2017-04-17, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej det går nog inte att hitta direkta bevis, t.ex. en beskrivning hur tortyrredskapet såg ut finns inte, men vissa ledtrådar som kan peka mot ett håll.

Men det finns i alla fall bevis i bibeln för att man inte ska vörda det tortyrredskap som Jesus dog på, det gränsar till avgudadyrkan.

Det är en mycket viktigare fråga än formen på tortyrredskapet, formen är en icke fråga för mig, men om man ska prata om det så tror jag på att det var en enkel påle.

Oavsett om Jesus dog på en påle, kors eller kryss, så ska man inte fästa en så stor vikt vid redskapet så som många i kristenheten gör, t.o.m. kysser kors, det är emot bibelns principer.

Att bocka och buga för korset är klart felaktigt, med tanke på Bibelns förbud mot att vörda bilder. Det förekommer framför allt i katolska sammanhang, där man också bugar och bockar för bilder och statyer av Jesus och Maria. I de kristna kretsar jag rör mig har jag aldrig sett någon otillbörlig vördnad av korset. Att däremot ha ett kors i en kyrka eller möteslokal är inte otillbörligt. Men för att det skall vara äkta krävs att man tror på Jesu försoningsdöd, som symboliseras av korset han dog på. Inte alla präster i Svenska Kyrkan tror på frälsningsvärdet av Jesu död.
Senast redigerad av Eberhard 2017-04-17 kl. 21:30. Anledning: felaktigt ord
Citera
2017-04-18, 21:56
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feuer
ingen aning, men Jesus talar om "spikarna i sina händer" så han spikades upp med flera spikar, det hade han inte gjort om det bara var en påle, då hade det räckt med en spik genom båda händerna.

nja,
jag har jobbat som grovis med allt från stomresning till timring, och spikat upp allt du kan tänka dig,
att låsa fast 2 köttiga objekt med 1 spik (min 7") tillräckligt dragfast är bara det en osannolik bedrift

prova tex med 2 tjocka högspänningsgummikablar ser du vad som händer

det går ett par spikar bara för att låsa o fixera den ena för att få tillräcklig stadga,
den andra som ligger ovanpå är svårare o vill rulla undan när man drämmer i nästa spik

säger som gamle dr dängrot,
ja e skeptisk
Citera
2017-04-18, 22:15
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
nja,
jag har jobbat som grovis med allt från stomresning till timring, och spikat upp allt du kan tänka dig,
att låsa fast 2 köttiga objekt med 1 spik (min 7") tillräckligt dragfast är bara det en osannolik bedrift

prova tex med 2 tjocka högspänningsgummikablar ser du vad som händer

det går ett par spikar bara för att låsa o fixera den ena för att få tillräcklig stadga,
den andra som ligger ovanpå är svårare o vill rulla undan när man drämmer i nästa spik

säger som gamle dr dängrot,
ja e skeptisk

tror faktiskt jag ska testa med ett par grisfötter, de är ganska lika i omkrets o köttighet..
Citera
2017-04-18, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feuer
ingen aning, men Jesus talar om "spikarna i sina händer" så han spikades upp med flera spikar, det hade han inte gjort om det bara var en påle

Varför skulle det vara omöjligt att spika armarna/händerna(förmodligen handloven) på varsin sida av stolpen/pålen?

Och det enda arkeologiska beviset som existerar, tyder på att även benen spikades på varsin sida av stolpen/pålen, som den här bilden visar:

http://www.bible-archaeology.info/reconstruction.gif

Vad är det som hindrar att även armarna/händerna spikades på stolpens sidor?
Senast redigerad av ttsp 2017-04-18 kl. 22:54.
Citera
2017-04-18, 23:44
Medlem
Jag ändrade på bilden så att man förstår hur jag menar:

http://forska.weebly.com/uploads/2/5/4/0/2540484/reconstruction_orig.jpg
Citera
2017-04-19, 03:35
Medlem
TemplarKnights avatar
Korset är en gammal symbol som främst symboliserar förening av det manliga och det kvinnliga. Det horisontella och det vertikala. Ursprungligen är det en symbol för fruktbarhet.
Citera
2017-04-19, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Att bocka och buga för korset är klart felaktigt, med tanke på Bibelns förbud mot att vörda bilder. Det förekommer framför allt i katolska sammanhang, där man också bugar och bockar för bilder och statyer av Jesus och Maria. I de kristna kretsar jag rör mig har jag aldrig sett någon otillbörlig vördnad av korset. Att däremot ha ett kors i en kyrka eller möteslokal är inte otillbörligt. Men för att det skall vara äkta krävs att man tror på Jesu försoningsdöd, som symboliseras av korset han dog på. Inte alla präster i Svenska Kyrkan tror på frälsningsvärdet av Jesu död.

Du verkar inte förstå hur katoliker eller ortodoxa ser på reliker/krucifix/ikoner. Om jag ska försöka mig på en förklaring så kan man tänka sig att om du har en bild av en kär vän, flickvän, fru, mor, släkting eller någon som betyder något för dig och du tittar på bilden och kanske kysser den eller bevarar den på ett speciellt ställe. Du dyrkar inte bilden, tillber inte bilden eller något sådant. Du använder bilden för att komma ihåg vad personen i fråga betyder för dig, vad han/hon har gjort och annat. Detta är ungefär så man ser på ikoner i de apostoliska kyrkorna. De är en vägvisare, en påminnelse vad personen/Jesus/Gud har gjort och hur mycket de betyder. Kolla upp skillnaderna mellan Latria, Dulia och Hyperdulia. Dessa termer beskriver hur man ser på tillbedjan.

Inom de apostoliska kyrkorna så använder man hela kroppen att be med. Det är därför man bockar, bugar, gör korstecknet, prostrerar och annat. St. Dominikus var välkänd för detta. Detta möjliggör att alla kan be, även de som är stumma, handikappade eller har annan funktionsnedsättning.
Citera
2017-04-19, 12:47
Medlem
Apologists avatar
Det spelar egentligen ingen roll om det var ett kors eller en träpåle. (Fast allting pekar på att det var ett kors).
I början av bibeln så talar man om livets träd o kunskapens träd (som gav oss död). Det var inte som inte som Jesus var en snickare. Det viktiga är att han hänger på ett träd! Skaparen själv!
Citera
2017-04-19, 12:51
Bannlyst
Från Kejsare Konstantin,

Ni måste utbilda er mer,
Citera
2017-04-19, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Det spelar egentligen ingen roll om det var ett kors eller en träpåle.

Bär du på ett kors runt din hals, använder du kors? Kan du alltså tänka dig att byta den till en påle?

Jag tror dom flesta i kristenheten vill behålla sitt kors även om det skulle finnas bra bevis för en påle, eftersom korset ger ett större estetiskt intryck.

Många skulle nog inte reagera om folk hade ett rakt streck, en stolpe runt sin hals, korset står ut. Det är med stor sannolikhet därför man börjat använda kors överhuvudtaget, förutom det att symbolen existerat långt innan kristendomen. Och som med andra hedniska traditioner så har kristenheten velat ta över det hedniska genom att ersätta med egna symboler och firanden.
Citera
2017-04-19, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Du verkar inte förstå hur katoliker eller ortodoxa ser på reliker/krucifix/ikoner. Om jag ska försöka mig på en förklaring så kan man tänka sig att om du har en bild av en kär vän, flickvän, fru, mor, släkting eller någon som betyder något för dig och du tittar på bilden och kanske kysser den eller bevarar den på ett speciellt ställe. Du dyrkar inte bilden, tillber inte bilden eller något sådant. Du använder bilden för att komma ihåg vad personen i fråga betyder för dig, vad han/hon har gjort och annat. Detta är ungefär så man ser på ikoner i de apostoliska kyrkorna. De är en vägvisare, en påminnelse vad personen/Jesus/Gud har gjort och hur mycket de betyder. Kolla upp skillnaderna mellan Latria, Dulia och Hyperdulia. Dessa termer beskriver hur man ser på tillbedjan.

Inom de apostoliska kyrkorna så använder man hela kroppen att be med. Det är därför man bockar, bugar, gör korstecknet, prostrerar och annat. St. Dominikus var välkänd för detta. Detta möjliggör att alla kan be, även de som är stumma, handikappade eller har annan funktionsnedsättning.

Jo jag känner mycket väl till de teoretiska skillnader man säger sig upprätthålla. Men det fungerar inte alltid i praktiken, och de var helt okända i judendomen och i den tidiga kristendomen. Man skall sky avgudadyrkan, inte försöka krypa så nära denna som möjligt. Det finns åtskilliga belägg för att man tillmäter bilderna större betydelse än vad man vill erkänna. Och det gäller inte bara bilderna, det gäller också Maria. Påve Johannes Paulus gick över alla gränser när han på en plats i Sydamerika hyllade Maria och åkallade henne på ett sätt som bara tillkommer Gud. Stumma och andra handikappade kan be tysta böner till Gud och behöver inte kyssa några bilder eller buga och bocka för dem.
Citera
2017-04-19, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TripZone
Från Kejsare Konstantin,

Ni måste utbilda er mer,

Nej, mycket långt innan kejsar Konstantin! Beläggen för detta är omfattande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in