2017-04-19, 19:38
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Om man räknar ut medelvärdet för YouGovs mätningar i september 2014 (innan valet) och sedan jämför dessa med valresultatet får man en felprocent per parti. Med detta blir resultatet av denna mätning:

Parti: % → MED FEL%
--------------------------------------
V: 6.3 → 5.35
S: 24.1 → 24.24
MP: 2.7 → 2.32
SD: 25.6 → 29.35
C: 12.8 → 12.85
L: 5.5 → 5.25
KD: 3.6 → 2.98
M: 15.6 → 17.21
--------------------------------------
Rött: 33.1 → 31.91
Blått: 37.5 → 38.3
Block +/-: 4.4 → 6.38

Källa: http://opinionsfixaren.bitballoon.com/#oi=YouGov;v=6.3;s=24.1;mp=2.7;sd=25.6;c=12.8;fp=5 .5;kd=3.6;m=15.6

En stor fråga som dröjer sig kvar är om över- och undervärderingar mellan C och MP bör byta plats. Detta då det är ganska tydligt att C är den nya mediefavoriten precis som MP var inför valet 2014.
2017-04-19, 19:46
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Yougov, April:

S 24,1 (+2,1)
V 6,3% (-2,4)
Mp 2,7% (-0,8)

SD 25,6% (+1,7) Klart största parti och 10%-enheter större än M.

M 15,6% (+0,2)
C 12,8% (+0,3)
L 5,5% (-1,0)
Kd 3,6% (+0,6)

Helt galna siffror om det där skulle bli valresultat. Med ett drygt år till valet så innebär detta att oppositionen även om Kd skulle åka ur skrapar ihop nästan 60%. Regeringen skulle få klara sig på 24%. Inte ens om V skulle ansluta sig blir det mycket över 30%. Har en regering någonsin haft så svagt stöd i opinionen? Det är lätt att missa hur svagt stödet för regeringen faktiskt är om man bara jämför allians mot de rödgröna. Nu sticker ju Yougov ut lite med högre SD stöd, men ändå.. Hur fan skulle en regering se ut om det där blev valresutat?
2017-04-19, 19:53
Medlem
Den samlade svenska vänsterns parlamentariska representation är just lite över 30 procent enligt Yougove..som väl är det institut som historiskt sett mätt den samlade opinionen mest korrekt?
Så lite sossar och kommunister har det inte funnits i detta landet på över 100 år.
Samhällsskadliga skattehöjningar kombinerat med en historisk skuld till massinvandringsvansinnet leder uppenbarligen till minskat stöd.

Pasokfieringen av sossarna fortgår samtidigt som kommunisterna går långsiktig golgata eftersom de bryr sig om utlänningar mer än svenskar.

Välförtjänt alltihop och mer lär komma framgent.
2017-04-19, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Helt galna siffror om det där skulle bli valresultat. Med ett drygt år till valet så innebär detta att oppositionen även om Kd skulle åka ur skrapar ihop nästan 60%. Regeringen skulle få klara sig på 24%. Inte ens om V skulle ansluta sig blir det mycket över 30%. Har en regering någonsin haft så svagt stöd i opinionen? Det är lätt att missa hur svagt stödet för regeringen faktiskt är om man bara jämför allians mot de rödgröna. Nu sticker ju Yougov ut lite med högre SD stöd, men ändå.. Hur fan skulle en regering se ut om det där blev valresutat?
S+M+C är enda lösningen, och det är väl det Annie Lööf räknar med ska hända. Hon vill ju att Alliansen ska förhandla med S i ett sådant läge.

SD måste pressa AKB på besked hur hon tänker göra om SD+M har egen majoritet. Väljarna måste få veta om det finns ett alternativ till en S+M+C-regering.
2017-04-19, 20:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
S+M+C är enda lösningen, och det är väl det Annie Lööf räknar med ska hända. Hon vill ju att Alliansen ska förhandla med S i ett sådant läge.

SD måste pressa AKB på besked hur hon tänker göra om SD+M har egen majoritet. Väljarna måste få veta om det finns ett alternativ till en S+M+C-regering.
Om AKB skulle gå ihop med S blir hon utkastad ur sitt eget parti. Och då menar jag inte bara avsatt som partiledare utan också fråntagen medlemsskapet. S+M ser jag som en total omöjlighet.
2017-04-19, 20:28
Medlem
fernebos avatar
Ja. alltså om S och M skulle bilda regering ihop, så finns det väl ingen mening med att ha val till riksdagen längre?

Grejen är väl iofs den att det är väldigt vanskligt att bilda en höger-mitt-vänster regering. Om syftet med en sådan är att stänga ute SD, så kan ju resultatet bli det motsatta när det är dags för val igen. En större ekonomisk kris kan ju naturligtvis krascha stödet rejält, även för en bred regering och helt plötsligt så har vi ett SD på 40% och ett V på 20%.
2017-04-19, 20:42
Medlem
Citat:
Ja. alltså om S och M skulle bilda regering ihop, så finns det väl ingen mening med att ha val till riksdagen längre?

Grejen är väl iofs den att det är väldigt vanskligt att bilda en höger-mitt-vänster regering. Om syftet med en sådan är att stänga ute SD, så kan ju resultatet bli det motsatta när det är dags för val igen. En större ekonomisk kris kan ju naturligtvis krascha stödet rejält, även för en bred regering och helt plötsligt så har vi ett SD på 40% och ett V på 20%.

Sedan gammalt talar man om hur "valvinden" blåser. 2018 har det blåst motvind för mångkulturen tre val i rad.

Budskapet från väljarna är solklart: Lägg om invandringspolitiken och det fort.

Den konstellation som ställer upp på det har allt att vinna.

Gör man något annat har man allt att förlora.
2017-04-19, 23:09
Medlem
Jag är över 50 år. Varje gång jag röstat har jag använt uteslutningsmetoden. Jag har röstat på flera partier, men aldrig sossarna eller de forna kommunisterna ( V ).

Min uteslutningsmetod har nu bevisligen slutat att fungera. Jag har att välja på V och Sd. Nu misstänker ni vartåt det barkar och vilket parti jag har sett mig nödd och tvungen att rösta på de senaste 2 gångerna. Jag är inte medlem och kommer aldrig bli, men alla alternativen är i nuläget ännu sämre.
2017-04-20, 00:05
Medlem
Vad det barkar nu är att vi har en ny röd regering efter nästa val och det är tragiskt.

S + C
2017-04-20, 02:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Vad det barkar nu är att vi har en ny röd regering efter nästa val och det är tragiskt.

S + C

Det skulle bli en ännu bräckligare regering än den nuvarande, den har inte en chans att klara sig hela mandatperioden. Attacker från både vänster och höger skulle bli oundvikligt och stödet för C skulle rasa och sprida panik inom partiet som då blir tvunget att profilera sig.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-04-20 kl. 02:49.
2017-04-20, 05:49
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det skulle bli en ännu bräckligare regering än den nuvarande, den har inte en chans att klara sig hela mandatperioden. Attacker från både vänster och höger skulle bli oundvikligt och stödet för C skulle rasa och sprida panik inom partiet som då blir tvunget att profilera sig.

Överens. Även om C gör ett bra val 2018, så kan det vara början till slutet för partiet.
2017-04-20, 06:54
Medlem
Citat:

Med dagens opinions siffror får ju en (S)+(M) regering rätt långt från egen majoritet. Den blir väl tillsammans ungefär lika stark som (S) ensamma under Göran Persson. Börjar folk misstänka att (S)+(M) finns i korten innan valet blir den nog ännu svagare.

Att (S)+(M) skulle gå ihop utan att sedan få majoritet finns inte på kartan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in