Citat:
Ja, det som den användaren jag menade syftade på var att celler längre bort inte borde ha gått ned på grund av överbelastning. Nu är jag inte insatt i detta till 100% men det sitter ju sådana där vita grejer lite varstans ("Master" som mobilerna kopplar upp sig mot). Dessa microceller är tämligen frekvent utsatta och täcker en relativ liten yta. Det som menades var kanske varför nätet gick ned simultant längre bort trots att människor som befann sig i de zonerna inte omedelbart torde ha insett vad som hänt. Däremot så har vi väl inga exakta tidpunkter för när det blev blockerat.
Om du ringde din hustru bara minuter efteråt torde det väl dock ha skett tämligen snart efter attacken. Åtminstone i den zon du befann dig i.
Sista stycket i detta inlägg var det jag syftade på, fast jag mindes det fel: (FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)
Om microceller: https://en.wikipedia.org/wiki/Microcell
Mycket möjligt! Jag har ej själv läst detta i Aftonbladet utan jag har bara återgett vad andra användare skrivit kring Aftonbladets tidpunkter. Korrigera gärna felaktigheter.
Om du ringde din hustru bara minuter efteråt torde det väl dock ha skett tämligen snart efter attacken. Åtminstone i den zon du befann dig i.
Sista stycket i detta inlägg var det jag syftade på, fast jag mindes det fel: (FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)
Om microceller: https://en.wikipedia.org/wiki/Microcell
Mycket möjligt! Jag har ej själv läst detta i Aftonbladet utan jag har bara återgett vad andra användare skrivit kring Aftonbladets tidpunkter. Korrigera gärna felaktigheter.
Om mobilnätet får störningar så beror det troligtvis inte på att just de cellerna är överbelastade, utan på att centrala resurserna blir överbelastade. Detta innebär att ett ganska stort område blir utan täckning. Det kan visserligen vara så att enstaka celler inte har några lediga resurser, men det borde inte sprida sig utanför Drottninggatan.
Sedan var det Tele2 och Telenor som hade problem (de delar nät), samt lite störningar i Telias nät.