2017-04-16, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
BIBAB heter företaget och de har adress Vårby Alle 39, samma som Spendrups. BIBAB har en egen hemsida:
http://www.bryggeritransport.se/

Ifjol sökte de vid ett tillfälle 15 chaufförer till sin "terminal/depå i Vårby".

Om de kör med bilar med varumärket Spendrups på, vet jag inte, framförallt har jag ingen aning om varifrån den aktuella lastbilen kom.
Jag såg på tv,n på natten när det drog ut och bärgade lastbilen, när de drog ut den så hytten syntes så stod det Bibab med stora och tydliga bokstäver på förardörren, tittar du på bilderna när de sedan började köra iväg med lastbilen så kan du se att man av någon anledning har täckt över namnet på förardörren med tejp alternativt en pappskiva.
Jag funderade på det där efteråt varför de täckte över namnet, men så tänkte jag att de kanske alltid gör så vid bärgningar vid olyckor där bilen har företagsnamn med stora bokstäver så att företaget inte ska få dålig PR.
Men det som fortfarande gör mig lite konfunderad är varför Spendrups får ta smällen och dessutom godtar att göra det när det i själva verket var en underentreprenör som skötte transporten, kollade bibabs hemsida för se om det är ett dotterbolag till Spendrups men enligt vad som står där så är de självständiga. Tycker det är lite mystiskt även om det säkert inte betyder så mycket, men Spendrups egna bil var det inte om man går efter företagsnamnet på dörren, har iofs inte kollat med transportstyrelsen/leasingföretaget om vilken firma som leasade den.
Citera
2017-04-16, 23:03
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geminina
Kanske pga att enligt ett vittnesmål, en tjej i en butik mittemot Carat, framträtt och sagt att hon var med och försöka rädda livet på Lena, i en port invid Carat. Fsnns att läsa i nån av tidningarna för någon dag sedan.

http://www.expressen.se/tv/nyheter/hon-forsokte-radda-lena-wahlberg-pa-drottninggatan/

Drottninggatan 71 är där Lena blev påkörd.
Citera
2017-04-16, 23:03
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Okej, men att Lena dog där bör väl stämma eftersom det sägs så tydligt. Det har ju annars skrivits i tråden upprepade gånger att hon omkom vid Åhléns.

Om mannen som blev överkörd med det hemska ljudet ej dog så bör det vara den person som i fredags 14 april fortfarande vårdades på intensivvårdsavdelning enligt media. Det var bara en person som fortfarande gjorde det då, i fredags.

I artikeln nämns inget kön på den som blir överkörd:

– Sedan är det en jävla smäll på personen som kommer gående precis bakom mig. Det är som att det är en banankartong han kör över.
Citera
2017-04-16, 23:10
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Jag såg på tv,n på natten när det drog ut och bärgade lastbilen, när de drog ut den så hytten syntes så stod det Bibab med stora och tydliga bokstäver på förardörren, tittar du på bilderna när de sedan började köra iväg med lastbilen så kan du se att man av någon anledning har täckt över namnet på förardörren med tejp alternativt en pappskiva.
Jag funderade på det där efteråt varför de täckte över namnet, men så tänkte jag att de kanske alltid gör så vid bärgningar vid olyckor där bilen har företagsnamn med stora bokstäver så att företaget inte ska få dålig PR.
Men det som fortfarande gör mig lite konfunderad är varför Spendrups får ta smällen och dessutom godtar att göra det när det i själva verket var en underentreprenör som skötte transporten, kollade bibabs hemsida för se om det är ett dotterbolag till Spendrups men enligt vad som står där så är de självständiga. Tycker det är lite mystiskt även om det säkert inte betyder så mycket, men Spendrups egna bil var det inte om man går efter företagsnamnet på dörren, har iofs inte kollat med transportstyrelsen/leasingföretaget om vilken firma som leasade den.
BIBAB är dotterbolag till Spendrups.
Citera
2017-04-16, 23:13
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Vi pratar om en simpel pundare bland många såna kring Märsta. Denne också med sympatier för IS och andra liknande grupperingar.

Sluta fabulera om terrorceller, det var på röda armefraktionens och ETA/IRA:s tid. Islamistisk terror funkar inte på det sättet, det handlar mer om att via nätet inspirera ensamvargar, möjligen små kompisgäng, att begå illdåd.

Jag ber om ursäkt om det inte är lika spännande.

Terrorcell är väl en överdriven beskrivning, men att de flesta IS-inspirerade dåd har begåtts av ensamvargar är inte heller helt korrekt. Vid de allra flesta IS-inspirerade dåd så har personer i gärningsmännens närmaste omgivning känt till vad som var på gång. Det handlar om kompisgäng eller snäva kretsar som rör sig kring samma moskéer. Jag tror inte att uzbeken är nåt undantag och frågan är ju varför han begav sig till Märsta efter dådet (han bodde ju söder om stan). Han tog tåg till Arlanda, han bytte till lokalbuss, bytte förmodligen igen. Hängde vid Circle K-stationen, men gav sig av när han uppmärksammades. Jag kan bara tolka det som att han skulle bli upphämtad och dessa individer var ju garanterat införstådda med vad han gjort. Och i den kretsen kan det nog finnas fler potentiella terrorister. Även om det nu är överdrivet att kalla dem en terrorcell.
Senast redigerad av fernebo 2017-04-16 kl. 23:15.
Citera
2017-04-16, 23:20
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
... Det finns andra fall där terroristen inte har dött, men IS har tagit på sig skulden. Till exempel Istanbulattacken. Jag tror personligen att IS har släppt på kravet att man skall dö. Det verkar på senaste året som det har blivit vanligare att terroristen smiter. Detta kan vara på grund av brist på villiga självmordsbombare.

Jag tror att anledningen till att IS inte tar på sig skulden är för att de inte vill att Sverige skall skärpa lagstiftningen mot terrorism och försvåra invandring. I Sverige är det inte ens förbjudet att tillhöra en terroristorganisation. Sedan är det också för att Sverige aldrig har varit inblandade i direkta krigshandlingar mot IS.
Du verkar helt säker på att det är IS här. Just saying.

Citat:
Varför är det viktigt att veta vilka som låg var?
Verkar ju som att tråden mer och mer börjat övergå till att spekulera i det, har nig löst allt annat eller?
Det kan jag hålla med om. En sak som jag skulle vilja ta upp mer, är frågan om det är olika personer på T-banebilderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Kan ju eventuellt bero på att det inte nödvändigtvis behöver vara samma person på bilderna (alltså 12:40 jämfört med bilderna ca 14:57 samt senare i bilen på väg till häktet).
Men han kan ju haft lösskägg och lösmustasch som han sedan enkelt har plockat bort mellan bilderna 14:55 (om det nu inte är skuggbildning) och ca 15:57.
Lösskägg o.s.v. tror jag inte ett smack på. Däremot är det intressant att spekulera i om det var två personer inblandade.
Jag har tidigare mest funderat på om en av bilderna är tagna före dådet (den där han i så fall dricker kaffe), men efter att skägg- och mustaschbilder idag släppts på MGM, vilket verkar hyfsat bekräftat, blir den bild jag tidigare snöat in på intressant på ett helt annat sätt.

Han är rakad på den ena av T-banebilderna men skäggig på den andra. Tidigare tolkade jag det svartmuskiga som sot och/eller blod, men nu visar det sig att han hade denna skäggväxt från början! Det blir orimligt i jämförelse med de bilder vi har och talar starkt för att det rör sig om två personer.

Spekulation: En är GM och en annan låter sig fångas i Märsta.
Citera
2017-04-16, 23:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Tack! Jag trodde det var på Youtube jag sett det, hade hoppats att man kunde spela upp den i lägre hastighet och med betydligt högre upplösning, men det går alltså inte. Eller?
AB-spelaren är inte den bästa - men hittade filmsekvensen på youtube; 2:56:
https://www.youtube.com/watch?v=w1hcliakfP0

NC:
https://www.youtube.com/watch?v=mk7GSjHaVjo
Senast redigerad av letsdoit 2017-04-16 kl. 23:24.
Citera
2017-04-16, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Är ganska så säker på att det inte var lastbilen som slog ner / körde på denna stolpe.

Själv tror jag att det var "betongsuggan=ett utav Lejonen" på 270-370kg som låg mitt på vägen vid denna adress Mäster Samuelsgatan 51 som slog ner stolpen.

Menar inte att på något sätt att du far med osanning eller trycka till dig.
Men jag måste ställa den ibland på flashback lite kaxigt arroganta frågan, har du någon källa på att Lejonen väger 270-370kg?
Anledningen till att jag frågar är för att de i radion häromdagen pratade om hur man kunde spärra av gågator så att de blev säkrare, och då påstod en man som var från sthlm stads vägförvaltning att lejonen skulle väga 900kg.
Vore intressant att vet om han ljög/inte var påläst och bara satt och gissade, gjorde han det så är det ju ganska oroväckande med tanke på att det handlar om säkerhet.
Citera
2017-04-16, 23:23
Medlem
Bajsolle1s avatar
I KÄRLEKSBOMBNINGENS FOTSPÅR ALLA VILL VA MED Radio P4 Sthlm hittar på igen (FB) SR P4 Sthlm FABRICERAR FAKE NEWS
Citera
2017-04-16, 23:25
Medlem
Citat:
Intressant. Damage Control. Frågan är vem som tejpade. Man kan ju förstå att företagen blev förskräckta och t o m rädda - för egen personlig del och för företagsnamnets. Det har stått om personal som är rädda för att köra en likadan bil och om interna stödpersoner som medföljer.

Jag tycker att mycket talar för att den aktuella bilen utgått från Vårby.
Citera
2017-04-16, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Du verkar helt säker på att det är IS här. Just saying.

Nej inte alls, men faktum är ju att Akilov själv har sagt att han sympatiserar med IS. I sådana fall så borde rimligen IS inte tveka att ta på sig skulden, men det har de alltså inte gjort.
Jag tror därför att det lutar åt att han har gjort detta på eget initiativ, eller så är det någon sorts falsk flagg.
Citera
2017-04-16, 23:26
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Nej, självklart är han en terrorist, det tror jag inte någon ifrågasätter. Men det finns inget motsatsförhållande mellan terrorist (person som begår gärning med påstått politiskt eller religiöst motiv i syfte att inlaga skräck i befolkningen) och att man är en vanlig småbrottsling till narkoman som inspireras av Youtube och FB som i det här fallet.

Tror inte ett dugg på hemliga terrorceller, understödda av lika hemliga helikoptrar som agerar trafikledning för den här lastbilen. Det manuset vore tom för mycket för Homeland.
Just det där med att "injaga skräck i befolkningen" ska ju ha ett syfte. Terrorismen syftar till att uppnå någonting. Att skräcken i sig skulle vara målet stämmer inte. Det låter mer som något en skurk i en James Bond-rulle skulle syssla med.
Citat:
Den svenska säkerhetspolisen (Säpo) använder en definition av terrorism som baserar sig på EU:s ramverk.

Enligt definitionen syftar terrorism till att "injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller befolkningsgrupp" eller "tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller avstå från att vidta en åtgärd" eller "destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer".
Det har tidigare sagts i tråden att just IS motivation till att utföra attentat i väst skulle vara att få till stånd en global militär storkonflikt mellan väst och den muslimska världen. Det låter, efter att jag funderat på det, ytters långsökt. Nog för att dom kanske vill åstadkomma det...men att dom tror att det skulle kunna komma att ske via dåd likt det på Drottninggatan?

Sen kan man ju också, på goda grunder, fråga sig vari kopplingen mellan 39-åringen och IS skulle bestå i. Om han inte själv skulle ha sett den där kampen för att söka framkalla det tredje världskriget som viktigare än sin egen framtid utan mördade av andra, mer personliga, skäl så kan han knappast kvala in som terrorist.

Det är hans egen motivation till varför han skulle utfört det hela som avgör om terroristbegreppet är ett korrekt begrepp i detta fallet. Just nu vet vi ju inget om vad han sagt kring motiv.

Citat:
För många kan det kanske verka förvånande att inte vissa andra händelser räknas som terrordåd, exempelvis skolattacken i Trollhättan 2015 och de dåd som utfördes av lasermannen John Ausonius. Svaret är att det krävs att dådet bevisligen måste vara politiskt motiverat för att karaktäriseras som terrorism i EU:s ramverk.

– Det hela är en juridisk benämning. Det gick inte att bevisa i något av fallen att motivet var terrorism, säger terrorforskaren Magnus Ranstorp.

– I fallet med bombsprängningen 2010 fanns det ett ljudband där Abdulwahab förklarade sitt motiv. Därför klassas det som ett terrordåd.
Notera att Ranstorp ovan säger att man hade ett ljudband där terroristen som sprängde sig själv 2010 förklarade sitt motiv och att man just därför kunde använda epitetet terrorist i det fallet.

http://www.sydsvenskan.se/2017-04-14/terrordad-i-sverige-genom-tiderna
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-04-16 kl. 23:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in