2017-04-16, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Tack, men den hade jag ju redan sett.

Lena var väl den som dödförklarades på sjukhuset. Alltså "det fjärde offret". De andra tre förklarades döda på plats.
Citera
2017-04-16, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Jag spekulerar fortfarande i varför IS inte har tagit på sig dådet i Sverige.

Är det långsökt att tro det beror på att de får verka relativt ostört i Sverige? Och t.o.m får bidrag till sina små föreningar. Att de inte vill se försämrade relationer med Sverige?

För att de inte är stolta över terrorister som inte dör martyrdöden.
Om det var meningen att han skulle dö martyrdöden men misslyckades så skäms de och vill inte ta på sig dådet.
Om det inte var meningen så skäms de ännu mer för att han flyr och är en fegis.
En äkta jihadist ska dö för Gud , andra är fegisar som förtjänar att sedermera dödas av sina egna tom. Inte en chans att IS tar på sig en fegis verk som sitt eget.
Citera
2017-04-16, 19:36
Medlem
Om man kollar fotot som påstås vara Ebba så ser jackan absolut inte ut att vara av täckjackstyp.
Citera
2017-04-16, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pikakahvi
Om det var meningen att han skulle dö martyrdöden men misslyckades så skäms de och vill inte ta på sig dådet.
En äkta jihadist ska dö för Gud , andra är fegisar som förtjänar att sedermera dödas av sina egna tom. Inte en chans att IS tar på sig en fegis verk som sitt eget.
Samt att han är farligare för dem som överlevare än som död - vem vill vara hans kompis nu?
Citera
2017-04-16, 19:41
Medlem
Citat:

Man ska inte väcka den björn som sover. Att IS inte säger så mycket om Drottninggatan tror jag beror på att IS har mycket förgreningar i det svenska samhället och att det taktiskt är smartast att inte väcka det svenska folkets vrede.
Citera
2017-04-16, 19:44
Medlem
Tpirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
I dag i kvällstidningen var det något om att han varit på Pizzeria och i en kiosk, om det var Vårby gård eller Vårberg, minns jag inte. Dessa områden ligger precis bredvid varandra ändå.

Vet Någon i tråden vilken kiosk det var ? Det kan inte finnas hur många kiosker som helst där.

Har vi något på eller om pizzerian ?

Någon som känner till området borde kunna svara på vilken kiosk det var. Man ser tydligt att det inte är någon liten kiosk, det finns minst tre kafébord och ett antal stolar på på bilden. Man blir nyfiken på vilken pizza han åt innan dådet. Var det en banancurry eller en calzone med extra ost? Mystiken tätnar.
Citera
2017-04-16, 19:45
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:

Och om det visar sig att han bara är en galning och/eller om han tar tar tillbaka erkännandet, får de stå där med lång näsa om de tar på sig dådet.
Citera
2017-04-16, 19:46
Medlem
I denna artikel så pratar en av de skadade om att hon såg tre döda med filtar över sig. Jag tror dock att han bara såg två döda i sin närhet, Ebba och Chris, men att det var tre filtar pga att Ebba behövde dubbla filtar:
- https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.dagen.se%2Fhon-blev-pakord-i-attacken-pa-drottninggatan-jag-bad-for-de- andra-skadade-1.951389

Vad tror ni?
Citera
2017-04-16, 19:48
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Är det inte bara att när cellen blir 100% belastad, minskar den automatiskt sin täckning till bara allra närmast masten?

Även i ett så tät landskapstäckning som i Stockholms innerstad blir det tomma ytor när många mikroceller samtidigt ställer om till nanoceller. I en kedjereaktion som ringar på vattnet utåt från Drottninggatan. Eller utåt från alla tågspår där folk sitter fast och belastar nätet.
Det blir då som små öar av platser där det finns täckning, om jag förstår dig rätt?
Citera
2017-04-16, 19:53
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Man ska inte väcka den björn som sover. Att IS inte säger så mycket om Drottninggatan tror jag beror på att IS har mycket förgreningar i det svenska samhället och att det taktiskt är smartast att inte väcka det svenska folkets vrede.
Exakt min tanke också! Resultatmässigt var detta något av en flopp. Lika många döda och skadade som en medioker bilolycka. Inga feta, spektakulära eller symboliska mål utslagna. Knappt en handfull döda och ett dussin skadade, varav flertalet lämnade akutavdelningen inom ett dygn. En skitsak, på terrorskalan. IS har sina sovande celler på plats och man har infrastruktur och logistik nog att få saker och ting gjorda ordentligt den dag tillfället öppnar sig. Varför bränna allt detta på halvmesyren på Drottninggatan?

Sökarljuset bör riktas mot Märsta och de grupperingar som finns etablerade där. GM tog vägen någonstans efter Arlandaexpressen och vittnen placerar honom på bussen till Märsta. Det finns ett gap på närmare tre timmar från det han dinglar av bussen tills dess att han dyker upp på Circle K och då har han tvättat av sig blodet och eventuellt också rakat sig för att förändra sitt utseende. Var fan höll han hus? Och var fan är hans mobiltelefon?
Citera
2017-04-16, 19:53
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geminina
Lena var väl den som dödförklarades på sjukhuset. Alltså "det fjärde offret". De andra tre förklarades döda på plats.
Det är ju lätt att anta det då läkare befann sig längre ner med drottninggatan som antagligen dödförklarat Ebba och Chris. Det finns väl dock en möjlighet att det var belgiskan som kom iväg till sjukhuset?
Det finns en bild där det ligger en människa under en filt vid 71:an ungefär. Det har jag antagit vara Lena som död och att väninnan Marie är förd till sjukhus.
Citera
2017-04-16, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Det är för att IS sannolikt inte är inblandade på annat sätt än genom att gärningsmannen haft sympatier för deras "kamp".

Folk verkar ha svårt för att inse detta. Man har tittat på Homeland och fantiserar om konspirerande terror-celler etc. Verkligheten är mindre spännande, överträffar nog dikten ganska sällan.

Suck, vad snackar du om...

Poängen här är ju att IS kan ta på sig dådet även om de inte har planerat det förstår du väl. Det är välkänt att det har gjort så innan. Att någon har inspirerats av deras ideologi kan räcka fullgott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in