressat priserna på aktiehandel och vi ser med glädje att det idag är många småsparare som handlar aktier gratis eller endast för ett par kronor i courtage.

Vi kommer att titta på hur vi kan stärka vårt helhetserbjudande och vi har målsättningen att pressa priserna på flera andra tjänster och produkter. Som du säkert har sett så har vi exempelvis inlett ett samarbete Stabelo och målsättningen är att erbjuda bolån till en bredare kundgrupp.

Så svaret är att det just nu inte finns några planer alls på att sänka courtaget och ta bort courtageklasserna som är till stort besvär? Det räcker med ett enkelt ja eller nej.

Jag handlar normalt för ca 10-15k åt gången varför jag har mini. Lägger dock ibland större ordrar som idag då jag flippade mina Handelsbanken från A till B. Kunde inte växla till annan klass eftersom jag gjorde samma sak för någon månad sedan. Total kostnad hos er i courtage ca 500kr, hos Nordea hade det varit 99kr.
En så stor skillnad i pris, 500%, är svår att acceptera trots att jag är jättenöjd i övrigt.
Citera
2017-04-20, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHeitzman
Så svaret är att det just nu inte finns några planer alls på att sänka courtaget och ta bort courtageklasserna som är till stort besvär? Det räcker med ett enkelt ja eller nej.

Jag handlar normalt för ca 10-15k åt gången varför jag har mini. Lägger dock ibland större ordrar som idag då jag flippade mina Handelsbanken från A till B. Kunde inte växla till annan klass eftersom jag gjorde samma sak för någon månad sedan. Total kostnad hos er i courtage ca 500kr, hos Nordea hade det varit 99kr.
En så stor skillnad i pris, 500%, är svår att acceptera trots att jag är jättenöjd i övrigt.

Rösta med din plånbok och sluta köp aktier på avanza bara, de kommer inte ändra något föränn de ser förändringar där. Nordea funkar superenkelt för aktier.
Citera
2017-04-21, 07:58
Medlem
sinewaves avatar
Kommer ni någonsin göra sajten vänligare för oss som använder oss av olika strategier för bredare index (fonder/ETF:er) av olika slag?

Saknas:
- MA för fonder
- Indikatorer direkt i listor (t ex SMA/EMA etc), t ex bevakningslistor (+/- %)
- Konfigurerbara listor med användarinställd data
- Listor som inte förutsätter att man sitter med en max-upplösning a 1024x som om året vore 1998

Som det är nu måste man använda det inofficiella API:t och koda allting själv. Det går visserligen, men känns inte särskilt stabilt då denna kan komma att ändras när som helst.
Citera
2017-04-21, 11:04
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHeitzman

Som sagt, så ser vi löpande över vårt erbjudande och vi utesluter inga förändringar framöver. Jag förstår din frustration gällande courtageklass-byte och ser till att framföra din feedback.

/Florence, Avanza
Citera
2017-04-21, 11:39
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Borde det inte bara gå att arbeta med fullmakter? Då hamnar det ansvaret på bolaget själva.

Ja, det är en möjlighet. Det är dock en extratjänst som vi erbjuder till Private Banking kunder. För mer information om det kan du kontakta vår PB-avdelning på 08-562 251 00.

/Florence, Avanza
Citera
2017-04-21, 13:11
Medlem
CHeitzmans avatar
Citat:
Som sagt, så ser vi löpande över vårt erbjudande och vi utesluter inga förändringar framöver. Jag förstår din frustration gällande courtageklass-byte och ser till att framföra din feedback.

/Florence, Avanza

Tack för svar. Då får det bli Nordea för vår del, tråkigt för tycker mycket om er hemsida. Kanske kommer tillbaka om ni ändrar er angående courtage i framtiden.
Citera
2017-04-21, 15:53
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Kommer ni någonsin göra sajten vänligare för oss som använder oss av olika strategier för bredare index (fonder/ETF:er) av olika slag?

Saknas:
- MA för fonder
- Indikatorer direkt i listor (t ex SMA/EMA etc), t ex bevakningslistor (+/- %)
- Konfigurerbara listor med användarinställd data
- Listor som inte förutsätter att man sitter med en max-upplösning a 1024x som om året vore 1998

Som det är nu måste man använda det inofficiella API:t och koda allting själv. Det går visserligen, men känns inte särskilt stabilt då denna kan komma att ändras när som helst.

Hej,

Tack för dina förslag och din feedback!
I dagsläget har vi inga planer på att få in just dessa funktioner för fonder, vilket främst beror på att vi visar fonders rörelser i procent och inte för fast kurs. Detta medför att det rent tekniskt blir svårt att implementera. Jag har dock tagit vidare det intern och man vet aldrig hur det kan komma att se ut framöver.

/Florence, Avanza
Citera
2017-04-21, 20:38
Medlem
Hej Avanza, det går att se på svenska aktier både planerade och historiska utdelningar, kommer ni införa denna funktionalitet för nordamerikanska och europeiska aktier?

Jag vet att det går enkelt att ta fram detta, men det hade varit fint att se den genomsnittliga direktavkastningen av ens portfölj.
Citera
2017-04-21, 23:49
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ja, det är en möjlighet. Det är dock en extratjänst som vi erbjuder till Private Banking kunder. För mer information om det kan du kontakta vår PB-avdelning på 08-562 251 00.

/Florence, Avanza

Okej. Ja, visserligen är det ett problem som borde lösas även utan att vara PB, men jag utgår från att det är er ambition.
Citera
2017-04-24, 14:21
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Hej Avanza, det går att se på svenska aktier både planerade och historiska utdelningar, kommer ni införa denna funktionalitet för nordamerikanska och europeiska aktier?

Jag vet att det går enkelt att ta fram detta, men det hade varit fint att se den genomsnittliga direktavkastningen av ens portfölj.

Hej!

Det är en relativt återkommande fråga och jag vet att många av våra kunder önskar att se detta. I dagsläget har vi inga direkta planer på att ta in det på sajten av kostnadsskäl - det skulle innebära att vi inte kan ha det låga courtaget som vi har i dagsläget. Givetvis undersöker vi kontinuerligt möjligheterna att ha så mycket information som möjligt på sajten och exkluderar inga möjligheter framöver.

/Florence, Avanza
Citera
2017-04-24, 14:26
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Okej. Ja, visserligen är det ett problem som borde lösas även utan att vara PB, men jag utgår från att det är er ambition.

Absolut är det vår ambition att erbjuda den tjänsten för alla våra kunder, men i dagsläget hanteras den helt manuellt, vilket medför en del begränsningar för oss då den inte är skalbar. Vi hoppas på att kunna lösa det på ett mer administrativt skalbart vis, och därmed möjliggöra tjänsten till fler kunder.

/Florence, Avanza
Citera
2017-04-24, 18:12
Avslutad
förstår att ni vill vara en modern bank och allt det här, men har ni några planer på att erbjuda någon typ av betal/kredit kort, via partner eller på något annat sätt? det är verkligen enda anledningen jag har kvar min gammelbank både privat och för företaget. ni har alla andra tjänster jag behöver
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in