Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Hur menar du att man vet det fetade? Det vet man ju först på valdagen, när man får facit. Det är exakt det som är min poäng. Tills dess är det mest logiskt att titta på senaste facit, från 2014.
Det man vet (genom andra undersökningar) är att när partier och partisympatier mognar ökar benägenheten att öppet medge sympatierna för dem. Det här är dels en fråga om tid och dels den allmänna politiska öppenheten.
Sedan har vi Bradleyeffekter (som troligen bäst appliceras på miljöpartiet; "det är "fint" att vara för miljön, så jag säger det om någon frågar") och Shy Tory; "Nä, det är skämmigt att ogilla invandrare, så det vill jag inte skylta med, fastän jag tycker så".
Ju längre det sedan går med den "kollegiala acceptansen", dvs att ett parti ses som en möjlig samverkanspartner, ju enklare att säga "som det är".
Till sist, den noggranna granskningen av SD har också medfört att färre galningar och rena stollar ertappas, för de är bortsorterade - det borde också verka för att man inte tvekar i samma omfattning att ange sina verkliga partisympatier.
Att gå tillbaka tre respektive sju år på den utvecklingskurvan och extrapolera OI-kompensation från läget med 6 respektive 12 %-nivåerna verkar vanskligt.