Flashback bygger pepparkakshus!
2017-04-16, 22:05
Medlem
"The Bible" visades väl ett tag?
Citera
2017-04-16, 22:08
Medlem
Ja, The Bible visades ett tag...långfredag, påskafton, påskdagen för några år sedan. Den finns på DVD om man vill se den.
Citera
2017-04-16, 22:22
Medlem
SVT sände "Jesus från Nasaret" sist år 2000 så det är ju några år sen.

Minns att TV4 också hade en tradition att visa serien "I Jesu närhet" kring jul och påsk.
Citera
2017-04-17, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Absolut. Jesus från Nasaret var under nästan drygt två årtionden en del av TV-traditionen precis som Ivanhoe på Nyårsdagen eller Att Angöra En Brygga vid kräftskivetider. Sen måste några judar tagit illa vid sig och, vips, så försvann miniserien. Men varför skämmas för sanningen? Det är samma sak med Tintin, Tomtens Julverkstad och Pippi Långstrump. Eller att det en gång i tiden fanns tredje- och fjärde- dag jul och påsk. Tydligen måste allt försvinna men inte snabbare än hur grodan kokar. Jag börjar bli jävligt trött på det beteendet.

De visar andra jesus serier som är nyproducerade i stället, i år gick Killing Jesus som handlade om de verkliga orsakerna till varför Jesus dödades och det berodde på i hög grad den korruption som fanns bland rabbinerna.

Välgjord serie som fan, judarna för 2000 år sen var precis som araberna är idag, straffade folk med döden för det allra minsta. Men jesus ändrade allt det där, och fördrivningen av judarna tog bort allt det arabiska från dom och de blev civiliserade i stället.

Så det du skriver är bara en halmgubbe, för både Kalle Anka och Jesus visas under respektive högtid.
Citera
2017-04-21, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Ja, The Bible visades ett tag...långfredag, påskafton, påskdagen för några år sedan. Den finns på DVD om man vill se den.

Den var bra!
Gillade hur de framställde Jesus i den.
Citera
2017-04-21, 21:28
Medlem
Merwinnas avatar
Ja, den såg vi (= mina föräldrar och jag) på Påsken i alla år... hörde till. Fantastisk produktion, SvK fick t.o.m. ha dygnet runt-öppna telefonlinjer för folk som trott att de sett Jesus på riktigt! Jag har sett den sedan dess, på datorn efter att ha laddat ner den från Pirate Bay, men det är ju inte samma sak. Det ska vara den där storhelgsstämningen, och en stor skärm när man ser det.
Citera
2017-04-25, 11:14
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, den såg vi (= mina föräldrar och jag) på Påsken i alla år... hörde till. Fantastisk produktion, SvK fick t.o.m. ha dygnet runt-öppna telefonlinjer för folk som trott att de sett Jesus på riktigt! Jag har sett den sedan dess, på datorn efter att ha laddat ner den från Pirate Bay, men det är ju inte samma sak. Det ska vara den där storhelgsstämningen, och en stor skärm när man ser det.
Verkligen? Sepåfan Det gamla Sverige.
Citera
2017-04-25, 15:21
Medlem
mishimas avatar
De visade Jesus Christ Superstar i år. Inte helt dumt, även om jag också kanske hellre önskat Jesus från Nasaret.
Citera
2017-04-25, 16:19
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillise
"The Bible" visades väl ett tag?

Var inte det på julafton? Kan minnas fel givetvis, men har för mig det
Citera
2017-04-26, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Var inte det på julafton? Kan minnas fel givetvis, men har för mig det

Nja, den visades väl i några veckor?
Bra var den i alla fall.
Citera
2018-03-29, 12:54
Medlem
I-van-Toers avatar
Givetvis visas inte Zeffirellis Jesus från Nasaret på SVT i påsk i år heller. Istället visar man den löjliga Jesus Christ Superstar i år igen på söndag. Jävla skitkanal
Citera
2018-03-30, 18:01
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Givetvis visas inte Zeffirellis Jesus från Nasaret på SVT i påsk i år heller. Istället visar man den löjliga Jesus Christ Superstar i år igen på söndag. Jävla skitkanal

Satt just och förvånades över att de inte visar någon Jesusfilm alls (de brukar de väl göra på långfredagen?), men de har alltså flyttat den till söndag? Och nu gillar jag i och för sig Jesus Christ Superstar, men visst, man kanske inte behöver se den varenda år. Tycker inte det spelar så stor roll vilken film de visar egentligen, men jag skulle ju hellre se någon som inte visats varenda år det senaste decenniet eller så... Det är ju knappast så att det finns någon brist på jesusfilmer att välja mellan. Jag kommer dock ihåg att de visat både Barabbas (Alf Sjölins filmatisering av Pär Lagerkvists roman) och Scorseses Kristi sista frestelse de senaste åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in