Citat:
Inte alls. Jag ställer i stället frågan "hur har ni mätt upp bubblan ni pratar om".
Hittills är det ganska tomt på svar. Men ni sitter väl om mäter för fullt antar jag.
Är det de 4% som enligt FI får det lite besvärligt om räntan drar iväg till 7%, du talar om?
Ja, med den räntan får dom det lite svettigt.
Och?
Jag var med på 90-talet och kan inte påminna mig något ökat utbud.
Men visst lär omsättningen rulla på även vid lågkonjunktur.
Dels är det som du säger en del som vill byta till billigare boende. Och dels finns de som vill passa på att byta upp sig när det är lägre prisnivå. (Det är mindre flyttskatt då).
Nedgången 92-93 var på ungefär 15% enligt SCB om jag inte missminner mig.
Priserna gick tillbaka till 1989 års nivå eller något sådant.
Du skulle kunna gå tillbaka och se om du kan hitta något data från 92-93, eller 2008-2009. Nu låter det mest som du sitter och fantiserar.
Jag kan inte påminna mig något direkt ökat utbud.
Jag vet folk som passade på att byta upp sig under finanskrisen. Dom har inga problem att få lånelöfte av bankerna.
Är det det mer en vandringssägen?
Jag har varit med vid dessa tillfällen. Så jag har så att säga first hand experience. (Var du villaägare 92 eller har du bara läst något på en blogg?)
Visst var det en nedgång 92-93. Men den var inte så stor.
Och så passade jag på att flytta 94. Och det var många som kom på visningarna då.
Både när jag sålde (med vinst dessutom), och när jag var på visning och tittade på hus.
(Ang BR är det som jag skrivit tidigare. HSB gjorde så att föreningen satt på nästan alla lån. och insatsen var liten. Det var deras (S)-politik. Och i någon avkrok i landet kan det säkert ha hänt att priset backade ned till 0.
Men när jag tittade på vad som hände med BR-priserna där jag bodde då så backade de lite. Men inte så mycket).
Hittills är det ganska tomt på svar. Men ni sitter väl om mäter för fullt antar jag.
Är det de 4% som enligt FI får det lite besvärligt om räntan drar iväg till 7%, du talar om?
Ja, med den räntan får dom det lite svettigt.
Och?
Jag var med på 90-talet och kan inte påminna mig något ökat utbud.
Men visst lär omsättningen rulla på även vid lågkonjunktur.
Dels är det som du säger en del som vill byta till billigare boende. Och dels finns de som vill passa på att byta upp sig när det är lägre prisnivå. (Det är mindre flyttskatt då).
Nedgången 92-93 var på ungefär 15% enligt SCB om jag inte missminner mig.
Priserna gick tillbaka till 1989 års nivå eller något sådant.
Du skulle kunna gå tillbaka och se om du kan hitta något data från 92-93, eller 2008-2009. Nu låter det mest som du sitter och fantiserar.
Jag kan inte påminna mig något direkt ökat utbud.
Jag vet folk som passade på att byta upp sig under finanskrisen. Dom har inga problem att få lånelöfte av bankerna.
Är det det mer en vandringssägen?
Jag har varit med vid dessa tillfällen. Så jag har så att säga first hand experience. (Var du villaägare 92 eller har du bara läst något på en blogg?)
Visst var det en nedgång 92-93. Men den var inte så stor.
Och så passade jag på att flytta 94. Och det var många som kom på visningarna då.
Både när jag sålde (med vinst dessutom), och när jag var på visning och tittade på hus.
(Ang BR är det som jag skrivit tidigare. HSB gjorde så att föreningen satt på nästan alla lån. och insatsen var liten. Det var deras (S)-politik. Och i någon avkrok i landet kan det säkert ha hänt att priset backade ned till 0.
Men när jag tittade på vad som hände med BR-priserna där jag bodde då så backade de lite. Men inte så mycket).
Hm. För att komma från en som ständigt vill ha bevis och hårddata och uträkningar känns det lite märkligt att helt plötsligt referera till personliga upplevelser och hågkomster.
Visst var det en liten nedgång 92-93... haha!! Jo det finns de som fortfarande är skuldsatta efter den "lilla dippen.
Hoppas du har det bra i din lilla värld!