2017-04-17, 14:27
  #55501
Medlem
Det pratas mycket om bettingbolagen här vis sidan om opinionsinstituten.
Skulle det gå att få till en "graf", kurva eller någit liknande över deras "prognoser" som ett intressant komplement till OIs undersökningar?
Tror att spelbolagen har minst lika mkt koll som OIs och dessa lär väl heller inte polera oddsen...

En graf över deras odds över tid vore mkt intresant.
2017-04-17, 14:51
  #55502
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Denna tråd håller envist fast vid tre urbota korkade missuppfattningar, och vägrar ta till sig av användare som testat alla möjliga sätt att förklara. Jag kan inte låta bli att göra ett försök.

1: Spelbolag är INTE mätare för hur SD ligger i opinionen. Oddsen är inte satta utefter vad spelbolagen tror. Spelbolagen spelar nämligen inte. De gissar inte. De beräknar bara odds som innebär att de gör vinst alldeles oavsett hur det går. Om en miljardär skulle satsa sin förmögenhet på att att Hanif Bali skulle bli nästa statsminister skulle oddsen sjunka för det. Inte för att spelbolagen sitter med någon dygnet-runt-jour av psykologer, statsvetare och politiska experter som ständigt kalibrerar sina profetsior, utan för att algoritmen skulle ändras.

Att många betar på bra resultat för SD tillför ingen ny data för den som vill spekulera i hur det går. Bettarnas gissningar bygger ju på samma opinionsundersökningar som redan presenteras i tråden. Att spelbolagens odds ändras tillför alltså ingen som helst ny information.


Jag gillar inte sport men brukar se Hockey VM Då är det ju roligare att satsa en slant men det gick inte så bra i början. Jag insåg så småningom att många satsar efter sina förhoppningar. Det bär emot att satsa på att ryssar, tjecker eller kanadensarna skall slå Tre Kronor. När jag stängde av dessa känslor började det gå mycket bättre.
I fallet med SD gäller det ju ett val. De som satsar har ju också rösträtt. Jag inbillar mig att det är annorlunda än när det gäller hockey. De som satsar på ett bra resultat för SD bör väl också ta sig till vallokalen. Å andra sidan så förefaller ju SD sympatisörer ägna mer tid åt internet och kanske också åt spel och dobbel.

Jag finner ändå siffrorna intressanta och jag tycker nog att en tråd som denna bör kunna hålla ett öga även på dem. Det skiljer nu 10,5 pe mellan högst och lägst när det gäller OU. Jag kan inte se att odds som bygger på förväntningar (förhoppningar) hos den stora massan skulle vara sämre. Det är ju trots allt denna massa som skall rösta och som vet hur "snacket går". Hur snacket går, får ju aldrig sådana som SIFO veta.
2017-04-17, 15:10
  #55503
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Jag gillar inte sport men brukar se Hockey VM Då är det ju roligare att satsa en slant men det gick inte så bra i början. Jag insåg så småningom att många satsar efter sina förhoppningar. Det bär emot att satsa på att ryssar, tjecker eller kanadensarna skall slå Tre Kronor. När jag stängde av dessa känslor började det gå mycket bättre.
I fallet med SD gäller det ju ett val. De som satsar har ju också rösträtt. Jag inbillar mig att det är annorlunda än när det gäller hockey. De som satsar på ett bra resultat för SD bör väl också ta sig till vallokalen. Å andra sidan så förefaller ju SD sympatisörer ägna mer tid åt internet och kanske också åt spel och dobbel.

Jag finner ändå siffrorna intressanta och jag tycker nog att en tråd som denna bör kunna hålla ett öga även på dem. Det skiljer nu 10,5 pe mellan högst och lägst när det gäller OU. Jag kan inte se att odds som bygger på förväntningar (förhoppningar) hos den stora massan skulle vara sämre. Det är ju trots allt denna massa som skall rösta och som vet hur "snacket går". Hur snacket går, får ju aldrig sådana som SIFO veta.

Jo det kan man ju tycka. Spelbolagens odds säger något om spelarnas tro (och önskan) om SD:s resultat. Det skulle väl kunna argumenteras för att det kan vara en indikator. Men vad jag stör mig på är folk som tror spelbolagen sitter med en slags egen expertpanel och egen data som gör att de kan ställa prognoser som ständigt kalibreras.

Vilka är dessa jour-arbetande experter som ger nya prognoser 24/7? Hur skulle spelbolagens hemliga undersökningar gå till? Har någon någonsin blivit uppringd av Unibet som undrar hur man kommer rösta i nästa val?

Ändå framförs denna urbota korkade tes gång på gång. "Jag litar på spelbolagen, de måste pricka rätt för att tjäna pengar och gör inga PK hänsyn".

Det är så pinsamt korkat. Mupparna får alla invandringskritiker att framstå som ett gäng byfånar. Spelbolagen måste inte alls pricka rätt. Spelbolagens affärside bygger inte på att pricka rätt, utan att sätta odds som ger lönsamhet alldeles oavsett resultat.
2017-04-17, 15:53
  #55504
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Jo det kan man ju tycka. Spelbolagens odds säger något om spelarnas tro (och önskan) om SD:s resultat. Det skulle väl kunna argumenteras för att det kan vara en indikator. Men vad jag stör mig på är folk som tror spelbolagen sitter med en slags egen expertpanel och egen data som gör att de kan ställa prognoser som ständigt kalibreras.

Vilka är dessa jour-arbetande experter som ger nya prognoser 24/7? Hur skulle spelbolagens hemliga undersökningar gå till? Har någon någonsin blivit uppringd av Unibet som undrar hur man kommer rösta i nästa val?

Ändå framförs denna urbota korkade tes gång på gång. "Jag litar på spelbolagen, de måste pricka rätt för att tjäna pengar och gör inga PK hänsyn".

Det är så pinsamt korkat. Mupparna får alla invandringskritiker att framstå som ett gäng byfånar. Spelbolagen måste inte alls pricka rätt. Spelbolagens affärside bygger inte på att pricka rätt, utan att sätta odds som ger lönsamhet alldeles oavsett resultat.

När det gäller bettingbolagens odds är det viktigt att förstå att de/spelarna förlorar pengar på att ha fel. Så är det inte för opinionsinstituten, de tjänar istället på att vara PK och där har du en viktig förklaring till att flera OI under så lång tid har legat så fel.
2017-04-17, 16:03
  #55505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Jo det kan man ju tycka. Spelbolagens odds säger något om spelarnas tro (och önskan) om SD:s resultat. Det skulle väl kunna argumenteras för att det kan vara en indikator. Men vad jag stör mig på är folk som tror spelbolagen sitter med en slags egen expertpanel och egen data som gör att de kan ställa prognoser som ständigt kalibreras.

Vilka är dessa jour-arbetande experter som ger nya prognoser 24/7? Hur skulle spelbolagens hemliga undersökningar gå till? Har någon någonsin blivit uppringd av Unibet som undrar hur man kommer rösta i nästa val?

Ändå framförs denna urbota korkade tes gång på gång. "Jag litar på spelbolagen, de måste pricka rätt för att tjäna pengar och gör inga PK hänsyn".

Det är så pinsamt korkat. Mupparna får alla invandringskritiker att framstå som ett gäng byfånar. Spelbolagen måste inte alls pricka rätt. Spelbolagens affärside bygger inte på att pricka rätt, utan att sätta odds som ger lönsamhet alldeles oavsett resultat.

Du fick ett svar av mig tidigare idag i tråden hur oddsen fungerar. Får jättegärna argumentera mot mig med utgång där.
2017-04-17, 16:19
  #55506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Det pratas mycket om bettingbolagen här vis sidan om opinionsinstituten.
Skulle det gå att få till en "graf", kurva eller någit liknande över deras "prognoser" som ett intressant komplement till OIs undersökningar?
Tror att spelbolagen har minst lika mkt koll som OIs och dessa lär väl heller inte polera oddsen...

En graf över deras odds över tid vore mkt intresant.

Spelet med valresultat 2018 har bara funnits några månader hos Unibet.
Under denna tid har SD legat relativt stilla i Odds.
2017-04-17, 16:24
  #55507
Medlem
vi röstar i hemlighet. Det är därför mindre viktigt hur många som officiellt sätter flaggan i backen för t ex sd, utan att många istället faktiskt lägger rätt röstkort i kuvertet på valdagen. Det kan förvisso vara enklare psykologiskt att rösta på ett framgångsrikt parti (höga opinionssiffror som många officiellt tagit ställning för), men med tanke på alla andra parametrar som spelar in så tror jag det är närmast obetydligt (såvida vi inte är runt 4%-spärren). Andra nyckelfaktorer är

Trovärdighet
Kompetens/regeringsduglighet
Ideologi
"Likeability" bland företrädare
Ställningstaganden i nyckelfrågor
Känslor (ilska mot etablerade partier osv)
Osv osv

Jag skulle personligen önska mycket mera konfrontativt och förbannat SD. Samtidigt hjälper det nog inte partiet att vinna de där 10% kvinnliga väljarna som skulle göra SD störst.... För att ta Oytos liknelse skulle jag gissa att "Crispy" är rätt svar.
2017-04-17, 17:08
  #55508
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Allteftersom det blir mer och mer mainstream och en icke-nyhet om man väljer att rösta på SD eller inte, kommer detta "trålande" efter olika spår att bli helt irrelevant. Researchgruppen och andra "registrerare" sjunger på sista versen. Efter valet 2018 kommer inte en jävel att bry sig om dem och deras eventuella "scoop".

Researchgruppen och media letar efter rasistiska och hatisk uttalande, eller åsikter som avviker från det partiledningen står för. De är framförallt ute efter att låta partiledningen hänga sin egen partivän/förtroendevald, tvinga vederbörande avgå och lida smälek.

När andra i partiet tycker att partiledningen tog i alldeles för mycket och kastar skit på Mattias Karlsson och Jimmie samt att en del kanske till och med avgår i sympati. Då har media lyckats riktigt bra men att skada Sd även inifrån.

Man skrämmer inte redan frälsta men det hindrar Sd:s tillväxt.
2017-04-17, 17:17
  #55509
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
I ett större perspektiv kan man dessutom framhålla att det räcker inte att "beskriva ett problem" utan det krävs också "presentera trovärdiga lösningar".

Vill man vara litet kreativt kritisk mot OU kan man ju tänka sig skillnaden mellan att fråga "vem tycker du pekar på det största problemet" respektive "vem tycker du har trovärdiga lösningar på samma problem".

Men om detta är en oroad, lätt xenofobisk allmänhet eller folk som verkligen tycker att SD har lösningarna på allt, inklusive bröds åldrande i brödburken, är ju inte så klarlagt.

Nu är det inte frågan om i ett större perspektiv utan ett problem som tornar upp sig och får folk att protestera så gott de kan. De hoppas på interimistiska lösningar fortlöpande, minska inflödet, gränskontroller, inga PUT bara TUT, direktavvisning, snabbare utvisning av kriminella för att ta några exempel.
Finlir i partiprogram att ältas på kongresser och därefter agera politiskt, nej glöm det, Sd sympatisörerna är inte ute efter långbänkar. De har för länge sedan lärt sig att stoppa brödet i frysen.
__________________
Senast redigerad av Returpapper 2017-04-17 kl. 17:44.
2017-04-17, 17:28
  #55510
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det får alla tycka vad de vill om, men ur OI-perspektiv är det stor skillnad på att fråga efter "vad är det största problemet just nu", "vilket parti sympatiserar du med", "Vilket parti skulle du rösta på idag" och slutligen den intressanta frågan, "Vilket parti kommer du att rösta på i framtiden" (den sista frågan är ju principiellt mycket svår att svara på, för alla).

De har aldrig frågat mig vilket som är det största problemet, bara vad jag ska rösta på om det vore val idag. Tror inte heller att de tycker det är vettigt att fråga om vad man ska rösta på i framtiden. Många kommer att säga det vet jag inte, ännu fler säger samma som nu. De som anger ett helt annat parti i framtiden skulle jag inte hålla för trovärdiga. Därför skulle heller inte en sådan fråga ställas.
2017-04-17, 17:42
  #55511
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det finns en ironisk nivå här som jag tror du missar, men som är av intresse för tråden: Kommunikation med tydlighet och konfliktvilja fungerar.

Alltså motsatsen till det "mellanmjölks-SD" du och andra efterlyser för att känna er socialt "bekväma" med partiet. Du borde tycka att Pungs sätt att argumentera och bemöta är diskvalificerande, eftersom det går mot dina principer, men uppskattar ändå att han sätter ned foten, när du finner det påkallat. Någonstans har du diskonterat och accepterat att Pung trots allt är "rumsren", eftersom du märker att andra tar honom på allvar och att kärnan i det han säger är autentiskt och på din planhalva.

På samma sätt med Crispy, som har anklagats för att vara en mossig moderat som lever i det förgångna. Trots ett färgstarkt och konfrontativt sätt att uttrycka sig som ofta är på kant med konsensus, så är han nog folkkär och respekterad för substans och iakttagelser.

I andra ringhörnan har vi trådens Jimmie Åkesson - Bergakungen, som varken uttrycker sig dräpande eller verkar vilja annat än att moderera på marginalen. Han är förstås mot SD, men följer konjunkturerna och anpassar sig.

Då är frågan: Vems tråduppfostrande agenda blir mest effektiv? Vem inger förtroende? Är det Pung som är radikal och konfrontativ, Crispy som är moderat och konfrontativ eller Bergakungen som är lågmält diskonterad?

Häri ligger en lärdom för SD.

Sd har lärt sig att de flesta dricker mellanmjölk, att man aldrig kan få alla att göra det, men det är optimalt val. Att Pungs 5% helmelk fräter på tarmarna och skrämmer fler än det lockar. Att Bergakungen dricker andra drycker även om han gärna pratar om mjölk, samt att Crispys feta grädde kan man nog inte lita på alls, när han säger den är krispig.
2017-04-17, 17:48
  #55512
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
De har aldrig frågat mig vilket som är det största problemet, bara vad jag ska rösta på om det vore val idag. Tror inte heller att de tycker det är vettigt att fråga om vad man ska rösta på i framtiden. Många kommer att säga det vet jag inte, ännu fler säger samma som nu. De som anger ett helt annat parti i framtiden skulle jag inte hålla för trovärdiga. Därför skulle heller inte en sådan fråga ställas.

Att rangordna olika politiska problemområden är ingen ovanlig undersökning. (Det är genom sådana vi vet att ca 60 % av valmanskåren bekymrar sig för invandring och integration).

Min poäng är egentligen att undersökningar avseende "vad skulle du rösta på idag" inte är särskilt avgörande för ett framtida valresultat. Däremot (jämför gärna med USA-valens löpande undersökningar) kan man få fram dynamiska effekter, reaktioner på utspel och annat i den stilen. Det är för övrigt på det området som SD har förvånat, och mer eller besannat PT Barnums (?) utsaga, "det finns ingen dålig publicitet".

Att extrapolera från pågående undersökningar är ju annars trådens favvo-sysselsättning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in