Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-04-16, 15:40
Medlem
I-van-Toers avatar
Varför visas aldrig Jesus från Nasaret (1977) i SVT längre? Franco Zeffirellis mästerverk från 1977 med en gudomlig Robert Powell som Jesus. Den visades nästan alltid under påsken på 80- och 90-talen. Sen försvann den. Jag har under ett par år påpekat det och frågat SVT flera veckor innan påsken varför de inte längre visar miniserien. Det enda man jag brukar få som svar är att de ska undersöka saken eller som nu de senaste åren att de istället visar skämtet, Jesus Christ Superstar. Den sistnämnda filmen är ju en skymf mot alla kristna. Mot alla människor egentligen. Kalkonernas kalkon. Är den verkliga anledningen att det i miniserien klart och tydligt framkommer att det är judarna (Fariséerna) som ville få Jesus korsfäst även till den graden att de ville få en mördare som Barabbas frikänd?

Jesus från Nasaret
https://en.wikipedia.org/wiki/Jesus_of_Nazareth_(miniseries)
http://www.imdb.com/title/tt0075520/

Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=8lsYGZ525q0
Senast redigerad av I-van-Toer 2017-04-16 kl. 15:43.
Citera
2017-04-16, 15:53
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Svt är till för alla(h)

Jag tror inte muslimerna har något problem med den här produktionen. Jesus är ju en muslimsk profet och ingenstans under de dryga 6 timmarna nämns muslimer, givetvis eftersom islam inte existerar då. Däremot, i sista delen, så visar Zeffirelli klart och tydligt judarnas roll i korsfästelsen. Jag tror det är därför. Jag tror Paideia är inblandat. Den här produktionen är ju originalet, inte Mel Gibsons "Passion of the Christ". Den här produktionen är mycket farligare.

Så SVT, om ni läser det här, jag vet att jag svarar på mina egna frågor. Jag vill att ni ska veta det.
Senast redigerad av I-van-Toer 2017-04-16 kl. 16:06.
Citera
2017-04-16, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag tror inte muslimerna har något problem med den här produktionen. Jesus är ju en muslimsk profet och ingenstans under de dryga 6 timmarna nämns muslimer, givetvis eftersom islam inte existerar då. Däremot, i sista delen, så visar Zeffrelli klart och tydligt judarnas roll i korsfästelsen. Jag tror det är därför. Jag tror Paideia är inblandat. Den här produktionen är ju originalet, inte Mel Gibsons "Passion of the Christ". Den här produktionen är mycket farligare.

Så SVT, om ni läser det här, jag vet att jag svarar på mina egna frågor. Jag vill att ni ska veta det.

Muslimerna har sällan problem med något, problemet är att det finns folk som TROR att muslimerna kan ha problem med något och det är dessa individer som sitter bakom spakarna.
Citera
2017-04-16, 16:04
Medlem
För 2-3 år sedan visades en liknande sak som hette "The Bible". Ja, även som ateist tycker jag att dessa serier hör till påsken, precis lika mycket som den folklivsforskare som varje påsk sitter i rutan och diskuterar folktro i forna tider runt påsken.
Citera
2017-04-16, 16:09
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
För 2-3 år sedan visades en liknande sak som hette "The Bible". Ja, även som ateist tycker jag att dessa serier hör till påsken, precis lika mycket som den folklivsforskare som varje påsk sitter i rutan och diskuterar folktro i forna tider runt påsken.

Absolut. Jesus från Nasaret var under nästan drygt två årtionden en del av TV-traditionen precis som Ivanhoe på Nyårsdagen eller Att Angöra En Brygga vid kräftskivetider. Sen måste några judar tagit illa vid sig och, vips, så försvann miniserien. Men varför skämmas för sanningen? Det är samma sak med Tintin, Tomtens Julverkstad och Pippi Långstrump. Eller att det en gång i tiden fanns tredje- och fjärde- dag jul och påsk. Tydligen måste allt försvinna men inte snabbare än hur grodan kokar. Jag börjar bli jävligt trött på det beteendet.
Senast redigerad av I-van-Toer 2017-04-16 kl. 16:12.
Citera
2017-04-16, 16:13
Medlem
Det finns ju program som ständigt måste återkomma vid högtider. Det är en viktig del av svensk kultur. Vid jul ska program som Kalle Anka och Tomten-en vintersaga visas. Ivahnoe på nyår. Och så klart, Jesus från Nasaret på påsk. Varför förstöra svensk kultur genom att INTE visa detta.
Citera
2017-04-16, 17:02
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Det finns ju program som ständigt måste återkomma vid högtider. Det är en viktig del av svensk kultur. Vid jul ska program som Kalle Anka och Tomten-en vintersaga visas. Ivahnoe på nyår. Och så klart, Jesus från Nasaret på påsk. Varför förstöra svensk kultur genom att INTE visa detta.

Det är precis det jag frågar mig och jag ser gärna att fler kommenterar mitt påstående, eller det jag försöker säga mellan raderna.

Så jag kan luta mig tillbaka och vänta på att fler postar sina åsikter varför "Jesus från Nasaret" inte längre visas på stats-TV och varför. Jag har all tid i världen. Alltså ni som styr SVT-tablån vet ju att jag vet vilka ni är och varför ni gör vad ni gör. Men försök åtminstone övertyga mig här och nu att jag har fel. Jag är idel öra. Visst, ni kan hålla tyst och då är de ni som inte vill ha en dialog.

Tack Flashback att jag har en möjlighet att påbörja en sån här tråd. Det finns inte många andra ställen man kan göra det på.
Citera
2017-04-16, 18:29
Medlem
Jag saknar också Jesus från Nasaret, fantastisk miniserie som jag minns enda sedan barnsben och som åtminstone då visades till påsk över stora delar av Europa.

Att det har med judarnas roll att göra tror jag dock inte ett dugg på. Då skulle man lika gärna kunna censurera hela Nya Testamentet. Att det var judarna som korsfäste Jesus är liksom del av historien, även i Jesus Christ Superstar för den delen.

Jag tror det har att göra med att det sitter snorungar på SVT som inte längre har något förhållande till gamla TV-klassiker. Det är väl också anledningen att man inte längre visar den klassiska Ivanhoe med Elizabeth Taylor som Rebecca, utan istället den bleka åttiotalskalkonen som dessutom inte går på SVT utan TV3.

Jag tror att det helt enkelt handlar om att man inte fattar storheten i de gamla klassikerna, och hur mycket folk älskar dem. Det kanske är vi som har blivit gamla
Citera
2017-04-16, 20:26
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Kristendomen har inte plats i vårt ubermoderna utopi vi lever i. Jesus censureras.

Då länge kyrkan får existera så finns både långfredagsliturgin, påskaftonsvakan och påskdagens högmässa att besöka. Skit i TV och dom förtappade hedningarna.
Citera
2017-04-16, 20:42
Medlem
Det finns femtielva produktioner om Jesus, de måste variera sig. Dessutom, sen TV4 började sända är det de som sänt något med bibeln och inte SVT.
Citera
2017-04-16, 20:43
Medlem
Citat:
10 avsnitt för nya och gamla testamentet, tre eller fyra av dem behandlade korsfästelsen och uppståndelsen. Övriga kändes som ursäkt för att göra en sådan produktion
Citera
2017-04-16, 21:33
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
För 2-3 år sedan visades en liknande sak som hette "The Bible".
Och i år visar de "Killing Jesus".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in