2017-04-18, 23:12
  #55573
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Det finns en "risk" för SD att bli för stora eftersom det skulle krångla till den utstakade vägen till att långsamt bli legitima. Deras retorik är pinsam, men taktiskt vet de vad de gör och hela partiets karriär från inträder i riksdagen tycks följa en uppgjord manual.

Ett av delmålen är att andra ska föra samtal med dem, därefter anpassa sina förslag för deras stöd, därefter allianser i vissa frågor till ett regelrätt samarbete. Med slutmål att SD ska kunna bilda regering med Åkesson som statsminster.

SD förstår att sånt måste få ta tid. Förnedrat utsträckta händer år efter år. Till slut ett informellt samtal med en moderatgubbe i någon skitkommun. Ett steg framåt. Avslöjas, avståndstagande, nya utsträckta händer. Och så vidare.

I den här delen ÄR partiet skickliga. Det känns avlägset nu, men det var inte länge sen andra partiledare vägrade sitta i samma sminkrum som Åkeson och politiker anmälde det som ett arbetsmiljöproblem att det stod sverigedemokrater i samma kö som andra i riksdagens lunchsal!

SD har förstått att deras vandring från paria till regeringsbildare kräver en gudalik förmåga att tåla spottloskor och ett tålamod bortom denna värld. Men nu riskerar en alltför snabb tillväxt röra till alltsammans.

För vad händer om SD får 30% och M 20,1%. Tillsammans kan de bilda majoritetsregering. Men det skulle bli märkligt om SD vore stödparti i en sådan konstellation. Svårt att motivera något annat än att Åkesson är statsminster och M är kronprinsessa.

Men samtidigt är tiden inte mogen ännu. SD behöver passera ett antal steg i legitimitetstrappan innan någon vill bilda regering med dem.

Det skulle vara en allt för stor prestigeförlust för M att redan 8 år efter Reinfeldts "vi straffar SD-väljarna med fler invandrare" bli en lydhund under samma parti. Fortfarande är självbilden i M att de är det stora partiet, regeringskandidaten.

M är reda att låta SD vara ett lydigt stödparti som man baktalar samtidigt som man förväntar sig deras uppassning under mandatperioden. SD har inga problem att inta den rollen, det vore ett steg uppåt i legitimitetstrappan. Men om SD blir markant större än M blir rollerna märkliga. Och M har långt kvar till att acceptera några andra roller.

Om SD får 30% och M 20% är det därför mer sannolikt att M börjar tala om principer och bildar samregering med S. Då är SD kvar i karantän. Visserligen större än idag men kvar i samma parlamentariska frysbox.

Därför tror jag att SD någonstans hoppas på att stanna under 25% nästa val och att M blir starka. Hellre något mindre men med chans att få bjudas in till samarbete. Efter en mandatperiod med samarbete mellan SD och M, kommer skammen inte vara lika stor för M att rollerna byts och de blir stödparti.
För det första tror jag att det skulle det svida mer för m än något annat att ingå ett regeringssamarbete med s, där s får statsministerposten. Detsamma gäller för s vis a vis m. Därför är ett samarbete dem emellan väldigt osannolikt. Det är stolthet som hindrar dem från en tysk modell, snarare än oöverbryggbara skillnader politiskt.

För det andra vill SD ha inflytande på politiken, vilket för tydlighets skull inte är likställt med regeringsmakt. Ett SD i regeringsställning skulle bli fullkomligt nedgjort i opinionen. SD är (liksom mp för övrigt) ett parti som inte är lämpat för regeringsmakt. Det är ett parti som gör bäst ifrån sig och får mest påverkan på politiken genom att vara i opposition. SD ska finnas i bakgrunden som en osalig ande, och skaka på huvudet och yttra favoritrepliken "vad var det vi sa" varefter styrande koalition tvingas svälja förtreten och anpassa sin politik till SDs.

Skulle SD försöka sig på att verkligen fatta styråran skulle de bli varse hur tufft det är, och missnöje från den brokiga skara som utgör deras väljare skulle attackera dem från alla håll och kanter. Det skulle bli ett opinionsmässigt blodbad.

Därför tror jag snarare att SD suktar efter en svag minoritetsregering utgjord av m och ev kd och/eller l. SD skulle i ett sådant läge ha stor makt bakom kulisserna, men kunna agera opposition publikt. Samtidigt skulle m vara mer bekväma i en regering, om än svag, utan SD. Det passar m:s självbild väldigt mycket bättre att vara i den positionen, och man skulle kunna hålla någorlunda fritt mot anklagelser för att regera med "nazisterna".

Sedan håller jag med om att det finns en nivå när det blir löjeväckande att ett ordentligt mycket mindre parti regerar med större parti som stöd. 30% mot 15% skulle se fånigt ut, och vid ett sådant maktförhållande blir det nog omöjligt för SD att stå utanför regeringen. När regeringsinträdet eventuellt sker är det dock tillfälligt ajöss för SD är min fasta övertygelse, och man skulle behöva börja om från 15%-nivån med många brända fd väljare.

Jag tror att Åkesson et al är väl medvetna om hur dyrt det är att regera, och i synnerhet hur dyrt det hade varit för ett nytt parti med ordentligt begränsad erfarenhet att göra det. Om media varit tuff nu hade en media vid SD i regeringsställning snarare liknat direkt krig. Och i regeringsställning funkar det inte att spela underdog-kortet längre, vilket är ett av SDs viktigaste trumf på hand.

Det som hade kunnat skademinimera opinionstappet hade varit ett eller ett par riktigt tunga avhopp till SD. Då talar jag Billström-nivå, vilket jag ser som mindre troligt.
__________________
Senast redigerad av Hogdal 2017-04-18 kl. 23:18.
2017-04-18, 23:22
  #55574
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
För det första tror jag att det skulle det svida mer för m än något annat än att ingå ett regeringssamarbete med s, där s får statsministerposten. Detsamma gäller för s vis a vis m. Därför är ett samarbete dem emellan väldigt osannolikt. Det är stolthet som hindrar dem från en tysk modell, snarare än oöverbryggbara skillnader politiskt.

För det andra vill SD ha inflytande på politiken, vilket för tydlighets skull inte är likställt med regeringsmakt. Ett SD i regeringsställning skulle bli fullkomligt nedgjort i opinionen. SD är (liksom mp för övrigt) ett parti som inte är lämpat för regeringsmakt. Det är ett parti som gör bäst ifrån sig och får mest påverkan på politiken genom att vara i opposition. SD ska finnas i bakgrunden som en osalig ande, och skaka på huvudet och yttra favoritrepliken "vad var det vi sa" varefter styrande koalition tvingas svälja förtreten och anpassa sin politik till SDs.

Skulle SD försöka sig på att verkligen fatta styråran skulle de bli varse hur tufft det är, och missnöje från den brokiga skara som utgör deras väljare skulle attackera dem från alla håll och kanter. Det skulle bli ett opinionsmässigt blodbad.

Därför tror jag snarare att SD suktar efter en svag minoritetsregering utgjord av m och ev kd och/eller l. SD skulle i ett sådant läge ha stor makt bakom kulisserna, men kunna agera opposition publikt. Samtidigt skulle m vara mer bekväma i en regering, om än svag, utan SD. Det passar m:s självbild väldigt mycket bättre att vara i den positionen, och man skulle kunna hålla någorlunda fritt mot anklagelser för att regera med "nazisterna".

Sedan håller jag med om att det finns en nivå när det blir löjeväckande att ett ordentligt mycket mindre parti regerar med större parti som stöd. 30% mot 15% skulle se fånigt ut, och vid ett sådant maktförhållande blir det nog omöjligt för SD att stå utanför regeringen. När regeringsinträdet eventuellt sker är det dock tillfälligt ajöss för SD är min fasta övertygelse, och man skulle behöva börja om från 15%-nivån med många brända fd väljare.

Jag tror att Åkesson et al är väl medvetna om hur dyrt det är att regera, och i synnerhet hur dyrt det hade varit för ett nytt parti med ordentligt begränsad erfarenhet att göra det. Om media varit tuff nu hade en media vid SD i regeringsställning snarare liknat direkt krig. Och i regeringsställning funkar det inte att spela underdog-kortet längre, vilket är ett av SDs viktigaste trumf på hand.

Det som hade kunnat skademinimera opinionstappet hade varit ett eller ett par riktigt tunga avhopp till SD. Då talar jag Billström-nivå, vilket jag ser som mindre troligt.

SD i regering skulle antagligen vara olyckligt för Sverige, men nästan säkert för partiet självt.

Tänk bara tanken att de borgerliga partierna efter valet faktiskt tagit SD på orden och låtit dem "ta ansvar" med generösa inslag av sverigecentra och kulturlotsar, mot en minimal minskning av invandringen, vilket SD jublande hade accepterat.

Hade då SD legat 25%+ i opinionen i nuläget?
2017-04-18, 23:32
  #55575
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag känner att det är osäkert och stillastående i opinionen för SD. Det var en liten uppgång i början av året. Den uppgången är inte förlorad den är konserverad. Det dom oseriösa instituten tycks träffa är bara den hårda kärnan, som jag tidigare har sagt är 16% men jag kan gå upp till 17%. Detta är ingen dålig bas för framtiden. Jag bedömer att SD har 21-22% eftersom vissa tvekar.

Du är fan mer tröttsam än Menelik 21-22% Du tycker således Sentio är lika usla som Sifo
2017-04-18, 23:34
  #55576
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
SD i regering skulle antagligen vara olyckligt för Sverige, men nästan säkert för partiet självt.

Tänk bara tanken att de borgerliga partierna efter valet faktiskt tagit SD på orden och låtit dem "ta ansvar" med generösa inslag av sverigecentra och kulturlotsar, mot en minimal minskning av invandringen, vilket SD jublande hade accepterat.

Hade då SD legat 25%+ i opinionen i nuläget?
Ett SD som tvingas ta realpolitisk hänsyn är fullständigt självmord för partiet, så är det. Regeringsmakt är det sista det partiet ska ha.

Jämför med mp. Mp är ändå ett parti med ett par decenniers erfarenhet från riksdag och en välvillig media på sin sida. När man "tar ansvar" drabbas man av ett opinionstapp på 50%. Och då ska man ha i åtanke att mp:s väljare är en mer homogen grupp än SD:s. Ett SD i regeringsställning hade gjort olika delar av sin enormt brokiga väljarskara (betänk att mer än var fjärde svensk röstande beräknas lägga sin röst på dem, allt från bidragsberoende till egenföretagare) besviken på i princip daglig basis när mer vardagliga beslut om skola, vård, privatisering, bostadsbidrag, A-kassa osv tvingas tas.

SD är det parti i riksdagen som är absolut sämst lämpat för att ta regeringsansvar, och det parti som är absolut bäst lämpat för krypskyttsattacker från oppositionsläge.
2017-04-18, 23:38
  #55577
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Du är fan mer tröttsam än Menelik 21-22% Du tycker således Sentio är lika usla som Sifo

Ja jag tillhör dom SD-medlemmar som blivit lite pessimistiska även om jag på lång sikt tror på SD. Jag vill att SD markerar mycket mer nationalism.

21%---22% är pessimistiskt just nu men jag säger också att det finns en mycket stor potential, SD skulle ha haft en Margret Thatcher eller en riktigt skicklig demagog.

Konstigt nog, det som jag ser som det mest positiva nyheterna sista dagarna är otroligt nog bilbränderna i garage... ....sådana händelser ger SD en chans.
2017-04-18, 23:49
  #55578
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Ett SD som tvingas ta realpolitisk hänsyn är fullständigt självmord för partiet, så är det. Regeringsmakt är det sista det partiet ska ha.

Jämför med mp. Mp är ändå ett parti med ett par decenniers erfarenhet från riksdag och en välvillig media på sin sida. När man "tar ansvar" drabbas man av ett opinionstapp på 50%. Och då ska man ha i åtanke att mp:s väljare är en mer homogen grupp än SD:s. Ett SD i regeringsställning hade gjort olika delar av sin enormt brokiga väljarskara (betänk att mer än var fjärde svensk röstande beräknas lägga sin röst på dem, allt från bidragsberoende till egenföretagare) besviken på i princip daglig basis när mer vardagliga beslut om skola, vård, privatisering, bostadsbidrag, A-kassa osv tvingas tas.

SD är det parti i riksdagen som är absolut sämst lämpat för att ta regeringsansvar, och det parti som är absolut bäst lämpat för krypskyttsattacker från oppositionsläge.

Går ej jämföra SD med Mp. Ett gäng mongon är fortfarande sämre lämpat i regering trots decennier i riksdagen. Går ej heller jämföra SD's kärnväljare med andra partiers dito. SD kan suga väldigt mkt utan att tappa mer än 5 PE. Såvida inte AFS fått fart på organisationen. De 15-20% kärnväljare SD har kommer ej gå tillbaka till 7-klövern.
2017-04-19, 00:09
  #55579
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Ett SD som tvingas ta realpolitisk hänsyn är fullständigt självmord för partiet, så är det. Regeringsmakt är det sista det partiet ska ha.

Jämför med mp. Mp är ändå ett parti med ett par decenniers erfarenhet från riksdag och en välvillig media på sin sida. När man "tar ansvar" drabbas man av ett opinionstapp på 50%. Och då ska man ha i åtanke att mp:s väljare är en mer homogen grupp än SD:s. Ett SD i regeringsställning hade gjort olika delar av sin enormt brokiga väljarskara (betänk att mer än var fjärde svensk röstande beräknas lägga sin röst på dem, allt från bidragsberoende till egenföretagare) besviken på i princip daglig basis när mer vardagliga beslut om skola, vård, privatisering, bostadsbidrag, A-kassa osv tvingas tas.

SD är det parti i riksdagen som är absolut sämst lämpat för att ta regeringsansvar, och det parti som är absolut bäst lämpat för krypskyttsattacker från oppositionsläge.
Jag tycker ni målat fan på rvggen. Sämre än de obildade idioter som styrt både i alliansen och vänstern går ju inte att hitta, så varför skulle det sämre med SD? En regering med cojones skulle funka alldeles utmärkt. Som alltid blir det förstås livat ett tag från MSM etc, innan man vant sig. Däremot får SD naturligtvis aldrig komma i närheten av att sitta i regering utan att först att veta om att de kommer få igenom viktiga delar i sin politik (migration, assimilation och säkerhet). (MP är ett litet sä extremistparti som inte verkar ha funderat på vad de ville med sin regeringsansvar). Resultat är allt. Och sen gäller det att ha lite tur med konjunkturen (som tex denna regering). Jag menar, det kan ju knappast gå sämre än med de halvidioter som styrt Sverige under alldeles för lång tid.
2017-04-19, 00:30
  #55580
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Går ej jämföra SD med Mp. Ett gäng mongon är fortfarande sämre lämpat i regering trots decennier i riksdagen. Går ej heller jämföra SD's kärnväljare med andra partiers dito. SD kan suga väldigt mkt utan att tappa mer än 5 PE. Såvida inte AFS fått fart på organisationen. De 15-20% kärnväljare SD har kommer ej gå tillbaka till 7-klövern.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jag tycker ni målat fan på rvggen. Sämre än de obildade idioter som styrt både i alliansen och vänstern går ju inte att hitta, så varför skulle det sämre med SD? En regering med cojones skulle funka alldeles utmärkt. Som alltid blir det förstås livat ett tag från MSM etc, innan man vant sig. Däremot får SD naturligtvis aldrig komma i närheten av att sitta i regering utan att först att veta om att de kommer få igenom viktiga delar i sin politik (migration, assimilation och säkerhet). (MP är ett litet sä extremistparti som inte verkar ha funderat på vad de ville med sin regeringsansvar). Resultat är allt. Och sen gäller det att ha lite tur med konjunkturen (som tex denna regering). Jag menar, det kan ju knappast gå sämre än med de halvidioter som styrt Sverige under alldeles för lång tid.

Helvete vad överens vi är ikväll.

Ni som skriver att det vore katastrof med ett SD i regeringsställning.
Jag tycker ni (några på sista sidorna i tråden) nedvärderar SDs väljare. De allra flesta vet att det inte går att vända detta vansinne i en handvändning. Inte ens en reinkarnation av JFK, Thatcher och gud kan det. De vill bara att pumparna slås på och någon jävel styr mot land.
Om kaptenen med 43 år i tjänst har fått en hjärnblödning och ligger och dreglar på golvet är det väl bättre att maskinisten eller för den delen kallskänkan fattar rodret och siktar mot hamnen, eller åtminstone mot sand och träd.
Hjonen som borrat hål i skeppet och pissat i radar och GPSn skall fan inte styra, de skall låsas in.
Jag är i alla fall välvillig att försaka en hel del av partiprogrammet om bara gränsjäveln stängs.

Trevligt med en hel intellektuella inlägg senaste sidorna.

Men Shariainstructor, du måste sluta skriva vad du tror att SD ligger på i varenda jävla post.
Vi har förstått vad du tror nu, lovar. Dessutom tror du fel.
__________________
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2017-04-19 kl. 00:34.
2017-04-19, 08:38
  #55581
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw

Men Shariainstructor, du måste sluta skriva vad du tror att SD ligger på i varenda jävla post.
Vi har förstått vad du tror nu, lovar. Dessutom tror du fel.


Vederbörande verkar oinformerad och saknar kopplingar till SD!

Inizio däremot närmast på ingång - nytt rekord?

2017-04-19, 10:14
  #55582
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Vederbörande verkar oinformerad och saknar kopplingar till SD!

Inizio däremot närmast på ingång - nytt rekord?


SD kommer att öka i nästan alla kommande OP närmaste 1-2månaderna.

För vissa går det snabbt att inse att ett terrordåd som det som skedde med den gärningsmannen inte hade kunnat ske med SD:s politik, för andra kommer det att ta några veckor/månader innan polletten trillar ner.

Jimmie Åkesson har hanterat detta terrordåd på ett mycket bra sätt, första dagarna låg han lågt & sörjde samt beklagade sorgen till de drabbade. Men nu när det har gått 1-2 veckor så lägger han & SD i nästa växel som handlar om att ställa ansvariga 7-klövern till svars. Perfekt tillfälle att ta det till en riksdagsdebatt som de redan nu har anmält intresse för.

Framtiden ser LJUS ut för oss SD:are. Över 30% i en OP inom 0-2 månader är mitt tips.
2017-04-19, 11:22
  #55583
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jag tycker ni målat fan på rvggen. Sämre än de obildade idioter som styrt både i alliansen och vänstern går ju inte att hitta, så varför skulle det sämre med SD? En regering med cojones skulle funka alldeles utmärkt. Som alltid blir det förstås livat ett tag från MSM etc, innan man vant sig. Däremot får SD naturligtvis aldrig komma i närheten av att sitta i regering utan att först att veta om att de kommer få igenom viktiga delar i sin politik (migration, assimilation och säkerhet). (MP är ett litet sä extremistparti som inte verkar ha funderat på vad de ville med sin regeringsansvar). Resultat är allt. Och sen gäller det att ha lite tur med konjunkturen (som tex denna regering). Jag menar, det kan ju knappast gå sämre än med de halvidioter som styrt Sverige under alldeles för lång tid.

Det "roliga" med Sverige är att pga all byråkrati så är tex migrationen mycket enkel att vända, ett nytt luciabeslut en trött novemberdag så åker 50000 ut på bar-arslet nästa år. Krävs lite ändringar i praxis och några förtydliganden/ändringar i ett fåtal regler.

Tex total försörjningsplikt för anhöriga, skrota ÄFS, hyresreglering på boende dvs man sätter ett tak på säg 4000kr för boende, återkallande av medborgarskap/put utfärdade på felaktiga grunder, obligatorisk avvisning av dömda brottslingar osv osv låter det som nazistiska förslag?
Ingen skulle ens höja på ögonbrynen då 7/10 tycker det låter genomtråkigt jämfört med Melodifestivalen.

Folk är dessutom dyngleda på flyktingsnyft och skiter fullständigt i om random familj i Rinkeby skickas åt helvette (där de hör hemma). Värre med de som är etablerade ute i landsbygden.

För närvarande har SD en bra "lineup" med Åkesson som svärmorsdröm som aldrig brusar upp och pratar i mun på andra, sånt uppskattas (faktiskt) mer än att stå och babianskrika (även om man skriker ut rätt saker). Sen finns Mattias som är lite hårdare, jomshof och bieler om hon pallar trycket.

Största hotet är egentligen Röfven då han har en förmåga att helt enkelt sätta sig på sina motståndare och både utstråla och uttrycka sig såsom att han har rätt.

Sverige är helt enkelt mellanmjölk och att då erbjuda mjölk med extra mycket fett eller vitfärgat vatten är inget som lockar massorna.

Centern kommer avliva sig själva nu när de gått ut med "helt fri invandring" i partilinjen. Liberalismen måste stigit dem totalt åt huvudet.

Just angående polisen såg jag en debatt i aktuellt där SD och C var representerade och i jämförelse så stod C och drog floskler samt sifferdribblade när SD enkelt och bra sa att det finns nog med snutar och sjuksköterskor och det som behöver göras är att få dem att stanna i yrket. För mig framstod det som enkelt och självklart.

Enkla lösningar är geniala!

Edit: Var är inizio?
2017-04-19, 11:23
  #55584
Medlem
anenomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Du bygger upp en konservativ halmgubbe som du sedan angriper för att per definition förlora i längden mot en progressiv motståndare. Om en situation så kräver så är en reaktionär politik förstås svaret. Att rulla tillbaka förlorad mark med verklig politik i sinnevärlden - något jag aldrig sett exempel på att Pung eller bergsturk försöker formulera.

Det ingen av er verkar förstå är att det är ANSPRÅKET som är det politiska målet och det enda som ska vara oprutat radikalt. FORMEN är sekundär och styrs av sammanhang och målgrupp. Gandhi var - uppenbarligen - en stone cold OG VINNARE i slutänden. Visst, hans metod hade inte funkat mot invaderande mongoler eller Stalin - men de var framgångsrika i hans historiska sammanhang, i konflikt med altruistiska britter och är relevanta även i dagens Europa.

På samma gång välkomnar jag om någon av er blir en svensk based stick man och kopplar upp er mot den sortens tribalistiska energier, som också kan ha sin plats i den subversiva verktygslådan. Det var ju det jag var inne på först av allt, att t o m den självhatande SD-svansen uppskattar det tydliga, radikala som de samtidigt skäms för hos sig själva. Att man måste resa på sig för att fungera som åskledare och inte ha åsikter nära balanspunkten om man vill påverka.

Det krävs polarisering för politisk magnetism - det tror jag ni håller med. Men det ni med er självbegränsande utblick inte greppar är att det är lika värdefullt att motsidan tappar laddning genom att kortslutas av sina egna ideologier och berättelser, om de så är feministiska, liberala, miljövänliga eller socialistiska. Att all kommunikation inte har samma målgrupp.

Menar någon av er t ex att det hade varit att "förstärka motståndarens narrativ", att kontra Björklunds Hibo med döda barn i Syrien och Indien?

Eller inte tillräckligt stark medicin att koppla samman den förtvivlat kallsvettiga svenskheten (etnisk, kulturell, exkluderande, vad ni vill) med judiskhet eller kurdiskhet och stillsamt fråga vari skillnaden ligger?

Strategin, ANSPRÅKET, ska vara radikalt. SPRÅKET och politiken kan anpassas taktiskt, like water - där det tydligt kommunicerade gärna kan, men inte måste vara kontroversiellt.
På vilket sätt bygger jag upp en halmgubbe? Det jag kritiserar är främst din idé om att "att inte vända motståndarens ideologiska vapen mot denne är lika korkat som att vrida en kniv eller pistol ur händerna på den som vill dig illa och slänga den till marken", som du skrev till Pung. Och större delen av Pungs inlägg handlade ju just om retorik och att du stärker motståndarens världsbild genom den retorik du förespråkar. Har du inte flera gånger skrivit, som ett exempel på en form för vinnande retorik för att kontra beskyllningar om rasism: Nej, jag är inte rasist. Men du är det? (Ung) Så på vilket sätt bygger jag upp en halmgubbe? Jag förmedlar hur det har gått för republikanerna i USA när de försökt använda den taktik som du rekommenderar.

Och det är ju också intressant att du tar upp Hibo och anser att det borde bemötts av SD med tal om döda barn i Syrien och Indien. För svaret är ju: Ja, självklart skulle det förstärka motståndarens narrativ. Det som det kommer förmedla är att svenskar inte har några intressen, att svenskar inte spelar roll, att svenskars välbefinnande inte är relevant - det viktiga är att bry sig om barn i tredje världen. Vore det inte bättre att ta upp en svensk flicka som blivit drabbad av invandringen på något sätt? Om vi bara pratar om icke-svenskar som drabbas så stärker det ju motståndarens idé om moral, nämligen att det högsta goda är att bry sig om människor som inte är svenskar eller européer.

Tycker du att SD och SD-trogna fans på nätet har haft framgång med argumentet att invandringen är skadlig för att vi skulle kunna hjälpa så många fler om vi la pengarna på katastrofbistånd i stället?

Men att visa på dubbelmoralen när det kommer till hur vi betraktar och behandlar olika etniciteter är med stor sannolikhet bra. Dubbelmoral, att man själv blir förfördelad genom att någon applicerar dubbla standarder och det faller dåligt ut till ens egen del, stör verkligen folk så argumentet kommer få gehör (Kanske är det universellt?) och det narrativ som stärks där är att alla folk, explicit även svenskarna, har rätt att existera på sina egna villkor och har rätt att kontrollera sin egen framtid osv, och det är naturligtvis bara positivt för oss. Du verkar ha fått om bakfoten att man bara kan vända motståndarens argument eller ideologi mot denna, oavsett hur de relaterar till sanningen och opinionen, hur de förhåller sig till vad man vill uppnå, hur de slår an bland folket och så vips, profit. Ser du ingen skillnad mellan att prata om döda barn i Syrien eller svenskars lika rättigheer?

Ditt svar på dessa invändningar är tydligen att alla de här argumenten var främst riktade mot motståndarsidan, för att splittra dessa. Men det går verkligen att ifrågasätta på vilket sätt det här skulle göra så att "motsidan tappar laddning genom att kortslutas av sina egna ideologier och berättelser". Visst, det orsakar säkert lite kognitiv dissonans ibland, men att det skulle påverka motståndaren på något avgörande sätt är väldigt svårt att se.

Mera specifikt skriver du att dessa argument är ägnade åt att "övertyga minoriteter, liberaler, miljövänner, socialister att det inte ligger i deras intresse att tala eller verka mot samma särintresse", där jag antar att särintresse är svenskarnas positiva rättigheter. Men gör det verkligen det? Det är absolut inte i minoriteters intresse, varken judarnas eller kurdernas, att svenskar blir etniskt medvetna och börjar värna sina intressen (Och vad gäller judarna så är de överlag mycket väl medvetna om detta). Och vad har liberaler av idag, som är socialliberaler, för intresse i att verka för något som de uppfattar som ultrakonservativt och antiliberalt, som går emot individualism och tanken om jämlikhet? Klassiska liberaler finns knappt idag. Samma sak lär gälla för de andra grupperna, möjligtvis undantaget några få miljövänner.

Ärligt talat verkar det vara ett tämligen dödfött arbete att övertyga kurder att det är bra om svenskarna börjar se sig själv som ett folk som har rätt till ett eget land igen. Jag behöver knappast skriva ut på vilka sätt det skulle kunna vara dåligt för kurderna. Och det är svårt att varför det skulle vara en vinnande strategi för etniska svenskar att organisera sig efter.

Och saken är ju dessutom, att vad gäller flera av de argument du tagit upp, så kommer de, även om de är riktade till motståndarsidan, förstärka deras moral. Som att det är viktigare att hjälpa barn i Indien än att hjälpa svenskar.

PS. Vad gäller form kontra anspråk så visst, det är jättebra att anspråket är radikalt, och det är bra att du påpekar att reaktionär politik kan ha sin plats (Jag vet inte om jag tror att det går att återvända till ett tidigare tillstånd, så jag är lite skeptisk till reaktionär politik, men jag sympatiserar med tanken) men kopplingen till det jag, du och Pung berörde är svår att se.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in