Citat:
Ursprungligen postat av
Powergirl
Det du kallar för förståsigpåare, som dyker upp vid en googling, är nog betydligt seriösare än flertalet av de inlägg som syns i detta forum. När det gäller Sentio har jag inte hittat en enda undersökning som visar att Sentio är bättre än andra institut att prognostisera väljarnas vilja. Däremot har jag förstått att Sentio är ett visst partis anhängares våta dröm. Möjligen kan det bero på önsketänkande.
Som du väl vet dömdes Sentio och YouGov officiellt ut av SvT och andra medier för att de var webbbaserade.
Jag har presenterat den enda vetenskapliga studien i Sverige från statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs Universitet vari fastslås att webbbaserade är mer metodologiskt tillförlitliga än telefonbaserade.
Vad gäller utfall, dvs resultat jämfört med val, så blev de telefonbaserade fullkomligt utklassade. Sentio var inte bäst utan tredje bäst men är näst bäst, efter yougov, av de som finns kvar.
Kanske inte så förvånande eftersom YouGov trots allt har en bred erfarenhet från länder över hela världen medan SIFO och andra små nationella institut endast finns i Sverige.
Avseende SD har dock norska Sentio varit bäst tre val i rad.
Webbbaserade är således som grupp mer vetenskapliga och metodologiskt tillförlitliga än telefonbaserade.
Webbbaserade har även ett utfall som bättre förmår prognosticera valresultat.
Länka mig gärna vetenskapliga studier som motsäger detta. Du kommer inte finna något annat än artiklar där det, utan stöd och i princip med hänvisning till sunt förnuft, påstås att telefonbaserade år mer vetenskapliga.