2017-04-16, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
nej. men återkom när ni ens försöker göra en aerodynamisk analys. ni skriver bara att den är kass. inte ens varför den är kass.

och det var inte en reklamfilm. man ser att det är seriös utveckling.

Nej, du ser att de lagt seriöst med tid på PR-anpassad video. Du kan däremot inte använda videon för att bedöma planet som sådant.

Hur tar din aerodynamiska modell in ground force? Eller skillnad i stabilitet mellan högvingade/lågvingade flygplan? Eller anledningen till varför så många plan har vingar som pekar något uppåt?
Citera
2017-04-16, 22:39
Medlem
De flesta passagerarflyg idag har en uppåtgående "vikt" vinge längst ut. Men man tänker inte på det. Vad jag hört är det för att spara bränsle. Detta Iranska flyg är otroligt snyggt men designen kan lika gärna vara hämtad från ett dataspel. Jag har fördomar om Irans kunskaper inom detta område. Känns som om man vill skrämmas med ett "spejsat" flyg och antyda att man besitter spektakulära kunskaper. Iranierna som tror att väst/USA går på detta måste vara otroligt korkade.

Uppåtvikt vinge
http://www.strangeguys.com/wp-content/wing_passenger_ryanair_flight.jpg

Här är världens snabbaste RC flyg. Otroligt imponerade. 744 km/tim. Detta skulle aldrig Iran klara. Hoppa fram 1 minut. En ensam hobbybyggare i Tyskland lyckas bättre än hela Irans militär.

https://www.youtube.com/watch?v=YVNIWuLs_7E
Senast redigerad av Kulturmarxist 2017-04-16 kl. 22:43.
Citera
2017-04-16, 22:42
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
f5 mach 1.6

samma motorer eller uppdaterade (J85)

de vikta vingarna borde göra planet allmänt stabilare på högre höjd också

Nej, anhedrala vingar eller vingspetsar gör flygplan mindre stabila.
Och bara för att en kärra kan göra mach 1,6 med J85.or, så innebär inte det att ett annat flygplan (med större frontprofil och som inte följer arearegeln) med samma motorer gör det.

A32 hade t.ex. samma motor som J35, men J35A/B/C var ändå mycket snabbare.

Citat:
hjulupphängningen ser ut att fällas ut/in med en saxmekanism för att spara plats vilket jag aldrig sett förut.

Nej landställen viker sig inte för att spara plats. De fjädrar m.h.a. s.k. trailing link, vilket är mycket vanligt. F.f.a. på flygplan som ska kunna landa i låg hastighet på bristfälliga banor. Se t.ex. på Su-25 (nos- och huvudställ), F/A-18 (huvudställ), MiG-29 (nosställ), men det förekommer även på t.ex. passagerarkärror (Embraer 135 till 190).
Citera
2017-04-16, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Nej, du ser att de lagt seriöst med tid på PR-anpassad video. Du kan däremot inte använda videon för att bedöma planet som sådant.

Hur tar din aerodynamiska modell in ground force? Eller skillnad i stabilitet mellan högvingade/lågvingade flygplan? Eller anledningen till varför så många plan har vingar som pekar något uppåt?

det är militärt så de visar bara lite.

jag har inte svar på frågorna. jag vet inte ens vad det är för nåt du frågar. du kan ju förklara om du vill diskutera. jag kan säkert klura ut det.
Citera
2017-04-16, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
De flesta passagerarflyg idag har en uppåtgående "vikt" vinge längst ut. Men man tänker inte på det. Vad jag hört är det för att spara bränsle. Detta Iranska flyg är otroligt snyggt men designen kan lika gärna vara hämtad från ett dataspel. Jag har fördomar om Irans kunskaper inom detta område. Känns som om man vill skrämmas med ett "spejsat" flyg och antyda att man besitter spektakulära kunskaper. Iranierna som tror att väst/USA går på detta måste vara otroligt korkade.

Uppåtvikt vinge
http://www.strangeguys.com/wp-content/wing_passenger_ryanair_flight.jpg

Här är världens snabbaste RC flyg. Otroligt imponerade. 744 km/tim. Detta skulle aldrig Iran klara. Hoppa fram 1 minut. En ensam hobbybyggare i Tyskland lyckas bättre än hela Irans militär.

https://www.youtube.com/watch?v=YVNIWuLs_7E

den där vingens spets är bara till för att minska turbulens och är en bränslesparande grej. du ser att vingspetsen är tunn och inte skapar kraft.
Citera
2017-04-16, 22:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
fly by wire = elektronisk koppling till roder
drive by wire = elektronisk koppling till motor och ratt (i bil)

styrsystem = elektroniska algoritmer för att styra (reglerteknik)

det wright gjorde kanske kan kallas styrytor?
Ett styrsystem kan vara vad som helst som används för att styra något. Om du sätter en ratt i en lådbil, snurrar ett snöre runt rattstången och drar det via block som gör att snöret drar så framaxeln vrids så har du gjort ett enkelt styrsystem, ungefär på den nivån var styrsystemet på Flyer 1.

Citat:
varför tror du USA är bäst på allt? ge andra en chans. har du sett hur U2 landar? helt hjärndött.
Lite omständligt ja men inte för att det var hjärndött utan för att det var ett extremt flygplan som skulle göras så med lägsta möjliga vikt.

Citat:
designad av en svensk om jag minns rätt. vad hette han....chelsey johnson från malmö? född i USA då...nåt sånt
Kelly hette gudfadern, frid över hans minne. Född i USA av svenska föräldrar.

Citat:
min analys av de snea vingarna är så här: en vanlig vinge skapar en kraft uppåt. en sne vinge skapar en sned kraft uppåt. denna snea kraft kan delas upp i två komposanter som är vertikal och horisontell. den vertikala är uppåt som vanligt. den horisontella är det nya.

nu har vi två horisontella krafter åt vardera håll som alltså drar vingarna utåt. det borde ge energiförlust men också ökad stabilitet. håll en penna i fingrarna och dra i vardera ände så blir den stabil. jämför detta med att balansera den på två fingrar och hålla upp den som då motsvarar två raka vingar.
Det du beskriver här är ju oberoende av höjd, du talade tidigare om speciella fördelar på hög höjd men inte nu tydligen.

Om vi tittar på högra vingspetsen då planet ligger med vingarna horisontellt. Nedåtvinklingen av högra spetsen ger en kraftkomposant åt höger och inte så mycket vertikal kraft uppåt. Om planet skevar lite vänster kommer den högra vingspetsen att befinna sig lite mer horisontellt. Den kraft som nyss var riktad åt höger är nu riktad uppåt, planet vill skeva ännu mer åt vänster, situationen är instabil.
Citera
2017-04-16, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ett styrsystem kan vara vad som helst som används för att styra något. Om du sätter en ratt i en lådbil, snurrar ett snöre runt rattstången och drar det via block som gör att snöret drar så framaxeln vrids så har du gjort ett enkelt styrsystem, ungefär på den nivån var styrsystemet på Flyer 1.

inte när man diskuterar militära flyg

Citat:

Det du beskriver här är ju oberoende av höjd, du talade tidigare om speciella fördelar på hög höjd men inte nu tydligen.

Om vi tittar på högra vingspetsen då planet ligger med vingarna horisontellt. Nedåtvinklingen av högra spetsen ger en kraftkomposant åt höger och inte så mycket vertikal kraft uppåt. Om planet skevar lite vänster kommer den högra vingspetsen att befinna sig lite mer horisontellt. Den kraft som nyss var riktad åt höger är nu riktad uppåt, planet vill skeva ännu mer åt vänster, situationen är instabil.

nej. han skrev på låg höjd. jag skrev på högre höjd också. alltså inte bara låg höjd.

du glömmer att den andra vingen motarbetar det du beskriver hela tiden. den är också böjd. jag tänkte som du först
Senast redigerad av baldarchin 2017-04-16 kl. 23:07.
Citera
2017-04-16, 23:13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
inte när man diskuterar militära flyg
Jo när man diskuterar allt som har någon sorts styrsystem.

Citat:
nej. han skrev på låg höjd. jag skrev på högre höjd också. alltså inte bara låg höjd.

du glömmer att den andra vingen motarbetar det du beskriver hela tiden. den är också böjd. jag tänkte som du först
På hög höjd har man ju ingen markeffekt alls så du borde ha menat att de nedåtvinklade vingspetsarna skulle ge förbättrad stabilitet just på hög höjd, mer uttalat så än på låg höjd. Fast om du tog till dig vad jag skrev så vet du nu att sådant inte är positivt för stabiliteten någonstans.
Citera
2017-04-16, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nej, anhedrala vingar eller vingspetsar gör flygplan mindre stabila.
Och bara för att en kärra kan göra mach 1,6 med J85.or, så innebär inte det att ett annat flygplan (med större frontprofil och som inte följer arearegeln) med samma motorer gör det.

Nej landställen viker sig inte för att spara plats. De fjädrar m.h.a. s.k. trailing link, vilket är mycket vanligt. F.f.a. på flygplan som ska kunna landa i låg hastighet på bristfälliga banor. Se t.ex. på Su-25 (nos- och huvudställ), F/A-18 (huvudställ), MiG-29 (nosställ), men det förekommer även på t.ex. passagerarkärror (Embraer 135 till 190).

den följer arearegeln.
Citera
2017-04-16, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jo när man diskuterar allt som har någon sorts styrsystem.

nej. det finns styrsystem och aktuatorer och manuell styrning. det är olika saker i ett reglertekniskt sammanhang år 2017. jag är säker på att en spade kunde kallas styrsystem nån gång men inte idag i jaktflygplan.

Citat:
På hög höjd har man ju ingen markeffekt alls så du borde ha menat att de nedåtvinklade vingspetsarna skulle ge förbättrad stabilitet just på hög höjd, mer uttalat så än på låg höjd. Fast om du tog till dig vad jag skrev så vet du nu att sådant inte är positivt för stabiliteten någonstans.

allstå det var inte jag som babblade om markeffekt. eftersom jag inte var säker på det lät jag det vara. det är inget markeffektplan. jag menade på all höjd som ett normalt plan rör sig i.

tydligen ska anhedral vinge göra planet mer manövrerbart. jag förstår inte varför men ska tänka ut det.
Citera
2017-04-16, 23:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
nej. det finns styrsystem och aktuatorer och manuell styrning. det är olika saker i ett reglertekniskt sammanhang år 2017. jag är säker på att en spade kunde kallas styrsystem nån gång men inte idag i jaktflygplan.
I boken Flygteknik under 100 år, utgiven av Svenska Mekanisters Riksförening och Flygtekniska Föreningen 2003 kallas även helt mekaniska styrsystem i flygplan för styrsystem. Menar du att du sitter på den rätta definitionen och dessa entiteter har fel? Jag tänker exempelvis på kapitel 3.6 Stabilitet och styrning av Per-Olov Elgcrona som var sektionschef för området styrningsfunktioner på SAAB. Kan du detta bättre än han verkligen? Kapitlet behandlar allt från rent mekaniska system till fly by wire.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-04-16 kl. 23:49.
Citera
2017-04-17, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe

Nja, det är J32 (RM6A). A (RM5) hade en klenare motor. Grundmotorn är dock samma (i A32, J32 och J35) RR-Avon. Skulle tro att den i J35 (RM6C) är lite uppmoddat med, men det är rätt lite. I grunden är det som du säger andra saker som gör J35 snabbare än J32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in