2017-04-19, 20:25
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Försvarsadvokaten Amanda Hikes anmäler VLT:s publicering av namn och bild på hennes klient, Johanna Möller, som misstänks för mord och mordförsök. "Eftersom Amanda Hikes har en avvikande uppfattning är det bra att hon väljer att anmäla oss. Då får en opartisk nämnd avgöra om VLT brustit eller inte i omdöme, säger Daniel Nordström, VLT:s chefredaktör och ansvarige utgivare.
https://www.vlt.se/logga-in/advokat-anmaler-vlt-for-namn-och-bildpubliceringen. betalvägg

Säga vad man vill om JM men ingen kan säga att hon ger sig så där djävla lätt direkt, kämpar emot på alla de sätt hon kan, kan tänka mig att hon inte är lite arg längre utan fly förbannad över allt och allting.

Det är ju självklart att AH har diskuterat det här med JM och JM sagt åt Hikes att köra så det ryker.
Citera
2017-04-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Är det bara jag som är gammalmodig när jag lägger ett värde i innebörden av begreppet trovärdighet?
För mig byggs trovärdighet successivt upp med ärligt agerande och sanningsenliga uttalanden. En lögn skadar trovärdighet påtagligt. Flera lögner gör det IMO svårt att tro på något som uppgiftslämnaren säger.

Jag har intrycket att domstolsväsendet har en tendens att säga: "Vi tror på vad som helst om vi inte har konkreta bevis som bevisar motsatsen". Det är naturligtvis bra om det förhindrar att oskyldiga döms, men det är mindre bra om resultatet blir att alltför många skyldiga frikänns.

När det gäller JM så var det IMO länge sedan hon förbrukade den lilla trovärdighet som hon hade när den här tråden startade för snart nio månader sedan. Jag tror och hoppas att hon i domstolen kommer att konfronteras med det faktum att hon ändrat sin historia flera gånger. Kan man skylla det på TIA, eller är det bara ett sätt att hitta något som låter bättre än mytomani?

När det visade sig att man inte ens kan lita på riksrevisorerna så började jag undra om jag kanske borde lätta lite på mina krav och förväntningar när det gäller trovärdighet?

Jag tycker inte att hon någon gång sedan historien rullade igång haft ngn. som helst trovärdighet. Däremot har jag ställt mig frågande inför vad de, de facto har på henne? Farligt när man börjar "tulla" på gränser. Hellre nio(9) skyldiga frikända än en(1) oskyldigt dömd! Eller är vi på väg bort därifrån? Nya kulturinfluenser?

Att döma på indicier är ett vågspel, vad är rimligt?

afghanen: "Om inte jm nu fick pengar för sin numer döda fd. man, så tar jag livet av hennes föräldrar. Hon har ju berättat att hon skulle ärva hälften av hennes rika mor och far om de dog"

Helt orimligt utfört av en afghan som turnerar runt i världens fängelsemiljöer? Hade ni önskat er rollen som åklagare? Svårt att veta då vi inte vet vad åklagaren har. Det här kan bli mer spännande än vad vi anar.
Citera
2017-04-19, 22:31
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Säga vad man vill om JM men ingen kan säga att hon ger sig så där djävla lätt direkt, kämpar emot på alla de sätt hon kan, kan tänka mig att hon inte är lite arg längre utan fly förbannad över allt och allting.

Det är ju självklart att AH har diskuterat det här med JM och JM sagt åt Hikes att köra så det ryker.

Men är det inte lite motsägelsefullt?

Först vill JM exponera sig själv genom att begära öppen häktningsförhandling.

Sedan anmäler hon/AH VLT till Pressombudsmannen (PO) för att hennes namn och bild publiceras.

Vad är det värsta som kan hända? Att PO påtalar att det var olämpligt att publicera JMs namn och bild?

Citera
2017-04-19, 23:20
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Försvarsadvokaten Amanda Hikes anmäler VLT:s publicering av namn och bild på hennes klient, Johanna Möller, som misstänks för mord och mordförsök. "Eftersom Amanda Hikes har en avvikande uppfattning är det bra att hon väljer att anmäla oss. Då får en opartisk nämnd avgöra om VLT brustit eller inte i omdöme, säger Daniel Nordström, VLT:s chefredaktör och ansvarige utgivare.
https://www.vlt.se/logga-in/advokat-anmaler-vlt-for-namn-och-bildpubliceringen. betalvägg

Johanna ville ju själv att det inte skulle vara lykta dörrar och nu vill hon helt plötsligt vara anonym
Detta afghan luder har då ett mycket besynnerligt sätt och säkerligen ett ett antal diagnoser
Känns lite väldigt desperat och helt galet att lägga energi på detta nu när hon med all säkerhet kommer att åka dit på ett antal punkter som har med mord och mordförsök att göra
Citera
2017-04-20, 00:05
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Men är det inte lite motsägelsefullt?

Först vill JM exponera sig själv genom att begära öppen häktningsförhandling.

Sedan anmäler hon/AH VLT till Pressombudsmannen (PO) för att hennes namn och bild publiceras.

Vad är det värsta som kan hända? Att PO påtalar att det var olämpligt att publicera JMs namn och bild?

Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Johanna ville ju själv att det inte skulle vara lykta dörrar och nu vill hon helt plötsligt vara anonym
Detta afghan luder har då ett mycket besynnerligt sätt och säkerligen ett ett antal diagnoser
Känns lite väldigt desperat och helt galet att lägga energi på detta nu när hon med all säkerhet kommer att åka dit på ett antal punkter som har med mord och mordförsök att göra

Nja, hon ville försvara sig själv publikt innan rättegången. Inte nödvändigtvis ha namn och bild publik. Nu utmålas hon som spindeln i ett nät som begått två mord. Utan att få försvara sig. Knappast i linje med hennes önskningar.

Och kanske inte alldeles rättssäkert. VLT vill tjäna pengar och vill vara tidigt ute. När rättegången börjar blir konkurrensen hårdare.
Citera
2017-04-20, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nja, hon ville försvara sig själv publikt innan rättegången. Inte nödvändigtvis ha namn och bild publik. Nu utmålas hon som spindeln i ett nät som begått två mord. Utan att få försvara sig. Knappast i linje med hennes önskningar.

Och kanske inte alldeles rättssäkert. VLT vill tjäna pengar och vill vara tidigt ute. När rättegången börjar blir konkurrensen hårdare.

Definitivt var det inte kanske vad hon önskade, samtidigt var det lite vad JM "förtjänade". Hon har inte den positionen att bestämma eller dirigera villkoren i dagsläget. Speciellt inte över tidningarna.

Men, som Reimer säger, JM ger inte upp i första taget ....

Kanske, kanske .... har hon räknat med att kunna använda ev rätts(O)säkerhet i nästa steg?

Listig sak.

Eller med GWs ord "det där, ska ni veta, är en riktigt knepig person" (fritt ur minnet).
Citera
2017-04-20, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor

Det är en juridisk skiljelinje här. Det är juridiskt två olika saker.
Anledningen till att JM ville ha öppen förhandling tror jag var att hon på något sätt skulle genom media kunna föra fram ett budskap till den/de som som var med när Aki dränktes. Eller hota dom som visste för mycket.
Att hon inte vill vara i media med namn och bild är naturligtvis inte önskvärt från hennes sida. Hon verkar vara lite fåfäng, så helst vill hon nog välja själv vilka foton som ska publiceras.
Citera
2017-04-20, 07:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
En bra artikel i VLT, har gjort PDF av den då det är bakom betalvägg.

https://minfil.org/Q3Na5bb9b6/arboga.pdf

Samt en personöversikt kallad "Spindeln i nätet". PDF från VLT.
https://minfil.org/SbNc5ab4b1/spindeln.pdf

Översiktsbild
https://minfil.org/RbNb58bcb7/spindeln.png

Tidslinje
http://www.vlt.se/vastmanland/tidslinje-fran-makens-livforsakring-till-stundande-atal-vi-sammanfattar-hela-historien

Därför publiceras namn och bild
http://blogg.mittmedia.se/nordstrom/2017/04/19/darfor-publicerar-vi-namn-och-bild/

Bra och bra, vänstervridna vlt skriver själva kriminalhistoria i dumhet här, aldrig sett fånigare artikel i varken innehåll eller tidsaxel.
Citera
2017-04-20, 09:58
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Det är en juridisk skiljelinje här. Det är juridiskt två olika saker.
Anledningen till att JM ville ha öppen förhandling tror jag var att hon på något sätt skulle genom media kunna föra fram ett budskap till den/de som som var med när Aki dränktes. Eller hota dom som visste för mycket.
Att hon inte vill vara i media med namn och bild är naturligtvis inte önskvärt från hennes sida. Hon verkar vara lite fåfäng, så helst vill hon nog välja själv vilka foton som ska publiceras.

Jag gissar att JM inte hade valt just den här bilden – Om hon fått välja...
https://minfil.org/RbNb58bcb7/spindeln.png

Citera
2017-04-20, 13:37
Medlem
lasternassummas avatar
Resumé kommenterar publicering av namn och bilder
Efter att VLT, Bbl/AT, Sala Allehanda och Fagersta-Posten gått ut med namn och bild på bl.a. JM och Aki så har Resumé valt att kommentera detta.

Daniel Nordström, berättar om valet att publicera:
"För Resumé berättar han vidare att namnpubliceringen förmodligen kommit tidigare, om kvinnan inte haft barn."

"– Utgivare gör alltid bedömingar av hur stort allänintresset är i ett specifikt fall där varje fall måste hanteras unikt. I det här fallet, ett mordfall med en spektakulär historia som saknar motstycke i svensk kriminalhistoria, som lett till stort intresse både lokalt och nationellt, är allmänintresset enormt stort enligt min samlade bedömning. Det har dessutom växt hela tiden och nu när vi närmar oss åtal är det extra stort. Vi hade kunnat vänta till att åtal väcks, men jag har svårt att förstå varför det enskilt skulle göra att fallet är mer intressant än nu."

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/04/19/vlt-publicerar-namn-och-bild-fran-arbogamorden/

Skuldfrågan
Det står inget om detta i artikeln, men valet att publicera relaterar väl också till skuldfrågan? Om Daniel Nordström sett att det fanns en möjlighet att JM var oskyldig så hade han säkert inte publicerat namn och bild på henne.

Citera
2017-04-20, 14:33
Medlem
lasternassummas avatar
Videodokumentär
Aftonbladet har publicerat en uppdaterad (21:22) videodokumentär om JM:
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/214828

Inte så mycket nytt, men lite intressanta detaljer.

"Bashir är orolig för vad JM och MR ska hitta på, trots att dom är inlåsta."

"Jag hade sex med henne två gånger och min kompis fem eller sex gånger."

"Han (MR) sökte upp oss (pojkarna) och sa att om vi inte lämnar ifrån oss mobilerna så kommer han att döda oss."

"Det märktes tydligt att hon (JM) hade sagt åt honom vad han skulle göra."

Några veckor senare blev pojkarna som berättat om sex svårt misshandlade. MR och "25-åringen från JMs flyktingboende" kände dom igen bland förövarna.
De två pekades ut samma kväll som misshandeln skedde. Dessa har ännu inte hörts om misshandeln, enligt kammaråklagare Thomas Bergström, som är förundersökningsledare i ärendet.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-04-20 kl. 14:36.
Citera
2017-04-21, 07:25
Bannlyst
Citat:

Har hela tråden gått PK-bananas och svalt gammelmedias skyddande av afghaner? Detta börjar bli pinsamt hur JM tas upp som någon slags manipulationens mästarinna som utnyttjar flyktingar, har ingen något kritiskt tänkande längre??
http://www.aftonbladet.se/kultur/a/4a1p6/expressen-bryter-mot-pressetisk-praxis
Jävla PKism detta. Som om afghanerna led så mycket när de hade sex med JM att de var tvungna att filma eländet? Eller att MR är en viljelös utnyttjad ensamkommande?

Detta fallet kan bara få sådan vinkling i Sverige, men att det skulle bli så i en tråd äcklar mig.

Detta fallet säger väl enbart vad det är för smuts vi släppt in. Kriminella egoister, och ni sväljer medias bete 🤢🤢
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in