2017-04-16, 20:23
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geminina
Lena var väl den som dödförklarades på sjukhuset. Alltså "det fjärde offret". De andra tre förklarades döda på plats.
Ja, tjejen antog att kvinnan hon hjälpte dog/var Lena.
Citera
2017-04-16, 20:24
Medlem
526s avatar
Tror att det finns ett nätverk/cell runt RA (nu finns det iofs en cell runt honom - ursäkta ov)
Det är några som han haft kontakt med förekom hjälp till. Han pratade med någon i tel.
tror det var osäkert om han skulle överleva eller inte. Blandningen av att dels överlevde OCH blev efterlyst så snabbt överraskade cellen och de dumpade honom av säkerhetsskäl.
Skulle han ta ett flyg hade han nog försökt med det istället för att åka till Märsta
Citera
2017-04-16, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Fredrik Lies video från Drottninggatan, Stockholm 2017-04-07

Video länk Youtube
https://youtu.be/B_nJng8HFqQ

Utgångspunkt för geografisk placering med Google.
Postombud Hemköp 53 Mäster Samuelsgatan, Stockholm
https://goo.gl/maps/vJzexhGiDbk

För att inte bli påkörd tar han då snabbt beslutet att stanna i mitten av gatan i skydd av en parkbänk.
– Jag förstod att om den ska träffa mig måste han köra över parkbänken först. Jag ser hur han tvekar och svänger till vänster om den, och då kan jag gå på höger sida om den, säger Fredrik Lie.

Om man går till Google Maps eller Hitta så ser man att Drottninggatan är i stort sett avdelad på mitten. Där står det bänkar och blomkrukor, sedan är det ett körfält på vardera sidan. Där det finns tvärgator står det oftast två betonglejon, ett i varje körfält. Där Drottninggatan korsar Mäster Samuel står båda betonglejonen på samma sida av någon anledning.

Som det ser ut så går det att komma emellan betonglejonen till exempel vid korsningen med Kungsgatan.

Det man ser på hjulspåren är att lastbilen har kört i vänster körfält. Men strax innan Mäster Samuelsgatan så svänger han plötsligt åt höger och rammar en blomkruka varefter han girar åt vänster och sedan svänger tillbaka åt höger rakt mot entrén på Åhléns.

Man skall komma ihåg att båda betonglejonen stod på samma sida och stod inte alls i vägen om han hade fortsatt rakt fram. När lastbilen passerade SALT strax innan verkade det inte vara något fel på bilen.

Alltså är frågan, varför körde han in i blomkrukan när han bara hade kunnat fortsätta rakt fram i vänster körfält? Min egen teori är att han gjorde det för att få ner farten. Jag tror bromsarna tog dåligt eftersom det hade läckt ut bromsolja. I kollisionen med blomkrukan blev bilen också ganska skadad. Men jag tror att han själv ville att det skulle ta slut där.
Senast redigerad av climasol 2017-04-16 kl. 20:30. Anledning: Fel
Citera
2017-04-16, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
I dag i kvällstidningen var det något om att han varit på Pizzeria och i en kiosk, om det var Vårby gård eller Vårberg, minns jag inte. Dessa områden ligger precis bredvid varandra ändå.

Vet Någon i tråden vilken kiosk det var ? Det kan inte finnas hur många kiosker som helst där.

Har vi något på eller om pizzerian ?

Det var i Vårby Gårds centrum, ca 2 km promenad från Vårberg, där han uppges ha hållit till i en lägenhet på Ängsholmsgränd 9. Spendrups depå ligger ytterligare ca 600 m promenad ifrån Vårby Gårds centrum.

Jag har tidigare idag dragit slutsatsen att MGM torde ha haft något ärende i Vårby:

https://www.flashback.org/p60472376#p60472376

Jag vet inte vilken butik han varit i, men i Vårby Gårds centrum finns det butiker och näringsställen mm, samt en T-station. Pizzerian kan vara en på vägen ifrån Vårberg eller i centret – jag vet inte. Det är ett litet centrum, så det är bara att googla lite.

Men varför var han där och vad gjorde han (utom att köpa snus) ?
Citera
2017-04-16, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Ja, tjejen antog att kvinnan hon hjälpte dog/var Lena.
Javisst, men jag tror nog att hon kan skilja på en äldre dam och en 39åring.
Citera
2017-04-16, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det var i Vårby Gårds centrum, ca 2 km promenad från Vårberg, där han uppges ha hållit till i en lägenhet på Ängsholmsgränd 9. Spendrups depå ligger ytterligare ca 600 m promenad ifrån Vårby Gårds centrum.

Jag har tidigare idag dragit slutsatsen att MGM torde ha haft något ärende i Vårby:

Jag vet inte vilken butik han varit i, men i Vårby Gårds centrum finns det butiker och näringsställen mm, samt en T-station. Pizzerian kan vara en på vägen ifrån Vårberg eller i centret – jag vet inte. Det är ett litet centrum, så det är bara att googla lite.

Lustigt sammanträffande att Spendrups depå ligger så nära där Akilov befann sig innan dådet. Kanske kördes ölen ut därifrån.
Citera
2017-04-16, 20:47
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Det är en liten del av det han har gjort, han fick inte PUT, men det är inte hela kakan.
Trist att du skiter i om han har haft IS sympatier för det är den teorin polisen går på.
Dem har lagt locket på, det är inte för att han inte fick PUT utan för att IS på något vis är involverad i hans liv. Han sympatiserar med IS.
Jag skriver inte att IS gillar det han gjort, utan att han vill tillhöra IS. Han gillar det dem gör.
Att locket är på är väl ändå för att det råder förundersökningssekretess så som det alltid gör. Polisen går endast ut med information till allmänheten när de behöver dess hjälp.

Att fortlöpande under en förundersöknings gång mot en person berätta vad som framkommer i förhör och utredning sker ju aldrig.

Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Varför svänger lastbilen av från Drottninggatan och ner vänster på Wallingatan?

(och sedan första höger, ner för Holländaregatan, mot enkelriktning, sedan första höger igen, upp på AF Kyrkogata, mot enkelrikting, och till sist vänster, ner för Drottninggatan igen)

Den gör sammanlagt 7 svängar: vänster, (passerar en gata), vänster, vänster, vänster, höger, höger och vänster. Hur lång tid tar (tog) det? 5 minuter?

Det blir många svängar som skulle kunna få vilken normalbilist som helst att fullständigt tappa orienteringen, och vår man hade väl redan från början i sinnet att dundra nerför Drottninggatan(?).

Det verkar som om karln har kört rutten tidigare (promenerat & datorsimulerat) från just Caliente-restaurangen, och räknat med de trafikhinder som kunnat uppstå, och som nu verkar ha uppstått vid korsningen mot Wallinggatan.

Vad för slags hinder var det som gjorde att lastbilen var tvungen att avvika från Drottninggatan en stund och tråckla sig tillbaka? Eller var det tanken redan från början, att utsätta sig för en trafikprövning?
Kom inte lastbilen fram så fort som tänkbart till Drottninggatan från det att den stals? Kan GM ha tagit den rutten han gjorde på grund av att han hade trafikledning i realtid?

Polisen i Stockholm säger att de har två helikoptrar till sitt förfogande. Båda dessa flög över Drottninggatan före och under dådet enligt uppgift. Dessutom var det ytterligare två helikoptrar som vittnen ej tyckte såg ut som polishelikoptrar. Anledningen till att jag tar upp detta är för att jag undrar huruvida polishelikoptrarna brukar filma. Om de ständigt har en kamera påslagen så bör ju lastbilens färdväg kunna ses i efterhand.

Uppgifterna om helikoptrar kommer härifrån: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:2sW2sQG3CCAJ:www.kkuriren.se/sormland/vittnen-sag-polishelikoptrar-en-timme-fore-dadet/+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=se

Citat:
Kjell Lindgren som är pressinformatör på polisens regionledningscentral i Stockholm säger att de har två helikoptrar stationerade i Stockholm och att det inte är något ovanligt att de flyger över staden.
Citera
2017-04-16, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Lustigt sammanträffande att Spendrups depå ligger så nära där Akilov befann sig innan dådet. Kanske kördes ölen ut därifrån.

Ja, man kan inte låta bli att se ett mönster i detta. Snarare än att chauffören skulle ha varit inblandad kan man tänka sig någon annan på "insidan". Men det är ju oklart varför i så fall. Han lär väl inte ha åkt med in till stan i alla fall...
Citera
2017-04-16, 20:52
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2

för 1000e gången
Spendrups har bara sitt HK där
Citera
2017-04-16, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Uppgifterna om helikoptrar kommer härifrån: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:2sW2sQG3CCAJ:www.kkuriren.se/sormland/vittnen-sag-polishelikoptrar-en-timme-fore-dadet/+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=se

En halvtimme före attentatet var det två militära helikoptrar som flög på låg höjd in mot city västerifrån, och sedan ut igen efter kanske tio minuter. Det kanske var dem de såg. Förutom två polishelikoptrar.
Citera
2017-04-16, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
för 1000e gången
Spendrups har bara sitt HK där

Aha, okej, på det viset.
Citera
2017-04-16, 20:57
Medlem
Amsvartners avatar