TT rapporterade på attentatsdagen att polisen
bekräftat att det förekommit skottlossning på Fridhemsplan.
Citat:
7 apr 2017 16:16
Detta vet vi hittills om dådet på Drottninggatan:
14.53 kom larmet att en lastbil kört in i människor på Drottninggatan i centrala Stockholm. Rök syns från entrén och vittnen uppger att personer ligger ner på gatan. Närliggande varuhuset NK utryms.
All trafik runt city, inklusive tunnelbana och tåg stängs av och polisen uppmanar personer att inte röra sig i centrala Stockholm.
Enligt uppgifter till Dagens Nyheter har skott avlossats även vid Fridhemsplan, uppgifter som senare bekräftas av polisen.
Säpo uppger att lastbilen som använts kapades tidigare på dagen och tillhör öl- och läsktillverkaren Spendrups.
Strax efter klockan 16 rapporterar flera medier att en person gripits.
Polis på plats bekräftar för TT att tre personer har dödats och åtta skadats.
Daniel Martinsson (TT)
http://www.ekuriren.se/inrikes/lastbil-har-kort-in-i-folkmassa-i-stockholm/
Samtidigt undrar jag varför just SÄPO uppger att lastbilen kapats. De brukar väl inte ge kommentarer på sådant som är den ordinarie polismyndighetens område?
Det har talats en del om vilka som dog var. I den artikel jag nu kommer referera till finns en del svar kring detta. DN har intervjuat en rad ögonvittnen. Intervjuerna kompletteras med pedagogiska kartor.
Följande exempel ur artikeln torde vara vittnesmål över den första och andra personen som blev dödade:
Citat:
– Jag kommer gående Drottninggatan upp, ska precis svänga av mot butiken med indiska naturläkemedel. Jag lyssnar på ett stycke som heter ”Devi Prayer”, det är väldigt vacker musik som hjälper mig att komma ner i varv, trots att det är fredagseftermiddag och massa folk ute. Jag vet fortfarande inte varför jag tar ut mina hörlurar ur öronen. Men det gör jag, i höjd med Centralbadet ungefär.
– Det är därför jag hör en lastbil som precis håller på att svänga in från Adolf Fredriks kyrkogata, kanske femtio meter högre upp i backen. Det är som en liten öppning i det hörnet, utanför en 7-Elevenbutik, och jag reagerar på att den här jättestora bilen kör upp på trottoaren.
– Sedan hör jag hur han gasar något så förbannat och precis framför mig går en kvinna och han kommer i en otrolig fart redan på den här korta sträckan och dunkar i henne så att hon flyger i väg. Det går så otroligt fort.
– Jag hoppar upp, får ut foten och slänger mig över ett sånt där lejon som står till vänster om mig.
– Sedan är det en jävla smäll på personen som kommer gående precis bakom mig. Det är som att det är en banankartong han kör över.
Det är alltså först en kvinna och sen en man precis efteråt. Att mannen som krossas med ett ljud som en banankartong är britten som var chef på Spotify bör väl kunna stämma? Endast en man dog ju. Att kvinnan är Lena sägs uttryckligen senare i artikeln. Lena ska alltså placeras långt upp på Drottninggatan (se exakt position på kartan i artikeln). Att mannen hon beskriver skulle ha dött (och därmed vara britten) är dock inget som sägs rakt ut men det låter nästan så på hennes beskrivning.
Artikeln fortsätter sedan och beskriver fler händelser längs med Drottninggatan utifrån diverse vittnesmål.
http://www.dn.se/sthlm/fyra-vittnen-om-sekunderna-som-forandrade-deras-liv/