2017-04-16, 20:59
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
nu funkar det
https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE&feature=youtu.be&t=6

Varför är hon så glad?Från filmen.

https://cdn-03.minfil.org/y6z15cb0bb/f7ed700e-1492369151/Namnl_s.png
Citera
2017-04-16, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om man går till Google Maps eller Hitta så ser man att Drottninggatan är i stort sett avdelad på mitten. Där står det bänkar och blomkrukor, sedan är det ett körfält på vardera sidan. Där det finns tvärgator står det oftast två betonglejon, ett i varje körfält. Där Drottninggatan korsar Mäster Samuel står båda betonglejonen på samma sida av någon anledning.

Som det ser ut så går det att komma emellan betonglejonen till exempel vid korsningen med Kungsgatan.

Det man ser på hjulspåren är att lastbilen har kört i vänster körfält. Men strax innan Mäster Samuelsgatan så svänger han plötsligt åt höger och rammar en blomkruka varefter han girar åt vänster och sedan svänger tillbaka åt höger rakt mot entrén på Åhléns.

Man skall komma ihåg att båda betonglejonen stod på samma sida och stod inte alls i vägen om han hade fortsatt rakt fram. När lastbilen passerade SALT strax innan verkade det inte vara något fel på bilen.

Alltså är frågan, varför körde han in i blomkrukan när han bara hade kunnat fortsätta rakt fram i vänster körfält? Min egen teori är att han gjorde det för att få ner farten. Jag tror bromsarna tog dåligt eftersom det hade läckt ut bromsolja. I kollisionen med blomkrukan blev bilen också ganska skadad. Men jag tror att han själv ville att det skulle ta slut där.
Precis innan krukan så prejade ju lastbilen värdetransportbilen som tutade och varnade gående, det var nog därför som krukan träffades.

Åhléns var nog aldrig målet, snarare en fortsättning längs med Drottninggatan...
Citera
2017-04-16, 21:04
Medlem
Citat:
Om man går till Google Maps eller Hitta så ser man att Drottninggatan är i stort sett avdelad på mitten. Där står det bänkar och blomkrukor, sedan är det ett körfält på vardera sidan. Där det finns tvärgator står det oftast två betonglejon, ett i varje körfält. Där Drottninggatan korsar Mäster Samuel står båda betonglejonen på samma sida av någon anledning.

Som det ser ut så går det att komma emellan betonglejonen till exempel vid korsningen med Kungsgatan.

Det man ser på hjulspåren är att lastbilen har kört i vänster körfält. Men strax innan Mäster Samuelsgatan så svänger han plötsligt åt höger och rammar en blomkruka varefter han girar åt vänster och sedan svänger tillbaka åt höger rakt mot entrén på Åhléns.

Man skall komma ihåg att båda betonglejonen stod på samma sida och stod inte alls i vägen om han hade fortsatt rakt fram. När lastbilen passerade SALT strax innan verkade det inte vara något fel på bilen.

Alltså är frågan, varför körde han in i blomkrukan när han bara hade kunnat fortsätta rakt fram i vänster körfält? Min egen teori är att han gjorde det för att få ner farten. Jag tror bromsarna tog dåligt eftersom det hade läckt ut bromsolja. I kollisionen med blomkrukan blev bilen också ganska skadad. Men jag tror att han själv ville att det skulle ta slut där.

Det är lite svårt att dra slutsatser från en längre färd av lastbilen. No offense.

Fredrik säger i en intervju att han såg lastbilen "knuffa" ett lejon framför sig. Det stämmer med foto från Apelbergsgatan där vänster lejonet saknas.

Chauffören gör höger-vänster-höger sväng för att bli av med lejonet innan han kraschar in i Åhléns. Det är det lejonet som syns "åt vänster" in på Mäster Samuelsgatan. De andra två lejonen står kvar i rad precis utanför H&M.

Det finns också två foton av dödsoffer vid Apelbergsgatan i The Sun.

Jag håller med lite bildanalys, men det tar tid.
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-16 kl. 21:47.
Citera
2017-04-16, 21:06
Medlem
Amsvartners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
Aha, okej, på det viset.

Svaret är nej, Bibab har sin terminal kvar där även om bryggeriet är nerlagt.

Tycker man ska hålla käften om man inte vet bättre
Citera
2017-04-16, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Varför är hon så glad?Från filmen.

https://cdn-03.minfil.org/y6z15cb0bb/f7ed700e-1492369151/Namnl_s.png
En välvillig tolkning: hon fattade inte stundens allvar. Det lär ha varit några som trodde att det pågick en filminspelning.
Men vet du, precis när det hände var nog "terrorism" det sista man tänkte. En skogstokig bilförare eller en skenande bil med pajad broms eller styrinrättning eller vad som helst skulle ju ligga närmare till hands. Så skulle jag nog ha reagerat - men utan att bli så där jätteglad. Sedan inser man ju att det finns risk att eländet börjar brinna och att det är bättre att gå någon annanstans. Men nyfikenheten ska också ha sitt.
Man ska inte ha så brått att tolka reaktioner mot det man vet efteråt.
Citera
2017-04-16, 21:17
Medlem
Venators avatar
Oavsett var depån finns som lastbilen kom ifrån, kan GM följt efter en varutransport i innerstan i förhoppning att den skulle stanna och chauffören försvinna iväg så att den gick att kapa. Har han haft en egen bil kan han ha spanat i lugn och ro, följt efter lite olika lastbilar och till slut fått napp. Kanske rent av haft en medhjälpare som körde och sedan tog sig därifrån i lugn och ro för att plocka upp GM om han överlevde? Sedan kan de ha haft olika mötesplatser för olika klockslag - missade han de första fanns en chans att bli upplockad i Märsta vid senare tidpunkt (men då var hans bild ute så då kanske han blev dumpad?)
Citera
2017-04-16, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det var i Vårby Gårds centrum, ca 2 km promenad från Vårberg, där han uppges ha hållit till i en lägenhet på Ängsholmsgränd 9.
----

Jag har tidigare idag dragit slutsatsen att MGM torde ha haft något ärende i Vårby:

https://www.flashback.org/p60472376#p60472376

Jag vet inte vilken butik han varit i, men i Vårby Gårds centrum finns det butiker och näringsställen mm, samt en T-station. Pizzerian kan vara en på vägen ifrån Vårberg eller i centret – jag vet inte. Det är ett litet centrum, så det är bara att googla lite.

Men varför var han där och vad gjorde han (utom att köpa snus) ?

Fixat en bomb ? Besökt moskén på fredagen innan han går loss på Drottninggatan ?

Citat:
Vårby Gård moskén
Bäckgårdsvägen 11
Vårby
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:mlUGDLyQYCQJ:www.moskeportalen.se/stockholm/+&cd=7&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Bäckgårdsvägen 11 ser mer ut som en lägenhets/källarmoské. Kan det vara den som beskrivits som den Akilov besökt där det förekommit IS-rekrytering ?
För tidigt att peka ut Vårby Moské, behöver inte ens vara radikal.

Inte säker på att radikala Al-Taqwa som funnits i Vårby gård, är knutna till Bäckgårdsvägen 11. Men skulle inte helt överraska.
Gudmundson har skrivit en del om Al-Taqwa, bland annat de här raderna:
Citat:
Man anar också att Al-Taqwa Ungdomsförening, hemmahörande i Vårby Gård, Fittja och Skärholmen, som alltså nämns återkommande, är en arena för rekrytering.
http://gudmundson.blogspot.se/search?q=al-taqwa

Al-Taqwa är annars mer knutna till AKP-turkarnas olika moskéer i Stockholm - vilka i sin tur är mer åt al-Qaida än åt IS. Gränserna är dock flytande.

Uzbekiska är ett turkiskt språk, kan ju vara naturligt att söka sig till turkar för Akilov. Han har ju varit en sväng i Turkiet 2014 enligt grannarna i hemstaden. Eventuellt även 2015, men mer osäkert.
Senast redigerad av Batuta 2017-04-16 kl. 21:33.
Citera
2017-04-16, 21:23
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:

Lastbilars bromssystem är luftdrivna så din teori faller platt, tyvärr.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bromssystem#Pneumatiskt_bromssystem
Citera
2017-04-16, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Lastbilars bromssystem är luftdrivna så din teori faller platt, tyvärr.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bromssystem#Pneumatiskt_bromssystem
Jag hakar på här med en tanke om körandet:
om det är meningen att köra Drottninggatan ned mot en spektakulär krasch någostans, då måtte ju detta vara fantastiskt illa kört?
Kan han ha varit påverkad? Är de inte ofta lite påtända för att inte fega ur?
Citera
2017-04-16, 21:29
Medlem
Sommarsemesterns avatar
När tror ni åtalet kommer väckas?
Citera
2017-04-16, 21:31
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag hakar på här med en tanke om körandet:
om det är meningen att köra Drottninggatan ned mot en spektakulär krasch någostans, då måtte ju detta vara fantastiskt illa kört?
Kan han ha varit påverkad? Är de inte ofta lite påtända för att inte fega ur?

Framförallt, hur kan han ha lyckats missa så många människor? Helt osannolikt på den långa sträcka han körde. Det är trots allt Drottninggatan en fredag eftermiddag vi pratar om och ingen liten bygata i Norrlands inland.
Citera
2017-04-16, 21:44
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det var i Vårby Gårds centrum, ca 2 km promenad från Vårberg, där han uppges ha hållit till i en lägenhet på Ängsholmsgränd 9. Spendrups depå ligger ytterligare ca 600 m promenad ifrån Vårby Gårds centrum.

Jag har tidigare idag dragit slutsatsen att MGM torde ha haft något ärende i Vårby:

https://www.flashback.org/p60472376#p60472376

Jag vet inte vilken butik han varit i, men i Vårby Gårds centrum finns det butiker och näringsställen mm, samt en T-station. Pizzerian kan vara en på vägen ifrån Vårberg eller i centret – jag vet inte. Det är ett litet centrum, så det är bara att googla lite.

Men varför var han där och vad gjorde han (utom att köpa snus) ?

Vårby gård ligger i Huddinge kommun (Vårberg i Stockholm)
När jag googlegår i Vårby gård kommer det upp ryska? bokstäver på restaurang o disco Lincon! Lite konstigt kan jag tycka. https://www.google.se/maps/@59.2642574,17.8833521,3a,75y,91.78h,74.46t/data=!3m9!1e1!3m7!1s4Ng9bxzWu-7mB8JZqhCK4w!2e0!7i13312!8i6656!9m2!1b1!2i49!6m1!1 e1
(FB) Vårby krog /Lincoln
Senast redigerad av TbbW 2017-04-16 kl. 21:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in