2017-04-20, 18:08
Avslutad
Hej!

Jag tänkte dra igång en tråd där jag diskuterar hur en undre medelklassfamilj är. Vi talar inte om ghetto orten och inte om den medelklassperson som tar ett lån på en villa som kostar 9 miljoner kronor, utan denna familj är klassmässigt lite över den vanliga arbetarklassen men ändå under den väl bemedlade medelklassen

Låt oss nu spränga denna tråd med fördomar!
Citera
2017-04-20, 18:11
Medlem
Menar du övre undre medelklass, eller undre undre medelklass?
Citera
2017-04-20, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Menar du övre undre medelklass, eller undre undre medelklass?

I det här fallet tror jag att han syftar på öfre, öfre underklass.

Även kallad über arbetarklass
Citera
2017-04-20, 18:39
Medlem
snivlems avatar
Kan TS ge exempel på exakt vilken sorts liv denna klass lever...lite svårt o fatta vad du är ute efter
Citera
2017-04-20, 18:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Kan TS ge exempel på exakt vilken sorts liv denna klass lever...lite svårt o fatta vad du är ute efter

Några små exempel. Denna familj hade inte ''råd'' att köpa en fet villa och en ny Mercedes så de köpte en bostadsrätt eller ett radhus istället. Familjen tog en bil som var några år gammal, typ en Nissan istället för en merca
Citera
2017-04-20, 18:47
Medlem
snivlems avatar
låter som vilken vanlig standard medelsvensson somhelst tycker jag.

eller är medelsvensson att ha villa och mercedes ?
Citera
2017-04-20, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Några små exempel. Denna familj hade inte ''råd'' att köpa en fet villa och en ny Mercedes så de köpte en bostadsrätt eller ett radhus istället. Familjen tog en bil som var några år gammal, typ en Nissan istället för en merca
Låter väl som vilka vettiga personer som helst, att leva inom sina tillgångar men vilja ha mer. Eller vill du ha fördomar som att dom plockar fram det fina toalettpappret när dom har besök?
Citera
2017-04-20, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arered

Radhus eller bostadsrätt eller ens hyresrätt är knappast markörer för undre medelklass, särskilt inte i storstäderna. Och avsaknad av Mercedes? Medelklassen har litet eller inget intresse av bilar.

Lägre medelklass förknippar jag med småstäder och landsort, enplansvilla, kontorsjobb, halvtaskigt bordskick, inget bildningsideal, bilintresse, akademiserade yrkesutbildningar (SSK, polis, etc ). Kort sagt arbetarklass utan knegarjobbet och den sociala värld som hör därtill.
Citera
2017-04-20, 19:03
Medlem
Rauno1s avatar
Kortfattat.Ett par som inte riktigt trivs ihop men låter det rulla på, Bostadsrätt på mestadels lånade pengar och kämpar med att hålla upp en materiell fasad, Tex (Buggaboo vagn) istället för att amortera lånet.

Försöker se ut som det dom tror är äkta medelklass istället för att anstänga sig för att komma dit på riktigt..Medelklassfällan!
Citera
2017-04-20, 19:20
Medlem
ozznujens avatar
Det är alltså medelklass nu att köpa 9 miljonärs villa och splitter ny Mercedes.

Jag måste ha bott under en sten eller något tror jag, eller hyrd lägenhet.

Eller så är jag säkert undre undre undre medelklass, och säkert wt som inte förstår bättre.
Citera
2017-04-20, 23:38
Medlem
Kebabfysikers avatar
tror knappast detta befolkningssegment har ett så pass säreget beteende att det skiljer sig nämnvärt från den vanliga medelklassen.
Citera
2017-04-21, 12:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker
tror knappast detta befolkningssegment har ett så pass säreget beteende att det skiljer sig nämnvärt från den vanliga medelklassen.

Så fasaden ser likadan ut alltså?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in