2017-04-19, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemplarKnight
Korset är en gammal symbol som främst symboliserar förening av det manliga och det kvinnliga. Det horisontella och det vertikala. Ursprungligen är det en symbol för fruktbarhet.

Men det har ingen bäring på den kristna uppfattningen om korset. Denna beror enbart på att Jesus hängdes på ett kors.
Citera
2017-04-19, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Bär du på ett kors runt din hals, använder du kors? Kan du alltså tänka dig att byta den till en påle?

Jag tror dom flesta i kristenheten vill behålla sitt kors även om det skulle finnas bra bevis för en påle, eftersom korset ger ett större estetiskt intryck.

Många skulle nog inte reagera om folk hade ett rakt streck, en stolpe runt sin hals, korset står ut. Det är med stor sannolikhet därför man börjat använda kors överhuvudtaget, förutom det att symbolen existerat långt innan kristendomen. Och som med andra hedniska traditioner så har kristenheten velat ta över det hedniska genom att ersätta med egna symboler och firanden.

Det här ett önsketänkande. Man hade från början den uppfattningen, som stämmer med evangelierna att, Jesus dog på en påle med tvärslå. Korsfästningen var en romersk avrättningsmetod, och man fick finna sig i att Jesus fick dö på romarnas sätt. Tidigt kunde man också iakttaga att kristna blev korsfästa, så man visste hela tiden mycket väl hur det hela gick till. Det finns inga belägg för att det kristna korset har uppkommit av något annat skäl än det historiska, alltså vetskapen om att det var en påle med tvärslå.
Citera
2017-04-19, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det här ett önsketänkande. Man hade från början den uppfattningen, som stämmer med evangelierna att, Jesus dog på en påle med tvärslå. Korsfästningen var en romersk avrättningsmetod, och man fick finna sig i att Jesus fick dö på romarnas sätt. Tidigt kunde man också iakttaga att kristna blev korsfästa, så man visste hela tiden mycket väl hur det hela gick till. Det finns inga belägg för att det kristna korset har uppkommit av något annat skäl än det historiska, alltså vetskapen om att det var en påle med tvärslå.

Du kommenterade inget om att korset hade en tidigare historisk bakgrund, t.ex. egyptiernas ankh:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ankh
Citera
2017-04-19, 20:55
Medlem
Om korset ska "komma ifrån någonting", så är det egyptiernas användandet av kors så som ankh.

Som existerade många hundra år innan Jesus och romarna existerade.
Citera
2017-04-19, 22:01
Bannlyst
Citat:
Nej, mycket långt innan kejsar Konstantin! Beläggen för detta är omfattande.

Jo klart men som antagen symbol för kyrkan, var genom Konstantin.
Citera
2017-04-20, 07:24
Medlem
Citat:
Jo jag känner mycket väl till de teoretiska skillnader man säger sig upprätthålla. Men det fungerar inte alltid i praktiken, och de var helt okända i judendomen och i den tidiga kristendomen. Man skall sky avgudadyrkan, inte försöka krypa så nära denna som möjligt. Det finns åtskilliga belägg för att man tillmäter bilderna större betydelse än vad man vill erkänna. Och det gäller inte bara bilderna, det gäller också Maria. Påve Johannes Paulus gick över alla gränser när han på en plats i Sydamerika hyllade Maria och åkallade henne på ett sätt som bara tillkommer Gud. Stumma och andra handikappade kan be tysta böner till Gud och behöver inte kyssa några bilder eller buga och bocka för dem.

Så du vet vad som tros, vad det är teoretiskt, praktiseras och vad som lärs ut men ändå så tror du att katoliker/ortodoxa gör något i skymundan? Vet inte vad jag ska säga, får väl be till Maria om hennes förbön till din omvändning och uppmjuknandet av ditt hjärta.

Har du läst något om kyrkofäderna, förutom vissa delar av Augustinius? Kom tillbaka när du kan något om tidig kyrkohistoria.
Citera
2017-04-20, 17:08
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Bär du på ett kors runt din hals, använder du kors? Kan du alltså tänka dig att byta den till en påle?

Jag tror dom flesta i kristenheten vill behålla sitt kors även om det skulle finnas bra bevis för en påle, eftersom korset ger ett större estetiskt intryck.

Många skulle nog inte reagera om folk hade ett rakt streck, en stolpe runt sin hals, korset står ut. Det är med stor sannolikhet därför man börjat använda kors överhuvudtaget, förutom det att symbolen existerat långt innan kristendomen. Och som med andra hedniska traditioner så har kristenheten velat ta över det hedniska genom att ersätta med egna symboler och firanden.

Det var ju givetvis ett kors. Delvis har man ju nya testamentets "vittnen" som själva intygar att det var ett kors. Dessutom finns det gammal testamentliga tecken/profetior på att det var ett kors.

Jag ville dock bara poängtera att det viktiga är att det var trä han hängde på. Exempelvis när Moses höjer upp ormen så är det enligt texten en träpåle. Det symboliserar livets träd o kunskapens träd....back to the garden of Eden.
Citera
2017-04-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Det var ju givetvis ett kors. Delvis har man ju nya testamentets "vittnen" som själva intygar att det var ett kors. Dessutom finns det gammal testamentliga tecken/profetior på att det var ett kors.

Jag ville dock bara poängtera att det viktiga är att det var trä han hängde på. Exempelvis när Moses höjer upp ormen så är det enligt texten en träpåle. Det symboliserar livets träd o kunskapens träd....back to the garden of Eden.

Fast det var inte svar på frågan om du bär på ett kors, och om du bär på det, kan du tänka dig att bära på en påle.
Citera
2017-04-20, 18:02
Medlem
Bogomils avatar
Ändras det kristna budskapet verkligen så mycket p.g.a. HUR Jesus förmodads att ha spikats upp?

För mig verkar det som en meningslös diskussion ... typ "hur många änglar kan dansa på ett nålhuvud" ... där budskapet går förlorad i demagogisk käbblande om insignifikante detaljer.
Citera
2017-04-21, 01:43
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Fast det var inte svar på frågan om du bär på ett kors, och om du bär på det, kan du tänka dig att bära på en påle.

Ja, förlåt. Visst har jag burit ett kors runt halsen förut. Har även kors hemma med bibelord på. Men korset är ju bara en symbol för vad Jesus åstadkom så min fokus är på Jesus.

Tänka bära mig en påle? Nja, om det var det som alla kopplade till vad Jesus gjorde så varför inte.

Men här är en intressant sak ur GT om korset:

Det israeliska lägret som Balaam såg bildade en bild av Jesu kors

https://kumi07.files.wordpress.com/2013/03/camp.jpeg

https://hebrootsofchristianity.wordpress.com/2009/05/#jp-carousel-207
Citera
2017-04-21, 01:51
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ändras det kristna budskapet verkligen så mycket p.g.a. HUR Jesus förmodads att ha spikats upp?

För mig verkar det som en meningslös diskussion ... typ "hur många änglar kan dansa på ett nålhuvud" ... där budskapet går förlorad i demagogisk käbblande om insignifikante detaljer.

Vissa variabler spelar in medans andra är helt meningslösa. Så som jag ser det så kvittar det om det var ett kors eller en påle. Men om man säger att korset inte var av trä utan av ett annat material då stämmer det plötsligt inte överens med profetiorna i gamla testamentet, exempelvis då Abraham ska offra Isak.
Vad vi kristna ser är det lovade obefläckade offerlammet o det är en ritual som går tillbaks till GT. Så tillvägagångssättet måste stämma överens med GT.
Citera
2017-04-22, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Så du vet vad som tros, vad det är teoretiskt, praktiseras och vad som lärs ut men ändå så tror du att katoliker/ortodoxa gör något i skymundan? Vet inte vad jag ska säga, får väl be till Maria om hennes förbön till din omvändning och uppmjuknandet av ditt hjärta.

Har du läst något om kyrkofäderna, förutom vissa delar av Augustinius? Kom tillbaka när du kan något om tidig kyrkohistoria.

Jag har läst massor av kyrkohistoria och också läst de tidiga fäderna, men inte mycket av Augustinus som jag inte sätter särskilt högt. Jag måste le när jag ser dina fördomar om kyrkohistorien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in