Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-19, 19:46
  #1
Medlem
I artikeln hot mot journalister allt mer orkestrerade på SVT skrivs "hot*" 21 (!) gånger. Artikelns tyngsta måltavla för svartmålning tycks vara Granskning Sverige (inga andra personer eller konstellationer nämns vid namn), ändå nämns inget exempel på när GS ska ha hotat någon. Inte heller belägger de någonstans att det ska vara GS som "orkestrerar" några hot mot journalister.

https://www.svt.se/kultur/medier/hot...r-orkestrerade

Haveriets författare är:
Arash Mokhtari
Anders Silvergren Blåder
Joachim Sundell


Hur kommer det sig att SVT just nu går i bräschen för att svartmåla medborgare och framhåller dom i sammanhang som de inte är ansvariga för? GS har blivit beskyllda för mycket men när SVT försöker koppla dom till kriminella handlingar som mordhot etcetera så passerar de väl ändå en gräns?
Citera
2017-04-19, 19:51
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
I artikeln hot mot journalister allt mer orkestrerade på SVT skrivs "hot*" 21 (!) gånger. Artikelns tyngsta måltavla för svartmålning tycks vara Granskning Sverige (inga andra personer eller konstellationer nämns vid namn), ändå nämns inget exempel på när GS ska ha hotat någon. Inte heller belägger de någonstans att det ska vara GS som "orkestrerar" några hot mot journalister.

https://www.svt.se/kultur/medier/hot...r-orkestrerade

Haveriets författare är:
Arash Mokhtari
Anders Silvergren Blåder
Joachim Sundell


Hur kommer det sig att SVT just nu går i bräschen för att svartmåla medborgare och framhåller dom i sammanhang som de inte är ansvariga för? GS har blivit beskyllda för mycket men när SVT försöker koppla dom till kriminella handlingar som mordhot etcetera så passerar de väl ändå en gräns?

Det är så synd om (h)ournalister...snyft snyft. Vi är så utsatta. Snyft. Vi är hatade, hotade, förföljda, hetsade mot och vi måste se oss om ryggen när vi går hem en mörk kväll.

Om någon känner igen det där snyftandet, så räck gärna upp en hand och berätta vilken grupp som senast körde det snyftkortet. Sen tror jag ni fattar poängen.

Om inte media och journalister var så otroligt ryggradslösa, utan vågade ta lite ansvar för sina alster, skulle de troligtvis inte bli så mobbade av resten av befolkningen. Just nu är de i princip på botten av samhället, rent förtroendemässigt.
Citera
2017-04-19, 19:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MassimoMaximus
Det är så synd om (h)ournalister...snyft snyft. Vi är så utsatta. Snyft. Vi är hatade, hotade, förföljda, hetsade mot och vi måste se oss om ryggen när vi går hem en mörk kväll.

Om någon känner igen det där snyftandet, så räck gärna upp en hand och berätta vilken grupp som senast körde det snyftkortet. Sen tror jag ni fattar poängen.

Om inte media och journalister var så otroligt ryggradslösa, utan vågade ta lite ansvar för sina alster, skulle de troligtvis inte bli så mobbade av resten av befolkningen. Just nu är de i princip på botten av samhället, rent förtroendemässigt.

Jag ser inget direkt fel i att journalister talar ut om hoten som de blir utsatta för, men det är inte det som denna artikel handlar om. Det här är arkitektuellt författad svartmålning av GS, inget annat. Det är kombinationen av innehållet som avslöjar det skenheliga syftet. Det finns inget sakligt med att nämna GS i artikeln, eftersom hoten varken är utförda av eller orkestrerade av GS. SVT insinuerar att GS är inblandade, de lägger skulden på GS som enda namngiven motpart.

Det är allmänt erkänt ohederligt att skriva om kriminell verksamhet och sedan strunta i att gå in på detaljer om gärningsmän utan istället fokusera på en helt oberoende tredje part, som namnges, och insinuera att denne tredje part är skyldig eller medskyldig.

Tar man ett så djärvt grepp om sina lagliga rättigheter i sitt författarskap så bör man samtidigt ha anständighet att tydligt markera att de som hotat och mordhotat journalisterna _inte_ tillhör Granskning Sverige. Då SVT aktivt väljer att inte förtydliga detta, utan istället gör allt för att höja den insinuerade och outalade kopplingen till GS i dunkel, så avslöjar SVT sig själva som äckliga ohederliga smutskastare.

SVT borde inte hålla på med sånt här. Jag förstår verkligen inte vad sjutton de håller på med. Jag känner inte igen namnen bakom skräpartikeln men jag tar för givet att de arbetar under SVT:s Karin Ekman och Jan Helin.
__________________
Senast redigerad av LinusSarud 2017-04-19 kl. 20:10.
Citera
2017-04-19, 20:11
  #4
Medlem
SVT begår det ena grova övertrampet efter det andra på sistone, det ena liket hinner inte kallna förräns de är igång igen. De är djupt ohederliga och hyckleriet är så enormt.

De gör just det som de själva anklagar "näthatarna" för, de orkestrerar nu ett vänsterextremt drev mot GS, SD och alla som stödjer dessa. Utan könsord och mordhot, men med förtäckta reella hot i form av att riskera uthängning och därav följande stora personliga konsekvenser.
Citera
2017-04-19, 21:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud

.

Hur kommer det sig att SVT just nu går i bräschen för att svartmåla medborgare och framhåller dom i sammanhang som de inte är ansvariga för?
.

Målet lär vara att skapa opinion för och på så vis tvinga fram ny lagstiftning som starkt begränsar anonymitet på nätet.

Lagstiftning som ställer högre krav på forum som tex Flashback vad avser moderering mm som på sikt kan innebära att det stängs helt.

De förlorar mer o mer av sitt åsiktsmonopol för varje vecka som går och det kliar förståss.

Deras första steg var att tysta läsarna och tittarna genom att ta bort kommentarsfälten.
Nu har steg två inletts.
__________________
Senast redigerad av MrStreamer 2017-04-19 kl. 21:07.
Citera
2017-04-19, 21:09
  #6
Medlem
de.Montforts avatar
Det är bara anmälningsbenägenheten som ökat. Som jag skrev tidigare precis som asylbränderna övedriver media hotbilden för att svartmåla stora delar av befolkningen. Bilden media gav av asylbränderna var att medbogare tände eld på boenden varannan dag msb gav senare en mer komplex bild som visar att många av bränderna startat av misstag, på grund av dålig säkerhet och olyckor.
Citera
2017-04-19, 21:12
  #7
Medlem
Enoch.Thulins avatar
SVT bygger som vanligt sina halmgubbar i rent industriell skala. Dom börjar verkligen känna verkligheten springa förbi.

Jag ser i dagsläget enbart en lösning på samtliga problem som SVT upplever & som SVT orsakar. Lägg ner SVT & avskeda alla anställda.
Citera
2017-04-19, 21:13
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Jag ser inget direkt fel i att journalister talar ut om hoten som de blir utsatta för, men det är inte det som denna artikel handlar om. Det här är arkitektuellt författad svartmålning av GS, inget annat. Det är kombinationen av innehållet som avslöjar det skenheliga syftet. Det finns inget sakligt med att nämna GS i artikeln, eftersom hoten varken är utförda av eller orkestrerade av GS. SVT insinuerar att GS är inblandade, de lägger skulden på GS som enda namngiven motpart.

Det är allmänt erkänt ohederligt att skriva om kriminell verksamhet och sedan strunta i att gå in på detaljer om gärningsmän utan istället fokusera på en helt oberoende tredje part, som namnges, och insinuera att denne tredje part är skyldig eller medskyldig.

Tar man ett så djärvt grepp om sina lagliga rättigheter i sitt författarskap så bör man samtidigt ha anständighet att tydligt markera att de som hotat och mordhotat journalisterna _inte_ tillhör Granskning Sverige. Då SVT aktivt väljer att inte förtydliga detta, utan istället gör allt för att höja den insinuerade och outalade kopplingen till GS i dunkel, så avslöjar SVT sig själva som äckliga ohederliga smutskastare.

SVT borde inte hålla på med sånt här. Jag förstår verkligen inte vad sjutton de håller på med. Jag känner inte igen namnen bakom skräpartikeln men jag tar för givet att de arbetar under SVT:s Karin Ekman och Jan Helin.

Se det ur ett bredare perspektiv och ignorera GS. De har kallat allt från Avpixlat till Nyheter Idag och Fria Tider för trollfabriker betalda av Putin. GS råkar enbart vara på modet just nu, så man tar det lätta offret.

I stort handlar det enbart om att svartmåla all alternativ media.
Citera
2017-04-19, 21:19
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
SVT bygger som vanligt sina halmgubbar i rent industriell skala. Dom börjar verkligen känna verkligheten springa förbi.

Jag ser i dagsläget enbart en lösning på samtliga problem som SVT upplever & som SVT orsakar. Lägg ner SVT & avskeda alla anställda.


Den verkliga trollfabriken sitter egentligen i TV-huset i Stockholm. Det är helt uppenbart.
Citera
2017-04-19, 21:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Jag ser inget direkt fel i att journalister talar ut om hoten som de blir utsatta för, men det är inte det som denna artikel handlar om. Det här är arkitektuellt författad svartmålning av GS, inget annat. Det är kombinationen av innehållet som avslöjar det skenheliga syftet. Det finns inget sakligt med att nämna GS i artikeln, eftersom hoten varken är utförda av eller orkestrerade av GS. SVT insinuerar att GS är inblandade, de lägger skulden på GS som enda namngiven motpart.

Det är allmänt erkänt ohederligt att skriva om kriminell verksamhet och sedan strunta i att gå in på detaljer om gärningsmän utan istället fokusera på en helt oberoende tredje part, som namnges, och insinuera att denne tredje part är skyldig eller medskyldig.

Tar man ett så djärvt grepp om sina lagliga rättigheter i sitt författarskap så bör man samtidigt ha anständighet att tydligt markera att de som hotat och mordhotat journalisterna _inte_ tillhör Granskning Sverige. Då SVT aktivt väljer att inte förtydliga detta, utan istället gör allt för att höja den insinuerade och outalade kopplingen till GS i dunkel, så avslöjar SVT sig själva som äckliga ohederliga smutskastare.

SVT borde inte hålla på med sånt här. Jag förstår verkligen inte vad sjutton de håller på med. Jag känner inte igen namnen bakom skräpartikeln men jag tar för givet att de arbetar under SVT:s Karin Ekman och Jan Helin.

Karin Ekman var ju "med" i GS - Granskning Sverige - efter att själv varit med och "granskat" "Rädda Vården" så kanske finns det lite hämndförsök med i bilden.

https://youtu.be/OS80WQfdoGc

http://avpixlat.info/2017/04/03/chef...ina-telefoner/
Citera
2017-04-19, 21:29
  #11
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MassimoMaximus
Det är så synd om (h)ournalister...snyft snyft. Vi är så utsatta. Snyft. Vi är hatade, hotade, förföljda, hetsade mot och vi måste se oss om ryggen när vi går hem en mörk kväll.

Om någon känner igen det där snyftandet, så räck gärna upp en hand och berätta vilken grupp som senast körde det snyftkortet. Sen tror jag ni fattar poängen.

Om inte media och journalister var så otroligt ryggradslösa, utan vågade ta lite ansvar för sina alster, skulle de troligtvis inte bli så mobbade av resten av befolkningen. Just nu är de i princip på botten av samhället, rent förtroendemässigt.

Jo finns en poäng där. Ser man nu till stat i världen så har
Citat:
At least 787 journalists have been killed in connection with their work since 2005. Gissar att det nu bara dött något minst 100 tal det säg elektriker under samma period pga deras då faktiskt farliga arbete.
http://www.huffingtonpost.com/entry/...b096e9f08f188c

Enda med anknytning till Sverige som nu råkat illa ut är Dawit Isaak och han råkade liksom inte illa ut i Sverige. Det mesta farliga som hänt nu journalister i Europa på decennier var 2015 när 8 franska dog i en viss Charlie Hebdo "händelse". Men det är visst nu inte det allra farligaste för svenska skyddade till absurdum svenska journalister som det är jättesynd om. Senast var det visst hat när nu en person som Expressen försökte sig på att göra hembesök till Expressen journalister som nu gjort sina hembesök till vanligt folk i åratal. Det var visst hot när nu personen bara knackade på men ingen svarade....
__________________
Senast redigerad av Zaedrews 2017-04-19 kl. 21:31.
Citera
2017-04-19, 21:30
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MassimoMaximus
Se det ur ett bredare perspektiv och ignorera GS. De har kallat allt från Avpixlat till Nyheter Idag och Fria Tider för trollfabriker betalda av Putin. GS råkar enbart vara på modet just nu, så man tar det lätta offret.

I stort handlar det enbart om att svartmåla all alternativ media.

Jovisst, naturligtvis. Men då är man inne på ett spår som är svårt att finna stödargument för, dvs då behöver man statistik och ett omfång av källor etcetera. Kritik bör riktas mot enskilda specifika artiklar inkl. sakliga detaljer om vad man anser är fel med just den artikeln.

I just denna artikel är det GS som svartmålas, avsiktligt, av SVT. Det går att ta på; det är lätt att föra fram saklig kritik mot denna form av journalistik. Kritiken lär tyna bort och vara föga till någon nytta om man själv gör samma fel: Beskyller artikelförfattarna för sådant de själva inte råder över (t.ex. ger dem skulden för att media "normalt sett" brukar svartmåla Avpixlat, Fria Tider etcetera).

Man vill ju vara bättre än SVT i detta fall och _inte_ anmärka på irrelevanta saker som inte har med denna artikels innehåll att göra.
__________________
Senast redigerad av LinusSarud 2017-04-19 kl. 21:35.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback