2017-04-17, 15:22
Medlem
stepe543s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Långskottar igen... ...denna gång på Nicosia..?

PS Bearnaiser FANNS stepe! Googlar och hittar inga spår, lustigt, kollar i gamla encyklopedier ("hon är säker gamla Bettan" ), en mindre folkgrupp som assimilerades under Ludvigarnas och Napoleons centralisering och frankofiering, och idag torde ingen längre varken identifiera sig som "bea" eller tala bearnaisiska, ungefär som det blir med svenskar och svenska typ post-2080... // hälsningar från grillen! // DS

Har faktiskt gått mig helt förbi! Får bli föremål för en stunds djupstudie!
Citera
2017-04-17, 16:33
Medlem
dunderkurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stepe543
Visst ät det så!

Gogge har gett etymologin --> Sebastos --> Augustus

Ryssarna hyrde flottbas av Ukraina. Har styrts direkt från antingen Moskva eller Kiev.
Idag omtvistat om Krim är ryskt eller ukrainskt.
Kopplingen till svensk turistanläggning är att man i Sevastopol har lång tradition av att träna delfiner.

Var så artig, dunderkuren!
Tackar för det, ska dock strax ut och tända grillen för lite korvgrillning. Så är det någon annan som har en på lager så är ni välkomna att köra
Citera
2017-04-17, 17:11
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunderkuren
Tackar för det, ska dock strax ut och tända grillen för lite korvgrillning. Så är det någon annan som har en på lager så är ni välkomna att köra

Jag tar den.

Stad uppkallad efter en flod. Under flera decennier gjorde ett land anspråk på den, fast den egentligen låg öster om landets (i snävare mening) "historiska" östgräns. Man fick staden mer genom tur än något annat men förlorade den igen efter lite drygt två decennier.
Citera
2017-04-17, 18:12
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag tar den.

Stad uppkallad efter en flod. Under flera decennier gjorde ett land anspråk på den, fast den egentligen låg öster om landets (i snävare mening) "historiska" östgräns. Man fick staden mer genom tur än något annat men förlorade den igen efter lite drygt två decennier.

Är ju Wisla som rinner där men namnet ska betyda "våtmark" så.... ...Känns som att de två "dryga två decennierna" bör vara tiden mellan Versailles och krigsslutet; ... Gdansk/Danzig..?
Citera
2017-04-17, 18:14
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Är ju Wisla som rinner där men namnet ska betyda "våtmark" så.... ...Känns som att de två "dryga decennierna" bör vara tiden mellan Versailles och krigsslutet; ... Gdansk/Danzig..?

Skulle kunna vara men är inte, men staden har faktiskt ett liknande förhållande till sitt forna "moderland" som Danzig.

EDIT: den senare ledtråden var fel. Jag förväxlade den med ett förhållande som gäller en annan stad i närheten.
Senast redigerad av Frawjon 2017-04-17 kl. 18:28.
Citera
2017-04-17, 18:27
Medlem
Frawjons avatar
Staden hade 1924-41 bara förbindelse med resten av landet genom en 300 meter bred landremsa.
Senast redigerad av Frawjon 2017-04-17 kl. 19:22.
Citera
2017-04-17, 19:43
Medlem
Frawjons avatar
Det mesta av den angränsande regionen avträddes till grannlandet tillsammans med staden, något som landets konservativa motsatte sig till åtminstone 1975.
Citera
2017-04-17, 20:02
Medlem
Vossevangens avatar
Trieste?
Citera
2017-04-17, 20:03
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Trieste?

Nej, men det är nära.
Citera
2017-04-17, 20:05
Medlem
Vossevangens avatar
Rijeka (Fiume)
Citera
2017-04-17, 20:20
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Rijeka (Fiume)

Ja! Det italienska namnet Fiume kommer av latinets Flumen. Floden som mynnar ut i Adriatiska havet mitt i staden heter Fiumara eller Eneo på italienska. Fiumara betyder "den svällande floden".

Din tur.
Citera
2017-04-18, 12:37
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Ja! Det italienska namnet Fiume kommer av latinets Flumen. Floden som mynnar ut i Adriatiska havet mitt i staden heter Fiumara eller Eneo på italienska. Fiumara betyder "den svällande floden".

Din tur.
Takker.

Ny stad:
1. Staden har 4 ulike navn på 4 ulike språk
2. Navnet brukt av lokalbefolkningen henspiller på fjelltopp som likner 2 horn på en geit.
3. Bernhard har neppe vært her. (Min gissning ut fra stedene Bernhard har vært).
4. Grunnlagt på 1400-tallet, og man anla da et lite fort til forsvar mot en fiende i nord; en invaderende europeisk makt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in