2017-04-21, 17:50
Medlem
Vad mättar bäst för 6 timmar? Keso eller kvarg? 500g keso eller 500g kvarg?
Citera
2017-04-21, 18:15
Medlem
Hegamons avatar
Kvarg för det innehåller mera protein. Du kommer därför bli mindre trött om du äter kvargen.
Citera
2017-04-21, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Kvarg för det innehåller mera protein. Du kommer därför bli mindre trött om du äter kvargen.
Dom innehåller ungefär lika mycket protein, lite mer i keso vad jag kan se.
Citera
2017-04-21, 18:33
Medlem
jpettersson1991s avatar
Spelar ingen roll. Skulle gissa att mättnaden är likvärdig, mer eller mindre.
Citera
2017-04-21, 18:46
Medlem
Brottinators avatar
Kvarg, mer fett i.
Citera
2017-04-21, 18:52
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottinator
Kvarg, mer fett i.

Beror på vilken kvarg eller keso du köper.
Citera
2017-04-21, 19:00
Medlem
Brottinators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Beror på vilken kvarg eller keso du köper.

Såklart. Tog inte trådstarten jätteseriöst, använde bara http://kostbevakningen.se lite snabbt.
Citera
2017-04-21, 19:03
Medlem
Citat:

Vad menar du med trött och källa på att man blir mindre trött av protein?

Citat:
Ursprungligen postat av JoseMourinho
Dom innehåller ungefär lika mycket protein, lite mer i keso vad jag kan se.

Vad jag kan se efter ca. 30sek googlande är att kvarg innehåller mer protein
http://matkalkyl.se/se-kvargfarskostfett1kesellalatt.php (kvarg 1% fett= 12.7g protein) /100g)
http://matkalkyl.se/se-kesofarskostfett4.php (keso 4% fett = 12.0g protein)
Säkert olika beroende på fabrikat.

Citat:
Ursprungligen postat av Brottinator
Kvarg, mer fett i.
Beror helt och hållet på vilket fabrikat man köper. Det finns keso med högre fetthalt.

OnT. Förmodligen ingen märkbar skillnad. Men jag skulle kolla på fett eftersom det är allmänt känt att fett är mättande och är grunden till LCHF (man äter mindre mat eftersom det fett man äter är mättande kort sagt).
Citera
2017-04-21, 19:29
Medlem
Grailguns avatar
Fettfri kvarg har bättre protein per kcal än standardkeso. 11g på 64kcal vs 10g på 100kcal.

För er som vill äta er kvarg utan att behöva övertyga er själva om att det är gott bara för att sedan tröttna efter några veckor:

Ös ner en jävla massa lättströ sötningsmedel i 500g kvarg. Rör ner 250g cottage cheese(keso).

NJUT!
Citera
2017-04-21, 19:30
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lookimgreen
Vad menar du med trött och källa på att man blir mindre trött av protein?

6 timmar utan mat, det måste vara protein i annars blir du trött efter ett antal timmar. Gör därför inte felet att äta frukost utan protein i. Källa en föreläsning i där grundläggande näringslära togs upp.

Edit: Läste starten slarvigt. Trodde ts skulle äta först och sen inget under 6 timmar. Mättar bäst efter 6 timmar, okej, ägg är ett sådant livsmedel.
Senast redigerad av Hegamon 2017-04-21 kl. 19:35.
Citera
2017-04-21, 19:55
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
6 timmar utan mat, det måste vara protein i annars blir du trött efter ett antal timmar. Gör därför inte felet att äta frukost utan protein i. Källa en föreläsning i där grundläggande näringslära togs upp.

Edit: Läste starten slarvigt. Trodde ts skulle äta först och sen inget under 6 timmar. Mättar bäst efter 6 timmar, okej, ägg är ett sådant livsmedel.

Antingen så missuppfattade du föreläsaren eller så pratar denna person strunt.
Citera
2017-04-21, 22:12
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Antingen så missuppfattade du föreläsaren eller så pratar denna person strunt.

Det är seriöst faktiskt. Personen var kompetent och därefter tänker jag på protein måste ingå i frukosten genom exempelvis två ägg eller proteinpulver i värsta fall.

Går vi upp vid 07:30 och äter den frukosten förhindrar vi det som sker senare framåt tiden före lunch att vi bli orkeslösa. Det handlar om balans i kroppens energinivåer. På mig funkar det iaf. Protein är kung att äta på förmiddagen enligt mig.

I jämförelse med en slarvig frukost, typ gröt en macka och ett äpple. Det måste till proteinrik förda också som exempelvis två ägg...

Sen kan jag inte uttala mig om föreläsarens kompetens men han var professionell och höll på med idrott etc etc. Och jag missförstår såklart aldrig något....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in