Citat:
Ursprungligen postat av
Eberhard
Att bocka och buga för korset är klart felaktigt, med tanke på Bibelns förbud mot att vörda bilder. Det förekommer framför allt i katolska sammanhang, där man också bugar och bockar för bilder och statyer av Jesus och Maria. I de kristna kretsar jag rör mig har jag aldrig sett någon otillbörlig vördnad av korset. Att däremot ha ett kors i en kyrka eller möteslokal är inte otillbörligt. Men för att det skall vara äkta krävs att man tror på Jesu försoningsdöd, som symboliseras av korset han dog på. Inte alla präster i Svenska Kyrkan tror på frälsningsvärdet av Jesu död.
Du verkar inte förstå hur katoliker eller ortodoxa ser på reliker/krucifix/ikoner. Om jag ska försöka mig på en förklaring så kan man tänka sig att om du har en bild av en kär vän, flickvän, fru, mor, släkting eller någon som betyder något för dig och du tittar på bilden och kanske kysser den eller bevarar den på ett speciellt ställe. Du dyrkar inte bilden, tillber inte bilden eller något sådant. Du använder bilden för att komma ihåg vad personen i fråga betyder för dig, vad han/hon har gjort och annat. Detta är ungefär så man ser på ikoner i de apostoliska kyrkorna. De är en vägvisare, en påminnelse vad personen/Jesus/Gud har gjort och hur mycket de betyder. Kolla upp skillnaderna mellan Latria, Dulia och Hyperdulia. Dessa termer beskriver hur man ser på tillbedjan.
Inom de apostoliska kyrkorna så använder man hela kroppen att be med. Det är därför man bockar, bugar, gör korstecknet, prostrerar och annat. St. Dominikus var välkänd för detta. Detta möjliggör att alla kan be, även de som är stumma, handikappade eller har annan funktionsnedsättning.