Citat:
Ja, det som den användaren jag menade syftade på var att celler längre bort inte borde ha gått ned på grund av överbelastning. Nu är jag inte insatt i detta till 100% men det sitter ju sådana där vita grejer lite varstans ("Master" som mobilerna kopplar upp sig mot). Dessa microceller är tämligen frekvent utsatta och täcker en relativ liten yta. Det som menades var kanske varför nätet gick ned simultant längre bort trots att människor som befann sig i de zonerna inte omedelbart torde ha insett vad som hänt. Däremot så har vi väl inga exakta tidpunkter för när det blev blockerat.Det där med "kollapsa" ska man ta med en nypa salt. Vad menas med "kollapsa"?
Jag kan bekräfta att minuterna efteråt kom iaf jag inte fram då jag skulle ringa min fru via mobilnätet. Jag befann mig hyggligt nära Drottninggatan. Jag skulle hellre kalla det "överbelastning". Vilket givetvis kan inträffa. Närliggande basstationer och luftens kanaler/frekvenser har inte *oändlig kapacitet*.
Jag kan bekräfta att minuterna efteråt kom iaf jag inte fram då jag skulle ringa min fru via mobilnätet. Jag befann mig hyggligt nära Drottninggatan. Jag skulle hellre kalla det "överbelastning". Vilket givetvis kan inträffa. Närliggande basstationer och luftens kanaler/frekvenser har inte *oändlig kapacitet*.
Om du ringde din hustru bara minuter efteråt torde det väl dock ha skett tämligen snart efter attacken. Åtminstone i den zon du befann dig i.
Sista stycket i detta inlägg var det jag syftade på, fast jag mindes det fel: (FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)
Om microceller: https://en.wikipedia.org/wiki/Microcell
Citat:
Mycket möjligt! Jag har ej själv läst detta i Aftonbladet utan jag har bara återgett vad andra användare skrivit kring Aftonbladets tidpunkter. Korrigera gärna felaktigheter.
Rätt ska va rätt.
Jag kan inte se att Aftonbladet anger tid för bussavfärd till 17:00 (med den precisionen).
I den här artikeln http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GWQdV/per-83-sag-akilov-pa-bussen--satt-blodig-bland-folk skriver de att "vittnet Per" hör om händelsen kl 17 (ej närmare bestämt) och att de då väntade på bussen, men det kom inga flygbussar och att de tog SL-buss till Märsta istället.
Då kan man kanske anta att de tog 1:a eller 2:a buss efter 17. (Grovt antagande.)
(Har också sett annan uppgift (Expressen?) att de tydligen köpt sin bussbiljett 16:50. Troligen i en automat. Förklaras nog med att det fortfarande gick att köpa biljetter men bussar var inställda.)
/// kan tyvärr inte hjälpa med bättre tidsuppgifter. Men kanske värt nått.
/// Aftonbladet kanske skrivit 17:00 i annan artikel eller ändrat, vet ej.
Jag kan inte se att Aftonbladet anger tid för bussavfärd till 17:00 (med den precisionen).
I den här artikeln http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GWQdV/per-83-sag-akilov-pa-bussen--satt-blodig-bland-folk skriver de att "vittnet Per" hör om händelsen kl 17 (ej närmare bestämt) och att de då väntade på bussen, men det kom inga flygbussar och att de tog SL-buss till Märsta istället.
Då kan man kanske anta att de tog 1:a eller 2:a buss efter 17. (Grovt antagande.)
(Har också sett annan uppgift (Expressen?) att de tydligen köpt sin bussbiljett 16:50. Troligen i en automat. Förklaras nog med att det fortfarande gick att köpa biljetter men bussar var inställda.)
/// kan tyvärr inte hjälpa med bättre tidsuppgifter. Men kanske värt nått.
/// Aftonbladet kanske skrivit 17:00 i annan artikel eller ändrat, vet ej.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-04-16 kl. 18:37.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-04-16 kl. 18:37.