2017-04-16, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ja, det som den användaren jag menade syftade på var att celler längre bort inte borde ha gått ned på grund av överbelastning. Nu är jag inte insatt i detta till 100% men det sitter ju sådana där vita grejer lite varstans ("Master" som mobilerna kopplar upp sig mot). Dessa microceller är tämligen frekvent utsatta och täcker en relativ liten yta. Det som menades var kanske varför nätet gick ned simultant längre bort trots att människor som befann sig i de zonerna inte omedelbart torde ha insett vad som hänt. Däremot så har vi väl inga exakta tidpunkter för när det blev blockerat.

Om du ringde din hustru bara minuter efteråt torde det väl dock ha skett tämligen snart efter attacken. Åtminstone i den zon du befann dig i.

Sista stycket i detta inlägg var det jag syftade på, fast jag mindes det fel: (FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)

Om microceller: https://en.wikipedia.org/wiki/Microcell

Mycket möjligt! Jag har ej själv läst detta i Aftonbladet utan jag har bara återgett vad andra användare skrivit kring Aftonbladets tidpunkter. Korrigera gärna felaktigheter.

Om mobilnätet får störningar så beror det troligtvis inte på att just de cellerna är överbelastade, utan på att centrala resurserna blir överbelastade. Detta innebär att ett ganska stort område blir utan täckning. Det kan visserligen vara så att enstaka celler inte har några lediga resurser, men det borde inte sprida sig utanför Drottninggatan.

Sedan var det Tele2 och Telenor som hade problem (de delar nät), samt lite störningar i Telias nät.
Citera
2017-04-16, 20:01
Medlem
[quote=Tomato|60476339]Det är ju lätt att anta det då läkare befann sig längre ner med drottninggatan som antagligen dödförklarat Ebba och Chris. Det finns väl dock en möjlighet att det var belgiskan som kom iväg till sjukhuset?
Det finns en bild där det ligger en människa under en filt vid 71:an ungefär. Det har jag antagit vara Lena som död och att väninnan Marie är förd till sjukhus.[/QUOTE

Enligt vittnet som framträdde i Expressen så var det Lena och hennes väninna so påkördes vid Carat. Finns en länk till Expressen ett par inlägg upp.
Citera
2017-04-16, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jakob-E
Jag vill åter lyfta diskussionen om någon ev avled under lastbilen, från en brandmans rapport, som postats tidigare i tråden:

Till att börja med så inträffar alltså detta med god marginal efter både de två personer som ses bäras/släpas bort från lastbilen i ett par filmer som länkats här i tråden tidigare och som verkar ha överlevt, så det kan inte vara någon av dom. Det är dessutom så sent att jag antar att det är efter att branden släckts?

Att dom använder ordet "valde" att vara kvar får mig också att tänka att personen inte är vid liv, för hade denna varit vid liv hade det väl inte setts som nått val utan ett måste?

Den sista meningen får mig att tro att arbete med att få loss personen som satt fast under lastbilen pågått väldigt länge, det pågick ju så länge att de fick erbjudandet om att bli avlösta. Slutligen så får den sista delen, om att avsluta det hela på ett värdigt sätt mig att återigen tro att personen inte klarade sig.

Enligt gällande teori som postats här under de senaste 100 sidorna verkar det ju gälla att ingen dog under lastbilen? Vad säger ni som är mer inne i ämnet och har studerat all övrigt information mer ingående?

Källa:
Stockholms brandförsvar - En brandmans berättelse från Drottninggatan

Även Aftonbladet och Expressen återger denna berättelse på sina webbplatser.

Om det stämmer att dem började arbetet med att få loss personen under lastbilen efter kl 15:10, samt att dem höll på väldigt länge så borde det väl finnas någon bild/film som bekräftar detta. Jag har inte sett någon bild/film som visar på att dem jobbar på att få loss någon under lastbilen.
Citera
2017-04-16, 20:10
Medlem
[quote=Geminina|60476431]
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det är ju lätt att anta det då läkare befann sig längre ner med drottninggatan som antagligen dödförklarat Ebba och Chris. Det finns väl dock en möjlighet att det var belgiskan som kom iväg till sjukhuset?
Det finns en bild där det ligger en människa under en filt vid 71:an ungefär. Det har jag antagit vara Lena som död och att väninnan Marie är förd till sjukhus.[/QUOTE

Enligt vittnet som framträdde i Expressen så var det Lena och hennes väninna so påkördes vid Carat. Finns en länk till Expressen ett par inlägg upp.
Men enligt polisen (?) så blev Maylis först påkörd, men det innebär dock inte att hon dog först iofs...
Citera
2017-04-16, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asnaj
Om det stämmer att dem började arbetet med att få loss personen under lastbilen efter kl 15:10, samt att dem höll på väldigt länge så borde det väl finnas någon bild/film som bekräftar detta. Jag har inte sett någon bild/film som visar på att dem jobbar på att få loss någon under lastbilen.
från mitt eget inlägg # 11255

I denna film, vid 1:15 ser man att någon placeras ganska rakt under T-skylten.
Kör filmen i en hastighet på 0,25!
https://www.youtube.com/watch?v=eP6J...e=youtu.be&t=6

OJ, sorry - när jag skulle dubbelkolla länken visade det sig att filmen inte finns längre

D får väl läsa kommentarer till mitt inlägg och tro på att några av oss sett det
Senast redigerad av tantigheter 2017-04-16 kl. 20:17.
Citera
2017-04-16, 20:15
Medlem
Varför är det viktigt att veta vilka som låg var?
Verkar ju som att tråden mer och mer börjat övergå till att spekulera i det, har nig löst allt annat eller?
Citera
2017-04-16, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asnaj

Det är möjligt att du har rätt, men vid det laget är det väl avspärrat en rätt bra bit runt lastbilen samtidigt som att det inte behöver framgå för någon som ser det hela på långt håll om de försöker få loss någon som är under utan folk kan ju lika gärna tro att de går igenom lastbilen i detalj för både ledtrådar men även bomber och liknande.

Sedan så känns källan som relativt trovärdig åtminstone i mina ögon. Men i sådana här kaosartade situationer kan man naturligtvis aldrig vara helt säker.
Citera
2017-04-16, 20:17
Medlem
Vem låg under lastbilen
Citera
2017-04-16, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Exakt min tanke också! Resultatmässigt var detta något av en flopp. Lika många döda och skadade som en medioker bilolycka. Inga feta, spektakulära eller symboliska mål utslagna. Knappt en handfull döda och ett dussin skadade, varav flertalet lämnade akutavdelningen inom ett dygn. En skitsak, på terrorskalan. IS har sina sovande celler på plats och man har infrastruktur och logistik nog att få saker och ting gjorda ordentligt den dag tillfället öppnar sig. Varför bränna allt detta på halvmesyren på Drottninggatan?

Sökarljuset bör riktas mot Märsta och de grupperingar som finns etablerade där. GM tog vägen någonstans efter Arlandaexpressen och vittnen placerar honom på bussen till Märsta. Det finns ett gap på närmare tre timmar från det han dinglar av bussen tills dess att han dyker upp på Circle K och då har han tvättat av sig blodet och eventuellt också rakat sig för att förändra sitt utseende. Var fan höll han hus? Och var fan är hans mobiltelefon?

Ja utifrån en terrorists udda synvinkel så måste ju dådet betraktas som relativt misslyckat. Det var nästan lika många som dog i den tragiska bussolyckan med högstadieelever.

Andra psykopater eller människor med störningar som tex Flink som dödade fler än terroristen i ett betydligt mindre folktätt område visar ju på de lyckades med större förödelse fast det inte hade planerat det. Om lastbilsmarodören hade planerat det där länge så får man nog säga att han misslyckat med den omfattning som krävs för att verkligen få folk att känna terror.
Citera
2017-04-16, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Varför är det viktigt att veta vilka som låg var?
Verkar ju som att tråden mer och mer börjat övergå till att spekulera i det, har nig löst allt annat eller?

[quote=Pisseman|60476534]
Citat:
Ursprungligen postat av Geminina
Men enligt polisen (?) så blev Maylis först påkörd, men det innebär dock inte att hon dog först iofs...
Hon var väl den som dödförklarades först. Tror inte att ordet påkördes användes. Lena dödförklarades på sjukhuset.
Citera
2017-04-16, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
från mitt eget inlägg # 11255

I denna film, vid 1:15 ser man att någon placeras ganska rakt under T-skylten.
Kör filmen i en hastighet på 0,25!
(FELAKTIG LÄNK)
OJ, sorry - när jag skulle dubbelkolla länken visade det sig att filmen inte finns längre

Du får väl läsa kommentarer till mitt inlägg och tro på att några av oss sett det

nu funkar det
https://www.youtube.com/watch?v=eP6JyHiogdE&feature=youtu.be&t=6
Citera
2017-04-16, 20:22
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
I dag i kvällstidningen var det något om att han varit på Pizzeria och i en kiosk, om det var Vårby gård eller Vårberg, minns jag inte. Dessa områden ligger precis bredvid varandra ändå.

Vet Någon i tråden vilken kiosk det var ? Det kan inte finnas hur många kiosker som helst där.

Har vi något på eller om pizzerian ?
Från hans hem är dessa på väg till T-bana Vårberg
Kiosk inne i centrum https://www.google.se/maps/uv?hl=sv&pb=!1s0x465f741e9199b30f:0x1359115107f87f 12!2m19!2m2!1i80!2i80!3m1!2i20!16m13!1b1!2m2!1m1!1 e1!2m2!1m 1!1e3!2m2!1m1!1e5!2m2!1m1!1e4!3m1!7e115!4shttps://picasaweb.google.com/lh/sredir?uname%3D101741772943268158946%26id%3D629972 6628611711922%26target%3DPHOTO!5sV%C3%A5rbergs+Tob ak+-+S%C3%B6k+p%C3%A5+Google&imagekey=!1e3!2s-STpsvFtK08U/V20f_ch4Y7I/AAAAAAAAy1s/5SwL1d7SpDozozQWrYXEf_v5v6Bk0_TrQCJkC&sa=X&ved=0ah UKEwi7xP25y6nTAhXiHpoKHYqOAx0QoioIeDAK Det finns två pizzerior vet ej vilken han var på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in